شهید رئیسی به «هر خانه یک کارگاه» درباره صنایع دستی تأکید داشت

جلالی گفت: در صنایع دستی و هنرهای سنتیِ خانواده، محور توسعه و زنان مدیران تولید هستند و شعار آقای رییسی در مورد صنایع دستی «هر خانه یک کارگاه»، فقط با همگرایی زنان محقق می‌شود.

«مریم جلالی»، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره عملکرد معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این دولت گفت: سیاست تقویت توجه به صنایع دستی که مد نظر مقام عالی وزارت است و گسترش بازار، تبدیل شدن صنایع دستی به ادبیات کسب و کار و اقتصاد هویت بنیان یک مسئله ای بود که شخص آقای رییسی با همه وجود آن را درک کرده بود؛ دلیل این امر این است که رییس جمهور شهید مدیر میدان و برخواسته از طبقه ای محروم بودند و صنایع دستی را به عنوان یک موتور محرکه برای اقتصاد و پیشران پیشرفت را در سیاست گزاری ها و دستورات با تمام وجود احساس کرده بودند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه صنایع دستی در دولت سیزدهم تبدیل به یک امر فرابخشی شد، اظهار کرد: در دولت سیزدهم صنایع دستی فقط منحصر به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نبود این در حالی بود که ما یک انسجام درون سازمانی هم پیدا کردم یعنی با گردشگری و میراث فرهنگی همیشه جداگانه عملیات ایجاد می شد اما در حال حاضر پیوندی برای آن ایجاد شده است، پایگاه های میراثی در اختیار صنایع دستی قرار گرفتند، مولفه های گردشگری و ستاد سفر همه در حوزه صنایع دستی پای کار شدند.

وی افزود: در دولت سیزدهم درحوزه صنایع دستی وزارتخانه های دیگر نیز همراهی لازم را با ما داشتند و این همراهی و همکاری باعث شد که همجوشی این دستگاه ها انرژی فوق العاده ای ایجاد کند؛ به همین خاطر ارمغان دولت رییسی همگرایی، هم افزایی و هم جوشی برای یک اقتصاد دولت بنیان بود که تجلی آن در صنایع دستی رخ داد.

مریم جلالی در پاسخ به این سئوال که زنان محور تولیدات صنایع دستی هستند برای توانمندسازی بیشتر زنان در این حوزه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده اید، توضیح داد: ۷۵ درصد فعالان صنایع دستی زنان هستند؛ ما طرحی را در روستاهای مرزی برای توانمندسازی زنان شاغل در روستاهای مرزی پی گیری کردیم که مبنای آن آموزش بود. نکته مهم تر اینکه زنان مدیران تولید صنایع دستی هستند. در حال حاضر شاهد نقش آفرینی زنان در برخی از رشته ها همچون قلم زنی هستیم که پیش از آن به نظر می رسید حضور در این عرصه تنها مختص به آقایان است.

وی تاکید کرد: در صنایع دستی و هنرهای سنتیِ خانواده محور توسعه و زنان مدیران تولید هستند و شعار آقای رییسی در مورد صنایع دستی «هر خانه یک کارگاه» فقط با همگرایی زنان محقق می شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابراز امیدواری کرد: باید توجه به این باید حوزه زنان را جدی تر دنبال کنیم چرا که زنان تولید عشق و عاطفه می کنند، تولید اخلاق و تربیت می کنند، تولید مثل می کنند و تولید ثروت می کنند و تحقق همه اینها با صنایع دستی دست یافتنی است.

کد خبر 1767549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha