حکمت اصلی سفر حج، رسیدن به توحید و پاک‌شدن طینت درون است

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به حدیث «تمام شدن حج به لقای امام است»، گفت: حکمت اصلی سفر حج، رسیدن به توحید و پاک‌شدن طینت درون است

حجت الاسلام‌والمسلمین تقی حاتمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: حج یکی از باشکوه ترین و معنوی ترین عبادات زندگی بشر است که اسرار زیادی در آن نهفته است.

مدیر پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) با اشاره به آیات، روایات و احادیث اهل بیت (ع) در موضوع حج، افزود: حج تجارت برای کسب و تحصیل مال و گردشگری نیست بلکه یک عبادت در مسیر رسیدن به خداوند است.

وی ادامه داد: حکمت اصلی حج رسیدن به توحید و پاک شدن درون است که این اتفاق با عمل دقیق به دستورات عبادی دین اتفاق می افتد.

حجت الاسلام حاتمی با بیان اینکه بر اساس تاکید بزرگان دین، حج دارای ۲ بخش است، گفت: یک بخش حج ظاهری است شامل به جای آوردن آداب و مناسک آن و دیگری حج باطنی و یا حج خواص است.

وی اظهار داشت: اغلب افراد در حج به خانه خدا و به تعبیر دیگر به کوی دوست می روند اما در حج خواص و حج معنوی انسان برای دیدن خدا و به زیارت می رود.

مدیر پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) با بیان اینکه خانه خدا بهانه ای برای زیارت پروردگار است، گفت: از آنجا که قلب انسان حرم خداوند متعال است، افراد به خانه خدا می روند تا صاحب قلب خود را زیارت کنند.

وی با اشاره به اسرار فراوان نهفته در آیین حج افزود: یکی از این اسرار مهم، درک مقام و جایگاه امامت و ولایت است، قدم اول در جریان درک مقام ولایت این است که بدانیم وقتی به سمت خانه خدا می رویم، می خواهیم کسی را زیارت کنیم که صاحب قلب و درون ماست و باید تمام حواس درونی و توجه ما به خداوند متعال باشد.

حکمت اصلی سفر حج، رسیدن به توحید و پاک‌شدن طینت درون است

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر(ع)، گفت: قبل از اسلام هم مردم حج می رفتند و دور خانه خدا می گشتند اما این حج ناقص و به نوعی بت پرستی بود.  

وی افزود: طبق فرموده امام باقر (ع) وقتی خانه خدا را طواف کردند باید به سمت ولایت بروند و مودت و دوستی خود را به ولایت نشان داده و یاری خودشان را اعلام کنند.

مدیر پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) اظهار کرد: طواف به ظاهر چرخیدن دور یک ساختمان است ولی در واقع با طواف می خواهیم به خدا بگوییم آمده ایم تا فقط به دور تو بچرخیم.

وی گفت: اگر ولایت و توحید نباشد گردش انسان دور خانه خدا، گردش دور سنگ و چوب است، چون رابطه ای بین انسان و خدا وجود دارد و آن ولایت و امامت است.

حجت الاسلام حاتمی افزود: اگر انسان این رابطه را بین خود و خدای خودش قطع کند، گویی مشغول طواف سنگ و گل است.

وی با بیان اینکه ارتباط انسان با خدا و با ولایت است، گفت: امام محمدباقر (ع) خطاب به حجاج فرمودند: وقتی طواف کردید سراغ ما بیایید و نیرو، نصرت، مودت و دوستی تان را به ما عرضه کنید و این باعث وصل شدن حج تان و ارتباطتان را به خدا می شود.

مدیر پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) افزود: بعد از توجه به زیارت صاحب قلب، باید بدانیم که حج ما با لقای امام و ملاقات با امام تمام می شود.

وی خاطرنشان کرد: امام محمدباقر(ع) در روایاتی فرمودند: کامل کردن و تمام نمودن حج با ملاقات امام اتفاق می افتد و امام صادق(ع) نیز در روایاتی فرمودند: هر کدام از شما که حجتان را انجام می دهد بداند بخش پایانی حج شما زیارت و دیدن ماست تا حجتان کامل شود.

مدیر پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) با بیان اینکه تکمیل حج به ملاقات با امام (ع) است، گفت: ملاقات ۲ نوع است؛ هم ملاقات به معنای ظاهری یعنی رسیدن ۲ چیز به یکدیگر و دیگری به معنای ملاقات و لقای معنوی است.

وی افزود: در دوران حضور امام معصوم، افراد موظف هستند بعد از اتمام حج به محضر امام برسند و حضور ایشان را درک کنند اما در دوران غیبت این ملاقات از طرف امام به شکل دیگری اتفاق می افتد، بر اساس روایات؛ امام زمان(عج) در عرفات وقوف دارد و هر کسی که وارد عرفه می شود امام را می بیند.

حجت الاسلام حاتمی گفت: اغلب مردم امام را در دوران غیبت در عرفه می بینند ولی نمی شناسند اما تعداد انگشت شماری از افراد توفیق پیدا می کنند و در حین ملاقات امام را می شناسند و این ملاقات همراه با شناخت برایشان اتفاق می افتد.

وی با اشاره به حدیث «تمام شدن حج به لقای امام است»، افزود: این لقا، معنوی است یعنی ما در وجودمان امام را بشناسیم و با او مرتبط باشیم و با او ملاقات کنیم، حج ظاهری ما با ملاقات ظاهری کامل می شود و حج باطنی و معنوی ما با ملاقات معنوی با امام اتفاق می افتد.

کد خبر 1768321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha