حاجیان روز عید قربان وارد منا شدند

بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر حج تمتع از جمله ۸۷ هزار و ۶۰۰ ایرانی صبح امروز یکشنبه همزمان با دهم ذی الحجه در عربستان، پس از وقوف در عرفات و مشعرالحرام، وارد سرزمین منا شدند تا با انجام مناسک حج تمتع، «عید قربان» و حاجی شدن خود را جشن بگیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، زائران حج تمتع که پس از یک شبانه روز وقوف در صحرای عرفات، عصر دیروز آهنگ کوچ کرده و رهسپار مشعرالحرام شده بودند، شب دهم ذی الحجه را تا طلوع صبح در مشعر (مزدلفه) وقوف کردند و در فضای باز آن سرزمین به راز و نیاز و خلوت کردن با خدای خویش پرداختند.

در حالی که بانوان شیعه و معذورین، عصر دیروز در مشعرالحرام، وقوف اضطراری و کوتاه مدتی داشته و شب را در خیمه های خود در منا سپری کرده بودند، سایر زائران ایرانی با دمیدن آفتاب صبح روز دهم ذی الحجه، همراه با دیگر حاجیان مسلمان برای به جای آوردن بقیه اعمال حج از مشعرالحرام خارج شدند و با پای پیاده مسیر دو و نیم کیلومتری مشعر تا منا را تکبیرگویان پیمودند تا به سرزمین منا رسیدند.

منا جایی است که حاجیان باید در جمرات، شیطان را رمی کنند( سنگ بزنند)، قربانی کنند و حلق و تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) به جای آورند.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین ایزدی مسئول واحد قربانی عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ تعداد ۶۳ نفر ذابح در حج امسال برای زائران ایرانی فعالیت می کنند و این افراد از میان نیروهای توانمند در حوزه تخصصی خود انتخاب شده اند.

وی افزود: این تعداد ذابح،  امروز کار ذبح ۸۶ هزار راس گوسفند را در روز عید سعید قربان انجام می دهند، یعنی بطور متوسط هر نفر یکهزار و ۳۵۶ گوسفند در مراکز بهداشتی تعیین شده برای کشتار آنها، ذبح خواهد کرد.

پس از رمی جمرات، قربانی و حلق یا تقصیر، حاجیان لباس سفید احرام را از تن بیرون می آورند اما مطابق احکام بایستی سه شب را در خیمه های منا بیتوته کنند و اعمالی را به جای آورند.

آنها سپس برای طواف کعبه، سعی صفا و مروه و انجام آخرین اعمال حج تمتع خویش به مکه مکرمه باز خواهند گشت.

مسئولان حج و زیارت اعلام کردند: زایران ایرانی که شامگاه نهم ذی الحجه عرفات را به مقصد مزدلفه ترک کرده و پس از وقوف در این مکان ، با طلوع آفتاب دهمین روز ذی الحجه رهسپار منا شده بودند، بحمدالله امروز (یکشنبه) همگی به سلامت به این سرزمین منتقل شده اند.

مشعرالحرام (مزدلفه) شنبه شب تا بامداد امروز (دهم ذی الحجه در تقویم عربستان) مملو از انبوه جمعیتی بود که برای ادامه مناسک خود به این سرزمین آمده بودند.
زائران ایرانی نیز شب را در مشعرالحرام بسر بردند و مطابق احکام شرعی، بعد از نماز صبح و با طلوع آفتاب به صورت پیاده رهسپار سرزمین منا شدند.
بر اساس این گزارش، زایران کشورمان پس از ساعتی پیاده روی به سرزمین منا رسیدند و در حال حاضر همه زایران در این سرزمین حضور دارند.

ازدحام بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر مسلمان در سرزمین منا، حساسیت ها و برنامه ریزی های ویژه ای را در این ایام می طلبد، به گونه ای که کوچکترین بی برنامگی یا بی تدبیری می تواند وقایعی چون فاجعه منا را به بار آورد که در دهم ذی الحجه سال ۱۴۳۶ هجری قمری (دوم مهر ۱۳۹۴ هجری شمسی) موجب شهادت دو هزار و ۲۳۶ زائر به دلیل ازدحام جمعیت در یکی از خیابانهای منا منتهی به منطقه رمی جمرات شد.

کد خبر 1768330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha