محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

فرهنگ و هنر به عنوان یکی از مهم ترین ارکان حاکمیت از همان ابتدای تشکیل دولت آیت الله رئیسی با شعار محوری عدالت فرهنگی و هنری مورد توجه قرار گرفت، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار و سینماسیار در مناطق محروم و حمایت از هنرمندان و تدوین و تصویب سند موسیقی از جمله اقدامات دولت سیزدهم در این عرصه است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست، فرهنگ و هنر به عنوان  یکی از مهم ترین ارکان حاکمیت از همان ابتدای تشکیل دولت مورد توجه آیت الله رئیسی قرار گرفت و در همین راستا برنامه هایی گوناگونی را به عنوان ماموریت برای این حوزه تعریف کردند، شهید جمهور در همان ابتدای تشکیل دولت سیزدهم در اقدامی مهم و کلیدی، به تمامی دستگاه‌های اجرایی اجازه داد تا سقف دو درصد اعتبارات هزینه‌ای‌شان را صرف تولیدات فرهنگی کنند. ماموریت های اساسی دولت مردمی در حوزه فرهنگ و هنر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده بود.

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

یکی از رویکردهای دولت مردمی و شخص آیت الله رئیسی گفت و گو و دیدار چهره به چهره با مردم در مناطق محروم بود که این رویکرد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امر فرهنگ و هنر دنبال شد و مسئولان استانی این برنامه را به قوت در مناطق محروم و کم برخوردار ادامه دادند.

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

در هزار روزی که از عمر دولت مردمی و خدمتگزار گذشت ۳۹ پروژه عمرانی و مجتمع فرهنگی و هنری در ۲۶ استان کشور ازجمله مجتمع های فرهنگی و هنری ارومیه، ساری، کرمان، یزد، یاسوج و اراک تکمیل و تحویل داده شد و همچنین مجتمع های فرهنگی هنری گواور، بیستون، سر پل ذهاب و شهرک دانش و کتابخانه مرکزی ساری و موزه هنرهای معاصر احداث شدند.

یکی از موفقیت های دولت خدمتگزار خودکفایی در تولید کاغذ با راه اندازی ۲ کارخانه مازندران و فارس در خط تولید کاغذ است.

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

یکی دیگر از برنامه هایی دولت سیزدهم در جهت تحقق عدالت آموزشی در عرصه فرهنگ و هنر، اجرای طرح آموزش رایگان هنر برای مناطق محروم و کمتر برخوردار بود که این طرح در ۲۱ استان و ۷۲ شهرستان و در ۵۱ رشته هنری با شرکت ۶۰ هزار نفر اجرا شد.

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

حمایت از هنرمندان با عضویت آنها در صندوق اعتباری هنر و ارائه تسهیلات به هنرمندان تحت پوشش صندوق اعتباری هنر و راه اندازی شهرک هنر، راه‌اندازی ۱۰ باب هنرستان و آموزشگاه آزاد هنری در مناطق محروم، از جمله برنامه هایی بود که دولت مردمی در راستای خدمتگذاری به اصحاب فرهنگ و هنر انجام داد.

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سینما نیز گسترده است که از جمله این دستاوردها می توان به  تشکیل شورای عالی سینما، ادغام جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فجر، استقرار دبیرخانه شورای صنفی اکران و راهبری سامانه سمفا در موسسه سینما شهر، بازنگری در آیین نامه ها و انتخاب اعضای شوراهای سازمان (پروانه فیلم سازی، پروانه نمایش فیلم و...)، پرداخت بیش از ۵ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در قالب تسهیلات حمایتی به ۶۹ سالن سینمایی، ۱۶ فیلم سینمایی، ۲۳ مرکز پشتیبانی فنی در آماده سازی آثار سینمایی  و ۱۲ موسسه توزیع و پخش فیلم، افزایش حدود ۴۰ درصدی ظرفیت سالن نمایش در مناطق محروم و فاقد سالن نمایش فیلم و افزایش تعداد ۱۳۹۲۷ صندلی به ظرفیت نمایشی فیلم کشور و بازسازی و نوسازی بیش از ۱۵ سینما و به‌روزرسانی و ارتقای تجهیزات صوت و نمایش ۱۴ سالن نمایش در کشور و حمایت از برگزاری جشنواره سینمایی مهر ایران در ۲۴ استان کشور و اکران ۵۸۱ فیلم در ۲۰۲ شهرستان در قالب طرح سینما سیار در مناطق محروم وکم برخوردار می توان اشاره کرد.

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

از دیگر برنامه های دولت خدمتگزار، راه اندازی قرارگاه های فرهنگی در راستای تقویت فرهنگ عمومی کشور از قبیل: راه اندازی «قرارگاه زیست عفیفانه»، «قرارگاه نشاط اجتماعی»، «قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزه فرهنگ و هنر»، «قرارگاه بازارپردازی فرهنگی» و فعال سازی دبیرخانه «قرارگاه تخصصی رسانه ای» است؛ همه این عملکردها نشان می دهد که فرهنگ و هنر کانون توجه رییس جمهور مردمی بود.

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

یکی از موارد بسیار مهمی که در حوزه فرهنگ کانون توجه دولت خدمتگزار بود توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی با راه اندازی کتابخانه های سیار در مناطق محروم بود در کنار این مهم می توان به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران و نمایشگاه های کتاب استانی، راه اندازی تلویزیون اینترنتی و طرح خرید متمرکز کتاب با مشارکت مالی استان‌ها اشاره کرد.

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

تدوین و تصویب  و ابلاغ سند موسیقی، هنرهای نمایشی و سینما از دیگر برنامه های اجرایی دولت مردمی بود. 

نظرات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین این وزارتخانه  درباره دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر را  در زیر می خوانید:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: آیت الله رییسی از هر گشایشی در حوزه فرهنگ و هنر استقبال می کرد

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

«محمد مهدی اسماعیلی» با بیان اینکه اوج برنامه های فرهنگی و هنری  دولت آیت الله رییسی را در سال گذشته  می توان در جشنواره فیلم فجر  دید و گفت: در این جشنواره  ۲۵ فیلم در حوزه های مرتبط با ارزش های دفاع مقدس، مفاخر ملی، شهداو...  درجشنواره  به نمایش آمد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دستاوردهای دولت آیت الله رییسی در حوزه فرهنگ و هنر گفت: آقای رییس جمهور دلسوزترین فرد به حوزه فرهنگ و هنر بود. همیشه از هر گشایشی از هر انفتاحی در این حوزه استقبال می کرد و از هر محدودیتی اظهار ناراحتی داشت و دلشان با هنرمندان بود.

وی با اشاره به سیره حمایتگرانه رئیس جمهور شهید از اهالی فرهنگ و هنر  اظهار کرد: هنرمندی به ایشان نامه ای نمی نوشت مگر اینکه خودشان شخصا پاسخ بدهند و شخصا تماس بگیرند؛  اهالی فرهنگ و هنر شخصیت و پشتیبان بسیار خوبی را از دست دادند. امیدوارم که خداوند این خسران را جبران کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مهمترین دستاورد دولت آیت الله رییسی در حوزه فرهنگ و هنر دینی و انقلابی توضیح داد: اوج برنامه های فرهنگی و هنری  دولت در سال گذشته در جشنواره های فیلم فجر بود؛ در این جشنواره  ۲۵ فیلم در حوزه های مرتبط با ارزش های دفاع مقدس، مفاخر ملی، شهدا در  جشنواره به نمایش درآمد. توجه به فرهنگ و هنر دینی و انقلابی رویکرد مهمی بود که همیشه مورد تاکید ویژه آقای رییس جمهور قرار داشت.

احمدوند: توسعه فعالیت های کتابخانه ای از دستاوردهای دولت سیزدهم است

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

«یاسر احمدوند» با اشاره به توسعه فعالیت های کتابخانه ای و افزایش کارآمدی نمایشگاه کتاب در دولت  آیت الله رییسی گفت: در دولت سیزدهم تولید محتوا، عرضه به مخاطبان و دسترسی مردم به کتاب در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: آیت الله رییسی خودشان یک شخصیت فرهنگی بودند که توجه ویژه ای به مسئله فرهنگ و هنر داشتند و  به همین خاطر در بسیاری از جلسات و مجامع فرهنگی و هنری شرکت داشتند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اولین نشست رییس جمهور شهید با اصحاب فرهنگ و هنر اظهار کرد: اولین جلسه ای که آیت الله رییسی بعد از استقرار دولت سیزدهم با هنرمندان داشتند در موزه هنرهای معاصر بود؛ ایشان هر سال در مناسبت های مختلف حوزه فرهنگ و هنر در جلسات، نشست ها و مراسم ها شرکت می کردند و از نزدیک با اهالی فرهنگ و هنر ارتباط داشتند و دغدغه های آنها را می شناختند و پیگیری می کردند و برای حل مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر دستور ویژه می دادند، این به عنوان یک منش شخصی و شخصیتی قابل تکریم و قابل ترویج است.

یاسر احمدوند با اشاره به مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر گفت:  در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر ساختاری در طی سه سال گذشته اتفاقات مهمی در بخش های مختلف حوزه فرهنگ و هنر رقم خورد که در حوزه نشر به طور ویژه توجه دولت به تولید محتوا، عرضه به مخاطبان و دسترسی مردم به کتاب در سراسر کشور  در دستور کار قرار گرفت، همچنین توسعه فعالیت های کتابخانه ای و افزایش کارآمدی نمایشگاه کتاب از دیگر دستاوردهای این دولت است.

سالاری: دولت آیت الله رییسی اقتصاد هنر را از انجماد و یخ زدگی پس از کرونا نجات داد

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

محمود سالاری با اشاره به اینکه انصافا دولت آیت الله رییسی در حوزه زیرساختی مخصوصا ساخت سینما، پلاتو، سالن های چند منظوره موفق عمل کرد، گفت: دولت توانست اقتصاد هنر و هنرمندان را از انجماد و یخ زدگی پس از کرونا نجات دهد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: واقعیت این است که زمانی که دولت سیزدهم تشکیل شد به دلیل کرونا بر فعالیت های هنری یک یخ زدگی و انجمادی سایه انداخته بود و  همین موضوع سبب فشاربر اقتصاد هنر و هنرمندان بود؛ بزرگترین دستاورد دولت در این برهه این بود که توانست از این انجماد و یخ زدگی پس از کرونا غلبه کند و دوباره اقتصاد هنر و هنرمندان را فعال کند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش تعداد اجراهای هنری در دولت رییس جمهور شهید اظهار کرد: در دولت آیت الله رییسی تعداد اجراهای صحنه ای در حوزه های موسیقی و تئاتر افزایش یافت و همچنین گالری ها نمایشگاه های بیشتری برگزار کردند.

محمود سالاری با اشاره به توسعه آموزش هنر در مناطق محروم در دولت رییس جمهور شهید تاکید کرد: دولت سیزدهم یکی از مواردی را که بسیار به آن توجه داشت در حوزه آموزش هنر بود که در راستای تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم بود و در همین برنامه قریب ۱۰۰ هزار نفر آموزش رایگان هنری دیدند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در حوزه زیرساخت مخصوصا ساخت سینما، پلاتو، سالن های چند منظوره مثل مجتمع های فرهنگی انصافا دولت آیت الله رییسی خیلی موفق عمل کرد؛ در شهرستان ها و استان های مختلف مجموعه های نیمه کاره ای سال های سال همین طور رها شده بودند که در این دولت احیا و ساخته و پرداخته شدند و همه اینها دستاوردهای بزرگی هستند.

محمود سالاری با اشاره به رویکرد اصلی دولت سیزدهم در توجه به هنر انقلابی و اسلامی گفت:  دولت رییس جمهور شهید رویکردهایی را در حوزه فرهنگ و هنر در این مدت  اتخاذ کرد و تلاش کرد با حفظ اصالت ها و ارزش ها و حفظ بنیان های جدی هنر انقلاب اسلامی رونق بدهد  و همین دستاورد بزرگی در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی با اشاره به شعار محوری دولت سیزدهم مبنی بر توسعه عدالت فرهنگی و هنری در مناطق محروم و کم برخوردار، اظهار کرد: یکی از مهمترین بخش ها را ما در این زمینه داشتیم به دلیل اینکه سالن هایی که افتتاح شد، همه در شهرستان ها و استان ها بودند، همچنین جشنواره های منطقه ای و جشنواره های بزرگ و کوچک همه در استان های مختلف برگزار شد، جشنواره هایی که هر کدام از آنها پر هزینه بود ولی همه این هزینه ها را دولت تقبل کرد برای اینکه کارهای فرهنگی و هنری به مناطق مختلف کشور برده شود و هنرمندان در مناطق مختلف کشور بتوانند در آنها حضور پیدا کند، اینها مصداق تجلیات عدالت فرهنگی  دولت سیزدهم است.

مهدی رمضانی: در دولت آیت الله رییسی بسیاری از پروژه های فرهنگی و هنری معطل مانده به سرانجام رسید

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

مهدی رمضانی با اشاره به برنامه های دولت سیزدهم در توسعه عدالت فرهنگی و هنری در مناطق محروم  گفت: با حمایت های راهبردی آیت الله رییسی بسیاری از پروژه های فرهنگی و هنری که سال ها معطل مانده بودند به سرانجام رسید.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: راهبرد اصلی و جدی آیت الله رییسی بر مدار مردمی سازی حوزه فرهنگ و هنر و اتکا به ظرفیت های مردمی، دوم رونق فرهنگ و هنر و سوم عدالت فرهنگی در سراسر کشور بود؛ این سه رویکرد اصلی ای بود که با ابلاغ ایشان و نگاه ایشان به همه بخش های مختلف در حوزه فرهنگ و هنر پیش رانده می شد؛ رییس جمهور شهید با حمایت هایی که  از رهنگ و هنر داشتند و با حضورهای پیاپی و معنادار در رویدادها و برنامه های مختلف فرهنگی و هنری این مهم باعث شدند که برنامه  ها در میدان عمل  جدی تر محقق شود.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره توسعه  زیرساخت های فرهنگی و هنری در راستای تحقق عدالت فرهنگی در کشور  در دولت آیت الله رئیسی گفت: در قصه محرومیت زدایی از چهره فرهنگ و هنر و رسانه در مناطق کمتر برخوردار هم در حوزه سینما اتفاقات خوبی افتاد و هم مجتمع های فرهنگی چند منظوره راه افتاد هم کتابخانه های نامدار و نشان داری راه اندازی شد.

وی افزود: بسیاری از پروژه های فرهنگی و هنری که سال ها معطل مانده بودند به همت این دولت و حمایت راهبردی آیت الله رییسی به سرانجام رسید و این توفیقی است برای دولت  سیزدهم که توانست این اقدامات  را انجام دهد.

مهدی رمضانی اظهار کرد: در آیت الله رییسی در حوزه غیر زیرساختی  هم آموزش های متعدد فرهنگی و هنری در دستور کار قرار گرفت و طرح آموزشی «هنر برای همه» اجرایی شد.

مجید امامی:  رویکرد تحول گرایی در دولت سیزدهم توسط نیروهای جوان و انقلابی محقق شد

محرومیت‌زدایی‌ شهید جمهور از چهره فرهنگ و هنر

«مجید امامی» گفت: در دولت آیت الله رییسی در حوزه فرهنگ عمومی بواسطه دکتر اسماعیلی یک نکته خیلی مهمی که وجود داشت، این بود که ما تشویق شدیم و زمینه ای فراهم شد که رویکرد تحول گرایی توسط نیروهای جوان و انقلابی محقق بشود.

وی اظهار کرد:  ما در این دولت سعی کردیم در تصمیمات سخت و  ورود به دوراهی ها و معماهای کشور که  در جریان فرهنگ رسمی با تعارف یا سکوت از آنها عبور می شد ورود پیدا کنیم و  اگر زمینه و بنیان آقای رییس جمهور شهید که خودشان فردی عمیقا مسلط به مبانی اسلامی انقلاب نبود، این جرات و این شرایط برای ما فراهم نمی شد.

 مجید امامی با اشاره به طرح مسئله ورود زنان به استادیوم فوتبال  در شورای فرهنگ عمومی در دولت سیزدهم گفت:  در دولت سیزدهم ما به شجاعت در قالب ره نامه ها وارد موضوعی مثل  ورود بانوان به ورزشگاه شدیم و آنجا مطرح کردیم که نگاه نظام فرهنگی کشور بر این است که ورود زنان به ورزشگاه فی نفسه موضوع منع یا جواز نیست و در این موضوع  آن چیزی که مهم است، حفظ کرامت زنان در عین ارتقای نشاط اجتماعی است. اگر نظام ورزشی کشور می تواند کرامت زنان را حفظ کند، طبعا در این شرایط حضور زنان در ورزشگاه ها یک امر خیلی خیلی عادی است. ببینید ما با شجاعت این را گفتیم و قیود آن را مطرح کردیم و در مجموعه های مختلف از جمله در معاونت امور زن و خانواده نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت ورزش همین خط دنبال شد البته هنوز هم کسانی هستند که با این دکترین کرامت مقابله می کنند.

وی با اشاره به موارد مهمی که در قالب طرح «دکترین کرامت» در شورای فرهنگ عمومی مطرح شده است، اظهار کرد: ما حداقل ۲۰ تصمیم سخت را در قالب دکترین  کرامت در شورای فرهنگ عمومی مطرح کردیم و به عقل جمعی گذاشتیم که اخیرا دوستان در شورای عالی می گفتند چرا اینها را در صحن شورای عالی نمی آورید مطرح کنید. ما حرفمان آن جایی این بود که اینها ره نامه است؛ اینها نشان دهنده راه است و اگر واقعا راه دقیقی باشد، طبعا نظام فرهنگی کشور می تواند پیگیری کند.

مجید امامی درباره دستاوردهای دولت آیت الله رئیسی در حوزه مد و لباستوضیح داد: در حوزه مد و لباس خود آقای رییس جمهور شهید یکی دو جلسه به صورت مستقیم از من این موضوع را پیگیری کردند؛ آقای رییس جمهور معتقد بودند تحول در حوزه مد و لباس شرط لازم موفقیت در سیاست های ارتقای آراستگی و ارتقای عفاف عمومی است، ولی حرف شان این بود که مردم و فعالان صنف پوشاک و هنرمندان بازیگر اصلی این تحول هستند و گمان نکنید که با دستکش آهنی و از بالا به پایین می شود تحولی در  حوزه مد و لباس  ایجاد کرد، ما هم  در کارگروه ساماندهی مد و لباس همین خط را دنبال می کردیم. هرچند در حوزه مد و لباس که واقعیت  در یک کلام هنوز دستاوردهایی که همه ببینند محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیل گری و ریل گزاری دکترین کارگروه ساماندهی مد و لباس بود، تصریح کرد: تسهیل گری و ریل گزاری دکترین کارگروه ساماندهی مد و لباس بود؛ ما تا آنجا که توانستیم برای فعالان حجاب و فعالیت های کنشگران مد و لباس تسهیل گری و ریل گزاری کردیم، تا ظرفیت ها محقق بشود و برخورد سلیقه ای و سلبی با اینها انجام نشود و به نظر می آید که این نتیجه خواهد داد هرچند که بعضی ها هنوز نگاه شان به حوزه مد و لباس نگاه سلبی است و تصورشان این است که دولت فقط باید مانع توسعه مد و لباس در کشور شود ولی نگاه دولت این نبود و هزینه هایی هم برای ما داشت.

مجید امامی با اشاره به راه اندازی بنیاد ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی گفت: مصوبه تشکیل بنیاد ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید ولی متاسفانه به امضای رییس جمهور شهید نرسید. امیدوارم با امضای رییس فعلی قوه مجریه این مصوبه به ما ابلاغ شود و یک تحول جدی در برنامه ریزی و جایگاه مد و لباس در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ بدهد. پس از امضای این مصوبه دیگر ما نه یک اداره کل نه یک کارگروه ساماندهی مد و لباس بلکه یک بنیاد ملی داریم که اساسنامه اش باید به تصویب شورای عالی برسد. اساسنامه این بنیاد نوشته  شده و به شور  گذاشته می شود  امیدوارم رسانه ها و فعالان حوزه مد و لباس از آن حمایت کنند.

پایان پیام/

کد خبر 1767835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha