ویژه برنامه‌های مذهبی، احیای امر اهل بیت(ع) است

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: هدف همه ما از برگزاری مراسم های مذهبی همچون مسلمیه احیای امر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با بیان حدیثی از حضرت امام رضا (ع) درباره برپایی جلسات بیان احادیث و معارف ائمه اطهار علیهم السلام، گفت: در این روایت حضرت رضا (ع) فرمودند: ما ازاین که شما در کنار هم می نشینید و احادیث و مطالب دینی را بیان می کنید، خوشحالیم و بعد هم دستور دادند که امر ما را احیاءکنید و در پاسخ به چگونگی این امر تذکر دادند که احادیث ما را فرا بگیرید و آن را به دیگران آموزش دهید.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر آشنا سازی مردم با اهل بیت علیهم السلام، تبیین معارف دینی و ارتقاء سطح معلومات دینی مردم را از جمله اهداف برگزاری جلسات عزاداری برشمرد و افزود: با وجود این اهداف مهم، باید نهایت کوشش را داشته باشیم تا ضمن دقت در تحقق این اهداف از فرصت ها نیز به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی به شیوه بیان مطالب و عزاداری ائمه معصومین اشاره کرد و اظهار داشت: اهلبیت علیهم السلام از ما خواسته‌اند که به گونه ای عمل کنیم تا محبتشان در دل مردم بیشتر شود و بر این اساس مصائب و احادیث آنها را باید به نحوی بیان کنیم که نه تنها شیعیان بلکه تمام مسلمانها و از آن بالاتر آزادی خواهان جهان هم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت و بویژه نهضت عاشورا عشق و محبت پیدا کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزاری راهپیمایی باشکوه ایام اربعین را جلوه ای از علاقه و عشق مسلمانان و دیگر ادیان و آزادی خواهان جهان خواند و تاکید کرد: ما باید از ادبیاتی استفاده کنیم که هر فردی آن را می شنود عشق و محبتش به اهل بیت علیهم السلام بیشتر شود و این کار هنرمندانه ای است و اگر امام حسین (ع) و نهضت عاشورا را ذلیلانه مطرح کنیم، در دلها شوری ایجاد نمی شود و باعث وهن شیعه خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با بیان این که در قرآن کریم بر این نکته تاکید شده که چیزی را که علم و یقین ندارید، بیان نکنید، یادآور شد: اگر ما در بیان احادیث ائمه علیهم چیزی را به دروغ به آنان نسبت دهیم؛ خود، گناه بزرگ و خیانت محسوب می شود. در همین خصوص مقام معظم رهبری بارها به روحانیون و مداحان فرمودند که آنچه نقل می کنید، مستند و معتبر باشد.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به "مقتل پیوسته" به عنوان یکی از تولیدات فاخر این موسسه، در تبیین مصائب امام حسین(ع) و نهضت عاشورا، آن را مقتلی کاملا معتبر خواند و افزود: منابع حدیثی این مقتل از منابع اولیه گرفته شده و معتبر است. بنده همیشه به دوستان توصیه می کنم اگر دسترسی به منابع دیگری ندارید، حداقل از منتهی الامال مرحوم حاج شیخ عباس قمی استفاده کنید.

 وی به کلمه "روضه خوان" اشاره کرد و یادآور شد: این کلمه به خاطر وجود کتابی به نام "روضه الشهدا" بوده که ذاکرین اهل بیت آن را از رو می خواندند و به خاطر همین به لقب روضه خوان معروف شدند و این سنتی است که هم اکنون هم در بین اعراب خوزستان و عراق مرسوم است و شایسته است ما هم این رسم را اجرا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: در سیره اهل بیت علیهم السلام مطالبی بیان شده که برخی از مردم خلاف آن سیره عمل می کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با اشاره به حدیثی از اصول کافی درباره تاکید بر وحدت بین مذاهب اسلامی، یادآور شد: ائمه اطهار علیهم السلام در این باره فرموده اند در نماز آنها شرکت کنید و اگر بیمار شدند از آنها عیادت نمایید و در مراسم تشییع جنازه آنها نیز شرکت کنید و از آن بالاتر قرآن کریم در مساله تالیف قلوب غیرمسلمانان تاکید کرده که از درآمد مسلمانان برای این کار هزینه شود تا آنها به طرف اسلام جذب شوند. «والمولفة قلوبهم»

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) در مورد کسانی که در مورد اهلبیت علیهم السلام را بد رفتار می کنند، اظهار داشت: حضرت این ها را به سه قسمت تقسیم کردند و فرمودند: برخی از این افراد در حق ما غلو کرده و مقام ما را تا حد ربوبیت بالا می برند و این امر موجب می شود تا پیروان ما را تکفیر کنند برخی از آنها ما را از آن حدی که هستیم، پایین تر آورده اند که باعث شده برخی از دشمنان ما بگویند که امامان معصوم در ردیف افراد عادی هستند و دسته سوم کسانی هستند که دشنام و بدگویی به مخالفین ما می کنند و همین موجب می شود آنها هم به مقدسات شیعه اهانت کنند، در حالی که در قرآن کریم توصیه شده که حتی به آنهایی که غیرخدا را می پرستند اهانت نکنید، چون باعث می شود آنها نیز به مقدسات شما توهین کنند.

وی با بیان این که امامان معصوم بارها به شیعیان خود فرمودند که شما منسوب به ما هستید و باید زینت ما باشید، تاکید کرد: اصل اساسی برگزاری جلسات برای معرفی اهل بیت علیهم السلام و معارف دینی است لذا لازم است این اصولی که خود ائمه عصمت وطهارت فرموده اند را در عزاداری ها رعایت کنیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با انتقاد از بکار بردن برخی تعابیر ذلیلانه در بیان مصائب اهل بیت خاطر نشان ساخت: بنده با شنیدن برخی از این تعابیر تا مدتها متاثر می شوم که چرا برخی افراد اینگونه در حق اهل بیت ظلم می کنند و فکر می کنند دارند ثواب میبرند.

وی به اشعار شعرای زمان اهلبیت علیهم السلام مانند کمیت و دعبل خزاعی اشاره کرد و اظهار داشت: آن اشعار در عین وزانت و رعایت عزت ائمه عصمت و طهارت، باعث شور و گریه می شد. بر همین اساس ما نباید اجازه دهیم برخی از شعرا مخصوصا نسل جوان مصائب اهل بیت علیهم السلام را ذلیلانه بیان کنند، چرا که آنها عزتمندانه به شهادت رسیدند و اگر می خواستند ذلت نشان دهند، دشمن بگونه ای دیگر با آن ها عمل می کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر به رعایت اعتدال در برگزاری مراسم عزاداری اشاره کرد و تصریح کرد: ما باید همان گونه که معصومین فرمودند عمل کنیم و دچار افراط و تفریط نشویم و در برگزاری مراسم مسلمیه که مربوط به تشیع است و برگزاری آن در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) سابقه بیش از یکصد سال دارد را بسیار با شکوه برگزار کنیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در پایان با اشاره به شروع تبلیغات ریاست جمهوری خطاب به حاضرین توصیه کرد: در آیین معنوی مسلمیه نباید مسایل جناحی مطرح شود و باید تنها بر اساس فرمایشات رهبری به تشویق مردم در شرکت حداکثری در انتخابات تاکید کنیم، چرا که بیان مسایل جناحی، شور و نشاط مراسم عزداری ها را از بین می برد و باید سعی کنیم این مراسم روز به روز بهتر برگزار شود و سال به سال یک قدم به جلو برداریم.

کد خبر 1767588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha