مسلمیه امسال با شعار «سفیر ولایت و شهیدان خدمت»

معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با تشریح برنامه‌های این آستان در ایام مسلمیه و روز عرفه، «سفیر ولایت و شهیدان خدمت» را شعار امسال این آستان در ایام‌ مسلمیه اعلام کرد.

 خبرگزاری شبستان، گروه دین و اندیشه، نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های ایام مسلمیه و دعای عرفه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در محل دارالتولیه این آستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عرفاتی طی سخنانی بیان کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) در حماسه عاشورا نسخه کاملی از قرآن ناطق و انسان کامل را در معرض دید جهانیان قرار دادند. هدف اصلی در عاشورا دیدار، خبر کردن و با خوب و بدها سر و کار داشتن است.

وی افزود: حضرت اباعبدالله(ع) فرهنگ شهادت و فراخوانی معروف و فروپاشی منکر است و مسلمیه طلیعه محرم است. همه ساله در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در ایام مسلمیه هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری از روز ششم تا هشتم ذی‌الحجه به مدت سه شب از نماز مغرب به سوی این آستان مقدس حرکت می‌کنند.

 حجت الاسلام عرفاتی با بیان اینکه شعار مراسم آئینی مسلمیه در سال جاری سفیر ولایت و شهیدان خدمت است، گفت: قدمت ثبت شده این مراسم آئینی حدود ۱۲۰ سال است. از زمان مرحوم حاج مرزوق مراسم مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود. با توجه به اینکه این عزاداری‌ها حدود یک قرن قدمت دارد، در ایام شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) مراسم آئینی مسلمیه که ویژه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مراسم تاکنون کمتر رسانه‌ای شده است، بیان کرد: از رسانه‌ها و شبکه‌های خبری دعوت می‌شود تا ضمن نشر تولیدات رسانه‌ای در این زمینه، به منظور پوشش خبری و تصویری این آیین سنتی در جهت نشر معارف اهل بیت(ع) و شعائر حسینی گام بردارند. آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با تمام امکانات خود در خدمت رسانه‌هاست تا این آئین سنتی و باشکوه رسانه‌ای‌تر شده و به دست نسل‌های آینده سپرده شود.

ممنوعیت ورود تجهیزات صوتی نامناسب

 حجت الاسلام عرفاتی ادامه داد: به منظور حفظ حرمت آستان مقدس و رعایت حال ساکنان، ورود هرگونه تجهیزات صوتی نامناسب در این مراسم ممنوع است. از مسئولان هیئت‌های مذهبی تقاضا داریم که برای حفظ نظم و شئونات دینی در این زمینه با مسئولان نهایت همکاری را داشته باشند. در مورد زائران ایام مسلمیه و دعای عرفه نیز از ایشان تقاضا می‌شود از همراه آوردن وسایل اضافی که امکان ورود آنها به آستان مقدس وجود ندارد، خودداری کنند.

وی افزود: از بانوان نیز تقاضا می‌شود تا جهت مراجعه به آستان مقدس خود را ملزم به پوشش چادر و رعایت حجاب اسلامی کنند. آستان مقدس نیز با انجام تمهیدات لازم برای برگزاری این مراسم در حرم مطهر در این شب‌ها آمادگی لازم را برای حضور هیئت‌های مذهبی فراهم کرده است. محل استقرار آقایان صحن امام حسن(ع) و ضلع شمالی صحن امام حسین(ع) و محل استقرار بانوان نیز ضلع جنوبی صحن امام حسین(ع) و شبستان امام خمینی(ره) است.

وی بیان کرد: برنامه‌های شب‌های مسلمیه نیز در شب اول که با شهادت امام باقر(ع) همزمان است، شامل برنامه مداحی غلامرضا سازگار، پیرغلام حسینی و مداح اهل بیت(ع) و دیگر پیشکسوتان عرصه مداحی است. در شب اول این مراسم، برنامه اقامه نماز مغرب و عشا به امامت حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) انجام می‌شود. همچنین، طی شب‌های ایام مسلمیه به ترتیب حجج‌اسلام میرهاشم‌حسینی، سیدحمید میرباقری و حاج ابوالقاسم به سخنرانی می‌پردازند.

برنامه شب‌های مسلمیه

معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)گفت: پس از سخنرانی نیز برنامه مداحی از سوی احمد واعظی، محسن طاهری و علی انسانی به ترتیب از شب اول تا سوم مراسم مسلمیه اجرا می‌شود. مرثیه‌سرایی بخش پایانی مراسم نیز طی سه شب از سوی حنیف طاهری، سیدمجید بنی‌فاطمه و سعید حدادیان اجرا می‌شود. همچنین، مرتضی طاهری، رئیس خانه مداحان نیز در شب پایینی مراسم به قدردانی از هیئت‌های مذهبی می‌پردازد.

وی تصریح کرد: در روز ۲۷ خردادماه که دعای عرفه برگزار می‌شود نیز برنامه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۱۶ با اجرای امیرحسین سپهری و تلاوت وحید خزائی در مصلای امام علی(ع) آستان حضرت عبدالعظیم(ع) اجرا می‌شود. سخنرانی این مراسم نیز برعهده تولیت آستان بوده و قرائت دعا نیز از سوی حجت‌الاسلام هادی محمدپور انجام می‌شود. تاکنون دو نشست با مسئولان هیئت‌های مذهبی انجام شده که طبق هماهنگی‌های انجام شده، سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان ری امسال مجوزهایی را برای هیئت‌های مذهبی صادر کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد حفظ وحدت مسلمین، از هیئت‌های مذهبی تقاضا شده در این مراسم از سر دادن شعارهای تفرقه‌انگیز دوری کنند. تولیت آستان در جلساتی که برگزار شده است، این‌گونه تبیین کردند که هیچ‌گونه حمایتی از فردی نشده و یا تریبونی در اختیار شخص خاصی برای انتخابات قرار نخواهد گرفت، اما از این جهت که حضور پرشور مردم در انتخابات رقم بخورد، نهایت تلاش خود را خواهیم داشت.

عرفاتی تصریح کرد: از سال گذشته به جز کمیته اجرایی مراسم مسلمیه، کمیته فرهنگی نیز برای این مراسم تشکیل شده و برنامه‌هایی ارائه داده است. در این زمینه کتب ویژه حضرت مسلم بن عقیل(ع) و پایان‌نامه‌ها که در این رابطه در موزه آستان وجود دارند، در معرض دید زوار قرار خواهد گرفت. یکی از مهمترین کارهایی که در این زمینه می‌توان انجام داد، معرفی اشعار ذاکران در رابطه با حضرت مسلم(ع) است. در این زمینه یکی از دقیق‌ترین مقاتل با عنوان مقتل پیوسته در اختیار مداحان و ذاکران قرار خواهد گرفت.

وی در پایان اظهار کرد: سال گذشته تعداد ۵۵ هیئت در مراسم مسلمیه وارد آستان شدند و امسال پیش‌بینی می‌شود که این مراسم با حضور هیئت‌های بیشتری برگزار شود. البته سال گذشته تعداد ۱۵۰ هیئت نیز در خیابان حرم از میدان شهر ری تا آستان حضرت عبدالعظیم (ع) حضور داشته و عزاداری می‌کردند.

کد خبر 1767655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha