تهدید ۴هزار واژه وارداتی از فضای مجازی به گفتمان نسل جوان!

دکتر ابهری گفت: در سایه بی‌توجهی و بی‌تدبیری نزدیک به چهار هزار کلمه و عبارت نامانوس از این فضا وارد زبان گفتمان فرزندان ما شده و حتی در رسانه‌ها و صدا و سیما نیز بسیاری از این عبارات به خاطر پذیرش مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«مجید ابهری»، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری در گفتگو با خبرنگار فرهنگ خبرگزاری شبستان با اشاره به علت عدم رعایت اخلاق اجتماعی در جامعه اظهار کرد: سبک زندگی در تغییرات مثبت و منفی تابعی از شرایط زیستی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است به همین جهت الگوهای رفتاری در رشد یا نزول معیارهای رفتاری بسیار موثر و استوار هستند.

وی تصریح کرد: الگوهای رفتاریِ هنجارفِرستان در جامعه که نمادهای اخلاقی و آموزشی محسوب می شوند؛ اصلی ترین آموزنده ها در زندگی می باشند. ضمن اینکه والدین، آموزگاران و مربیان  هنجارفِرستان همانند هنرپیشه ها، هنرمندان، سیاست مداران و رجال سیاسی در لیست اصلی ترین الگوهای رفتاری قرار دارند؛ متاسفانه، کشمکش های سیاسی و اقتصادی از یک سو و غفلت مربیان فرهنگی، گرفتاری های اقتصادی و زیستی والدین از سوی دیگر موجب غفلت آنها از مبانی تربیتی فرزندان و ذخایر نسل های آینده در جامعه شده است.

ابهری بیان کرد: همان گونه که گفته شد، امروزه دیگر والدین همانند گذشته حوصله تربیت و مراقبت فرزندان خود را ندارند و آنها را به امید کسب ادب و دانش به مدارس می سپارند و در این مراکز نیز انباشت مباحث خشک و بی روح چندان درس زندگی به فرزندان نمی دهند؛ با یک دنیا تاسف چشم و هم چشمی و حسادت های نادرست باعث ایجاد رقابت های ناروا بین خانواده ها شده و اکثریت آنها در اقلام زندگی مانند پوشاک، تغذیه و ظواهر زندگی با یکدیگر رقابت ناخوشایند گذاشته و باعث بروز رفتارهای نسنجیده می شوند.

وی ابراز کرد: امروز فضای مجازی یکی از اصلی ترین مدارس و کلاس های آموزش اخلاق و زندگی؛ سرمایه های اصلی جامعه را در مسیر بعضی از آموزش های نسنجیده قرار داده است. بد زبانی ها، هتاکی ها و حتی بروز گویش جدید توسط نوجوانان و جوانان که برگرفته از این فضا است که حتی برای بسیاری از والدین و مربیان قابل فهم و درک نمی باشند. برای مثال سه سوته، هنگ کردن، اوسگول، و شاسکول. در همین راستا نزدیک به چهار هزار کلمه و عبارت نامانوس از این فضا وارد زبان گفتمان فرزندان ما شده و حتی در رسانه ها و صدا و سیما نیز بسیاری از این عبارات به خاطر پذیرش مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد.

این آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع از نظر رفتارشناسی، فضای مجازی جنگلی رها شده است که در آن انواع درندگان و وحوش و جانوران اهلی حضور داشته و هیچ کس به فکر حراست از نوباوگان جوامع به خصوص جامعه مسلمان و انقلابی ایران نیست. والدینی که بدون آشنایی و تسلط بر فضای مجازی آن را در اختیار فرزندان خود قرار می دهند در حقیقت شریک جرایم دشمنان محسوب می شوند چراکه ساخت انواع مواد مخدر، مشروبات الکی و مبادله ابزارهای آنها به ویژه در محور قمار و بُرد و باخت رها شده در جامعه هستند و اگر مربیان و والدین کمی دیرتر حرکت کنند باید قید نسل های آینده و جوانان را بزنیم.

دکتر ابهری با ابراز تاسف از عملکرد نامناسب نظام آموزشی کشور تصریح کرد: متاسفانه نظام آموزشی کشور ما واژه «پرورش» را بیهوده به دنبال خود می‌کِشد و در نظام آموزش و پرورش ما سال هاست که هیچ خبری از پرورش دانش‌آموزان نیست.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین خلا نظام آموزشی ما این است که هرگز به مهارت‌های زندگی دانش آموزانش توجهی ندارد، افزود: برای مثال درج مطالب غیرکارآمد مانند اینکه محصول کشور پاکستان چه چیزهایی است یا طول رودخانه‌ها در فلان جا چه قدر است؟ چه دردی از دانش آموزان و جامعه ما را درمان می کند و کجا می‌تواند به آنها کمک کند؟ لذا نظام آموزشی ما در گام اول باید تقویت آموزش مهارت‌های زندگی دانش آموزان را با توجه به سن آنها بپردازد.

وی با بیان اینکه افرادی که می خواهند وارد آموزش و پرورش شوند، باید از روی عشق و علاقه به کار خود وارد عمل شوند، اظهار کرد: نه اینکه چون در جایی فرصت شغلی نداشتند به آموزش و پرورش وارد شوند؛ لذا با توجه به ضعف هایی که در حوزه آموزشی داریم و همچنین محتوای نامناسب و بدون ارزش تربیتی کتب درسی و رفتارهای نادرست والدین نباید توقع داشته باشیم که نخبگان و چهره های علمی گذشته در کشورمان دوباره پا به عرصه جامعه بگذارند.

وی با اشاره به راهکار حل این معضل در جامعه گفت: تغییرات در آموزش و پرورش و فراخوان خانواده ها به آموزش، اصلی ترین روش های پیشگیری هستند.

کد خبر 1768120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha