زائران حج تمتع، عرفات را به سمت مشعرالحرام ترک کردند

پس از یک روز دلدادگی با معبود هستی، بیش از ۸۷ هزار زائر ایرانی حج تمتع همگام با زائران دیگر کشورهای جهان شنبه شب ،صحرای عرفات را به سوی مشعرالحرام ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، زائران ایرانی با غروب آفتاب و رسیدن به وقت نماز مغرب صحرای عرفات را ترک کرده و روانه مشعرالحرام (مزدلفه) شدند.

 

با تدابیر پیش بینی شده و امکاناتی که سازمان حج و زیارت فراهم کرده است، امسال نیز همانند سال های گذشته، انتقال زائران از عرفات به مشعرالحرام با اتوبوس های نقل ترددی صورت گرفت.

 

این اتوبوس‌ها زائران ایرانی را در چند مرحله از عرفات به مشعرالحرام منتقل کردند.

 

بر اساس برنامه ریزی ها، در مرحله نخست انتقال بانوان و زائران وقوف اضطراری به مشعر و سپس سرزمین منا انجام شد و در ادامه سایر زائران به مشعرالحرام انتقال یافتند.

 
 

این برنامه ها به کاهش مشکلات انتقال زائران و کاستن از ترافیک‌های طولانی مسیر عرفات به مزدلفه منجر شده است، به گونه ای که زائران ایرانی این مسیرها را با دغدغه کمتر و سرعت بیشتر طی می کنند.

 

تکاپو و تلاش برای رسیدن به مشعرالحرام، همراه با سیل جمعیتی که در مکانی مشخص گردهم می آیند، یکی از زیباترین و به یاد ماندنی ترین لحظاتی است که انسان در عمر خود می‌تواند تجربه کند.

 

حاجی باید شب دهم ذی الحجه را در صحرایی بدون چادر و زیرانداز به نام مشعرالحرام (مزدلفه) با لباس احرام تا صبح بگذراند و ضمن دعا و نیایش، ذکر پروردگار بر دل و زبانش جاری باشد.

 

حجاج تا طلوع آفتاب را در مشعر می‌مانند و هنگام طلوع، با پای پیاده و گذر از مسیر دو و نیم کیلومتری مشعر ، به وادی (کم‌عرض) محسِّر می‌رسند و از آنجا به سرزمین منا وارد می شوند.

 

برای آگاهی زائران، ابتدای عرفات، انتهای عرفات ، ابتدای مزدلفه ، انتهای مزدلفه و ابتدای منا با تابلوهای بزرگی مشخص شده است.

 

زائران کاروان‌های ایرانی پس از رسیدن به منا، به چادرها رفته و آماده می‌شوند طبق برنامه و جدول زمانبندی شده عازم رمی جمرات ‌شوند.

 

رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، قربانی کردن (گوسفند یا شتر) و حلق یا تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر ) از جمله اعمال روز دهم ذی الحجه است که به نام «عید قربان» در تقویم اسلامی شناخته می شود.

 

حاجیان به مدت سه روز در سرزمین منا بیتوته می کنند و پس از آن برای انجام طواف و آخرین مراحل مناسک به مسجدالحرام در مکه مکرمه می روند تا حج تمتع آنها کامل شود.

 

امسال بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف اسلامی در مناسک حج تمتع شرکت دارند.

 

زائران حج تمتع، عرفات را به سمت مشعرالحرام ترک کردند

 

زائران حج تمتع، عرفات را به سمت مشعرالحرام ترک کردند

کد خبر 1768243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha