روایت باقرالعلوم(ع) از نقش آخرالزمانیِ زنان

در عصرِ ظهور و در قیامِ جهانیِ امام زمان(عج)، بانوان، نقش بسیار مؤثری هم در شروعِ قیام و هم در کنار امام زمان(عج) و هم در گسترش فرهنگ توحیدی در سراسر عالم به عهده دارند و این مسئولیت سنگین را پذیرا هستند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس| «در زمانِ امام زمان، حکمت و علم چنان گسترده می شود که خانم‌ها حتی در خانه‌ خودشان، بر طبق کتاب خداوند و سنّت رسول‌الله قضاوت می‌کنند.» این روایت از امام محمد باقر(ع) نشان از جهشِ عظیمِ علمی در زمان ظهور حضرت حجت(عج) است.

در عصرِ ظهور و در قیامِ جهانیِ امام زمان(عج)، بانوان، نقش بسیار مؤثری هم در شروعِ قیام و هم در کنار امام زمان(عج) و هم در گسترش فرهنگ توحیدی در سراسر عالم به عهده دارند و این مسئولیت سنگین را پذیرا هستند و قبول کرده‌اند.

امام باقر(ع) می فرمایند: یاران امام زمان(عج) در هنگام ظهور، سیصد و سیزده نفر هستند که پنجاه نفر از آن سیصد و سیزده نفر، از خانم‌ها تشکیل شده و یارانِ حضرت از بانوان هستند.

در روایات داریم که در عصر ظهور، در محضر امام زمان و در کنار امام زمان، بانوان هم نقش‌آفرینی می‌کنند؛ چرا که بانوان و مادران متدیّن، فرزندان صالح و شوهران صالح را در کنار خود به صحنه می‌آورند و در خدمت به فضائل و ارزش‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

زنان در عصر ظهور

آنچه در کتاب شریف بحارالأنوار، جلد ۵۲ از امام باقر(ع) آمده این است: به خدا قسم، یاران امام زمان(عج) در هنگام ظهور، سیصد و سیزده نفر هستند که پنجاه نفر از آن سیصد و سیزده نفر، از خانم‌ها تشکیل شده و یارانِ حضرت از بانوان هستند.

امام باقر(ع) و نقش زنان در قیام جهانی حضرت مهدی(عج)

به گفته رییس بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان فارس، همه‌ این سیصد و سیزده نفر در مکه اجتماع می‌کنند «عَلی غَیرِ میعادٍ» (بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۵۸؛ غیبت نعمانی، ص ۲۴۱). حال آن‌که وعده‌ای هم نبوده و قراری هم نبوده و قدرت الهی، این سیصد و سیزده نفر را در کمترین فرصتِ زمانی، در مکه و در جوارِ امام زمان حاضر می‌کند که در این روایت، امام می‌فرماید، پنجاه نفر از این سیصد و سیزده نفر، خانم‌ها هستند.

در کنارِ امام زمان(عج)، بانوان پارسا و صالحه و عالمه و درستکاری هستند که این‌ها هم در رسالت‌های مربوط به خودشان نقش‌آفرینی می‌کنند.

نقش بانوان در حکومت جهانی مهدی(عج)

آنگونه که حجت الاسلام علیرضا حدائق می گوید به جز این حدیث، احادیث دیگری هم ذکر شده بیانگر این است که در کنارِ امام زمان(عج)، بانوان پارسا و صالحه و عالمه و درستکاری هستند که این‌ها هم در رسالت‌های مربوط به خودشان نقش‌آفرینی می‌کنند.

 به اذعان وی، قیامِ امام زمان گرچه زمانی اتفاق می‌افتد که اقبالِ عمومی و جهانی بوده و بشریت آماده‌ پذیرش‌ و تشریف‌فرمایی امام هستند اما حکومت‌های ظالم، مخالفِ با حضرتند. آن‌ها سرکشی می‌کنند و زاویه می‌گیرند و آن‌هایی که به حقوق و منافع مردم دست‌اندازی کرده و ظالمانه زندگی می‌کنند، قطعاً در برابرِ حکومتِ عدل امام زمان تسلیم نخواهند شد و لذاست که در روایت داریم که امام زمان، با قدرت ظهور می‌کند.

در بعضی از روایات داریم که «فدخلوا بالسیف» با شمشیر می‌آید. این «با شمشیر آمدن» حکایت از «با قدرت آمدن» است. امام، با قدرت کامل قیام می‌کند که بتواند از حقوق مستضعفین عالم و انسان‌هایی که حق شان ضایع و حقوق شان نادیده گرفته شده مقابله کند.

امام باقر(ع) و نقش زنان در قیام جهانی حضرت مهدی(عج)

حجت الاسلام حدائق می گوید: قطعاً جنگ‌هایی در خواهد گرفت و نظارت و مدیریتِ در رسیدگی به امورِ مجروحان و بیماران، قطعاً این جزء رسالت اولیه‌ بانوان است که این‌ها در امر رسیدگی و امر بیماران و مجروحان و سرکشی‌های در این نوع کار، این‌ها این مسئولیت‌ها را قبول می‌کنند که در بعضی از نقل‌ها هم، این‌ها ذکر شده.

در قرآن هم خداوند می‌فرماید: «أَینَ مَا تَکونُوا یَأتِ بِکُمُ الله جَمیعاً إِنَّ اللهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر» (سوره بقره/ آیه ۱۴۸) خدا می‌فرماید هر جا باشید، خدا جمع می‌کند همه را. که در روایت داریم این، اشاره‌ای به عصر ظهور هم هست که خداوند آن سیصد و سیزده نفری که یارانِ اولیه‌ حضرت هستند که در کنار امام زمان، این‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند و بعد بشریت، گروه‌های دیگری هستند که به حضرت می‌پیوندند.

یکی از اتفاق‌های مبارکی که در زمانِ ظهور اتفاق می‌افتد، رجعتِ مردانِ مؤمن و زنانِ مؤمنه‌ای است که این‌ها آرزو داشتند دولتِ امام زمان(عج) را درک کنند.

رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان فارس عنوان می کند: این‌ها نمایندگان حضرت هستند و بسیج می‌شوند به سراسرِ دنیا برای اجرای عدالت و اجرای حق و حقیقت و عالم بشریت هم جزء یاران حضرت که آن‌ها هم همراهی خواهند کرد.

رجعت برای خدمت

به اذعان وی، یکی از اتفاق‌های مبارکی که در زمانِ ظهور اتفاق می‌افتد، رجعتِ مردانِ مؤمن و زنانِ مؤمنه‌ای است که این‌ها آرزو داشتند دولتِ امام زمان(عج) را درک کنند و عمرِ طبیعی کفاف نداد و این‌ها به رحمت الهی پیوستند یا شهید شدند. خداوند این فرصت را به این‌ها می‌دهد که در آمدنِ امام زمان(عج)، این‌ها برمی‌گردند و در محضر امام زمان، خدمت می‌کنند و منشأ خدمت هستند.

امام باقر(ع) و نقش زنان در قیام جهانی حضرت مهدی(عج)

امام صادق می‌فرماید: وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کنند، سیزده نفر از بانوانی که در گذشته‌ تاریخ اسلام، منشأ اثر و خدمت بودند، با امام زمان(عج) می‌آیند و در حقیقت، رجعت می‌کنند و برمی‌گردند به دنیا.

این سیزده خانم که رجعت می‌کنند بخشی از این‌ها از مادرانِ شهدا هستند؛ مادرِ عمارِ یاسر، بانوان دیگر، بعضی‌ها مادرِ چند شهید و بخشی از این‌ها اصلاً در دفاع از ارزش‌های دینی شهید شده‌اند که نامِ این‌ها هم در روایات برده شده و پاسداری از ارزش‌های دینی کرده‌اند تا جایی که خودشان به شهادت رسیده‌اند.

این‌ها به عنوان شاخص، رجعت می‌کنند و به محضر امام زمان می‌رسند و مسئولیت هدایت و پاسخگویی و تقویت جامعه‌ بانوان را در مراجعه‌ به مسائل مربوطه به آن‌ها به عهده دارند.

کد خبر 1767979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha