فعالیت ۱۲ روحانی به عنوان ناظر شرعی در روز عید قربان

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در روز عید قربان ۱۲ روحانی به عنوان ناظر شرعی مسئولیت نظارت بر ذبح دام را بر عهده خواهند داشت .

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، سید مهدی سرکشیک امروز (سه‌شنبه۲۲خردادماه) در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام در روز عید سعید قربان گفت: امسال، ۱۳ گروه ثابت و ۸ گروه سیار آماده ذبح بهداشتی و شرعی دام‌های سبک و سنگین در مناطق مختلف استان فعال هستند.

وی با اشاره به استقرار ۱۰ پایگاه ثابت در مناطق مختلف استان گفت: این پایگاه‌ها در شهرستان‌های کهک و جعفرآباد همچنین در شهر دستجرد و محل اداره‌کل دامپزشکی استان استقرار پیدا می‌کنند، تعدادی پایگاه سیار نیز در مناطق مختلف قم، کهک و جعفرآباد به فرآیند ذبح شرعی و بهداشتی دام نظارت خواهند کرد.

سرکشیک ادامه داد: در روز عید قربان ۱۲ روحانی به عنوان ناظر شرعی مسئولیت نظارت بر ذبح دام را بر عهده دارند و این در حالی است که در بقیه ایام سال ۸روحانی این وظیفه را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه با کشتارگاه‌های دام نیز هماهنگی لازم صورت گرفته است تاکید کرد: شهروندان باید کشتار دام در عید قربان را فقط در کشتارگاه‌های استان انجام دهند. قم دارای ۲ کشتارگاه دام سبک و سنگین است که با تمامی امکانات مورد نیاز و ناظران شرعی و بهداشتی در جاده قم - جعفرآباد قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی قم اضافه کرد: فارغ از این کشتارگاه‌ها، مسجد جمکران و آسایشگاه سالمندان بهزیستی نیز به عنوان مکان‌های عرضه و کشتار دام در نظر گرفته شده‌اند.

سرکشیک گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری قم هم برای عرضه و کشتار دام، ۶ مکان را در میدان رسالت، بلوار امام علی‌(ع)، بلوار جمهوری، بلوار حضرت معصومه(س)، بلوار یادگار امام‌(ره) و شهرک پردیسان پیش‌بینی کرده‌است.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد که دام‌ها را تنها از طریق میدان دامی دام‌شهر خریداری و از تهیه دام از فروشندگان متفرقه خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی قم فرهنگ‌سازی برای کشتار دام در محیط کشتارگاه را ضروری عنوان کرد و گفت: این موضوع، از آلودگی شهر و محیط زیست جلوگیری به عمل می‌آورد.

سرکشیک، با اشاره به برگزاری مسابقه نقاشی ویژه گروه سِنی کودک و نوجوان گفت: این مسابقه نقاشی حاوی پیام‌های بهداشتی پیرامون موضوع ذبح دام می‌باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای آگاه‌سازی جامعه از اهمیت رعایت نکته‌های بهداشتی و شرعی ذبح دام، از ظرفیت امامان جماعت مساجد و تریبون‌های نمازجمعه استفاده می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی قم در بخش دیگری سخنان با بیان این مطلب که سال گذشته در عید قربان بیش از پنج هزار و ۱۰۰ راس دام کشتار شد گفت: از این تعداد کشتار، یک‌هزار و ۱۴۱ کیلوگرم آلایش دامی و یک‌هزار و ۱۲۲ کیلوگرم گوشت آلوده ثبت و ضبط شد.

سرکشیک در پایان درباره خدمات رایگان گروه‌های سیار اداره کل دامپزشکی گفت: آن دسته از شهروندانی که به هر دلیلی شرایط انتقال دام به کشتارگاه‌ها و ذبح شرعی و بهداشتی در مکان‌های نامبرده شده را ندارند، با شماره گیری تلفن‌های ۳۶۱۲۳۴۱۸ و ۳۶۱۲۳۴۲۲ میتوانند از خدمات رایگان گروه‌های سیار اداره کل دامپزشکی برای ذبح بهداشتی و شرعی دام سبک و سنگین بهره‌مند شوند.

کد خبر 1767662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha