برائت از مستکبرین باید تا خانه‌های آحاد مسلمین جهان گسترش یابد

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر توجه به ترکیب پیچیده حج برای وحدت مسلمین و برائت از مشرکین گفت: برائت از مستکبرین باید تا خانه‌های آحاد مسلمین جهان گسترش یابد.

آیت‌الله احمد شیخ‌بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به پیام امام خامنه‌ای به زائران حج؛ این پیام را از جهات مختلف قابل بررسی دانست و گفت: سلام و صلواتِ آغاز پیام نشان‌دهنده وحدت است چون هم به نام آل پیغمبر و هم اصحاب برگزیده اشاره کردند.

پیام جان‌نواز محمدی از رهگذر هزار سال در حج ابراهیمی
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری آیات ابتدایی این پیام را هم مورد اشاره قرار داد و وحدت حول پیامبر الهی و در گرداگرد کعبه و هم مسئله توحید را پیام این آیات عنوان و بیان کرد: از این رو همه باید خداوند را در نظر بگیرند و کار آنان برای خدا  باشد و هم همه دست به دست هم داده و انبوه پرشکوه مردم را در آنجا ایجاد کنند.
وی موضوع اخیر را دارای دو جنبه‌ دانست؛ نخست اشاره به گستره انسانی است که جمعیت عظیم را با یک ترکیب و لباس و پوشش و اعمال و مناسک خاص به رخ عالم می‌کشد و هم با قوت عامل معنوی اسلام است که بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز پیام رسول خدا و بعد از هزاران سال پیام حضرت ابراهیم اینقدر در جان‌ها تاثیرگذار است.

هر مرحله از حج، آرامش‌بخش است
آیت‌الله شیخ‌بهایی ادامه داد: نکته دیگر اینکه حج مناسک پیچیده‌ای دارد و طوری طراحی شده که با اعمالش از احرام، طواف، سعی، حضور در عرفات، قربانی، منا و غیره ترکیب بسیار عجیبی است و این باعث قوت قلب مسلمانان است که با اعتماد کامل به خدا عبادت را انجام داده و با یاد خدا در هر مرحله آرامش پیدا می‌کنند.

اجتماع هماهنگ مسلمین، مایه هراس دشمنان
وی با بیان اینکه حج به همین اندازه برای دشمن هراس انگیز است؛ اظهار کرد: دشمن ظاهر قصه را می‌بیند و از اجتماع هماهنگ مسلمین در هراس واقع می‌شود لذا دشمنان برای نابودی این دو جهت فریضه حج اقدام می‌کنند تا هم در جنبه معنوی با شک و شبهات متعدد جنبه ایمانی را ضعیف کنند و هم آن جنبه اجتماع عظیم که می‌تواند دشمن‌شکن باشد را با تفاوت‌ها و مغایرت‌ها و اختلافات مذهبی و اختلافات سیاسی و نژادی در صحنه بیاورند تا این اجتماع را در هم بشکنند.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان خاطرنشان کرد: نکته مهم شیوه نگرش قرآن کریم به این عبادت عظیم است که در کلام رهبری ۶ بار حج تکرار شده؛ از یک طرف مظهر عبودیت و ذکر و خشوع است یعنی رابطه انسان با خدا؛ از طرف دیگر همه نزد خداوند کریم هستند و کرامت یکسان دارد و از سوی دیگر از قرآن استفاده می‌شود که باید در حج به مسائل اقتصادی هم توجه شود و فقر فقرا پوشش داد.

توجه و تدبر در ترکیب پیچیده حج
وی اضافه کرد: باز در قرآن حج را مظهر برکت و هدایت می‌داند؛ مظهر وحدت بین مسلمین و مظهر برائت از دشمنان که ترکیب پیچیده حج است و این عبادت سرتاسر رمز و راز را اگر انسان در آیات قرآن تدبر کند خیلی نکته‌ها می‌تواند از آن استخراج کند.
آیت‌الله شیخ‌بهایی گفت: برای همین رهبری سفارش می‌کند به ظاهر اکتفا نکنید و بروید این حقایق و معارف را دریابید و در اندیشه و عمل به آنها نزدیک شوید بعد می‌فرماید اگر در حج از ظاهر بگذرید و ظواهر را انجام دهید اما رمزها و رازها را کشف کنید یک سوغاتی با ارزشی را می‌توانید برای خانواده و بازماندگان خود در وطن بیاورید.

برائت از دشمنان باید تا خانه‌های آحاد مردم نفوذ کند
وی با اشاره به بخش پایانی این پیام در برائت از دشمنان و اثر تخریبی عملیات طوفان‌الاقصی بر ملت‌ها؛ یادآور شد: اولاً این رژیم رو به نابودی و زوال و ثانیاً بسیار گستاخ و بی‌رحم است و هیچ چیز جلودار آن نیست حتی سازمان‌های عریض و طویل بین‌المللی لذا اینقدر قصه روشن و جنایات واضح و آشکار است که جای هیچ گونه ملاحظه ای باقی نمی‌گذارد و باید این برائت منحصر در حج نشود و این برائت باید منتشر شود و در همه شهرها و روستاها و خانه‌ها این مسئله برائت باشد.
آیت‌الله شیخ‌بهایی عدم انحصار برائت از دشمنان به رژیم صهیونیستی را پیام دیگر سخنان مقام معظم رهبری عنوان و تاکید کرد: باید از همه حامیان این رژیم مخصوصاً ایالات متحده آمریکا حتماً برائت ابراز شود و نه فقط در شعار که در عمل هم باشد و برائت در قول و عمل از رژیم صهیونیستی و همه حامیان او انجام شود.

ملت‌ها باید راه‌های حمایت از فلسطین را پیدا کنند
وی گفت: از طرف دیگر مردم مظلوم فلسطین که چنین مقاومتی دارند باید حمایت شوند و ملت‌ها باید راه‌های حمایت از این ملت را پیدا و به این ملت کمک کنند و توجه کنیم در دو طرف این جنگ چه اتفاقی می‌افتد که در یک طرف مردم صبور فلسطین در اوج خستگی‌ها که واقعاً گریه آور است و از طرف دیگر رژیم تا بن دندان مسلح این گونه کشتار می‌کند لذا این برائت عملی در قول و فعل علیه دشمن که صهیونیست‌ها و حامیانشان هستند در تمام نقاط جهان باعث می‌شود صهیونیست‌ها نابود و قدرت تا بن دندان این خونخواران بین‌المللی شکسته شود و آرامش به منطقه بازگردد.

کد خبر 1768281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha