حفظ سنت پیشینیان و دوری از فخرفروشی از مهمترین ویژگی‌های شهید جمهور بود

رجبی دوانی، با اشاره به سیره عملکردی و رفتار شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی گفت: حفظ سنت پیشینیان و دوری از فخرفروشی از مهمترین ویژگی‌های شهید جمهور بود.

به گزارش گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: هفتمین گردهمایی «ملت ابراهیم» با همکاری بنیاد ایران‌شناسی و دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) عصر روز شنبه ۲۶ خرداد برگزار شد.  

در این گردهمایی که در محل بنیاد ایرانشناسی برگزار می‌شد، «محمدحسین رجبی دوانی» طی سخنانی ضمن بررسی مقایسه‌ای عملکرد آیت‌الله رئیسی با اصول فرمان امام‌علی (ع) به مالک اشتر اظهار کرد: حضرت امیر (ع) در فرمان خود عمران و آبادانی و رسیدگی به امور مردم را وظیفه اصلی مالک اشتر تعریف کرد و شهید آیت‌الله رئیسی نیز از همان ابتدای حضور در جایگاه ریاست جمهوری، خدمت به مردم را سر لوحه اقدامات خود قرار داد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در ادامه به نقش کلیدی شهید جمهور در دوره شیوع کرونا و عبور از این وضعیت نا به سامان اشاره کرد و از تلاش‌های آن شهید بزرگوار در اتمام طرح‌های ناتمام تقدیر به عمل آورد.

بر پایه این گزارش: رجبی دوانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تواضع و ادب شهید ابراهیم رئیسی زبانزد همگان بود و حتی کسانی‌که به او رای ندادند، به خشوع و خضوع وی تاکید و اذعان داشتند. از سوی دیگر توجه به ادیان الهی و پیروان آنها در ایران از جمله نقاط مثبت دولت شهید جمهور بود تا جایی که پیروان ادیان الهی نیز به نیکی از آن شهید یاد می‌کنند و در آیین بزرگداشت شهید جمهور و هیات همراه که در محل بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد یاد او را گرامی داشته و وی را خادم ملت خواندند.

حفظ سنت پیشینیان و دوری از فخرفروشی از مهمترین ویژگی‌های شهید جمهور بود

وی در ادامه از جمله ویژگی‌های دولت شهید رئیسی را حفظ سنت‌های خوب پیشینیان دانست و تصریح کرد: رئیس جمهور شهید و دولت‌اش سنت‌های خوب دولت‌های پیشین را سرلوحه کار خویش قرار دادند. دولت شهید آیت‌الله رئیسی به دنبال نیکی و احسان بود و مردم به او و دولت‌اش اعتماد داشتند و به همین دلیل دولت وی سیاست‌های اقتصادی و یارانه‌ای را در پیش گرفت که موجب رسیدگی و توجه به اقشار ضعیف جامعه شد؛ همچنین از جمله این ویژگی‌های آنها می توان به پرهیز از فخرفروشی و برحذر داشتن خویشان خود از سودجویی اشاره کرد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در پایان به اهمیت حضور ملت شریف ایران در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که با انتخاب فردی اصلح، ایران عزیز روبه پیشرفت و سربلندی گام بردارد.

در ادامه این گردهمایی «موسی فقیه‌ حقانی» طی سخنانی، سعادت جهاد را از آنِ دوستان برگزیده خداوند دانست و با تکیه بر صفات بارز شهید رئیسی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب، او را عالمی مجاهد توصیف کرد و افزود: جهاد در سیره علمای برگرفته از سیره انبیا و امامان است و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام راحل تمدنی اسلامی بنا نهاد و ابعاد جهاد را گسترده‌تر کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دولت شهید آیت الله رئیسی، در راه تحقق دولت اسلامی تلاش بسیار انجام داد و در نهایت در این مسیر به شهادت رسید، جامعه‌ امروز ما با الگویی از دولت سازی مواجه است و رئیس جمهور شهید، اهداف والای جمهوری اسلامی را در بیان و عمل نشان داد؛ از سوی دیگر آن شهید بزرگوار یک قانونگذار و مجری قانون بود و از ابتدا با قانون‌مداری حرکت کرد و در پاسخ به این پرسش که در زندگی تحت تاثیر چه شخصیت‌هایی بود پاسخ می‌داد که شهیدان بهشتی، رجایی و سلیمانی سرمشق زندگی‌اش بودند، از سوی دیگر شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان اسوه‌ ساده‌زیستی، مجاهدت و خدمتگزاری در انقلاب اسلامی شناخته می‌شود.

در بخش دیگری از این گردهمایی «موسی نجفی»، شخصیت شهید سید ابراهیم رئیسی را با امیرکبیر مقایسه کرد و گفت: هر دو این شخصیت ها به دلیل لیاقت ذاتی که از خود نشان دادند، به مقام والایی رسیدند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به اینکه مرحوم امیرکبیر در دوره درهم‌ریختگی ایران و مأیوس شدن مردم کشور به وزارت رسید، تصریح کرد:دولت شهید ابراهیم رئیسی نیز در ابتدا با شرایطی مشابه زمان امیرکبیر مواجه بود و جامعه، دچار نوعی از دست دادن روحیه و امید ملی شده بود و فضای انحطاطی در جامعه حاکم بود اما این شهید بزرگوار تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و امید را مجدد به ملت ایران برگرداند و به یقین می‌توان گفت که شهید رئیسی وارث یک ملت و یک رهبر بزرگ بود.

وی در پایان سخنان خود به اهمیت عدالت و دادگری به عنوان پسندیده‌ترین ویژگی محبوب ایرانیان  اشاره کرد و گفت: شهید رئیسی دارای این ویژگی ها بود، از سوی دیگر عشق به اهل‌بیت در بزرگ‌مردان ایران از جمله مرحوم امیرکبیر و شهید ابراهیم رئیسی وجود داشت که با تکیه بر همین ارزش‌ها به رستگاری رسیدند.

در بخش دیگری از این گردهمایی «امیرحسین بانکی‌پور فرد»، به مولفه‌های حکمرانی سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی اشاره نمود و تاکید کرد که خدمت خاصانه، مردمی بودن، ساده‌زیستی، خستگی‌ناپذیری، ولایت‌مداری، امیدوار بودن به آینده از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های حکمرانی شهید جمهور بود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان فردی استادپذیر معرفی می‌شود که در برابر صاحبان علم تواضع داشت و شوق و ادب او موجب پذیرش او از جانب اساتید هم بود و صبر او زبانزد بود و با شکیبایی صحبت‌های دیگران را می‌شنیدند و سخنان آنان در تصمیم‌گیری‌های دولت مورد اهمیت قرار می‌داد. رئیس جمهور شهید مردمی بود و ارتباطاتی گسترده با مردم داشت و بیش از همه پشتیبان اجتماعی مردم شناخته می‌شد تا مدیر سیاسی.

همچنین «محسن نصری» شهید رئیسی را فردی مخلص معرفی کرد که به واسطه اخلاص در خدمت به ملت، شناخته می‌شد و در بخش دیگری از سخنانی خود اظهار کرد: شهید رئیسی از حریم کشور در سطح بین‌المللی جانانه دفاع می‌کرد و در ارتباط با خود، خدا، ولایت و دیگران موفق شد تا سرمایه‌ اجتماعی مهمی را ایجاد و نقش مهمی در انتقال‌ این تفکر ایفا کرد.

وی افزود: توجه به علوم انسانی و بومی‌سازی آن موجب خواهد شد تا شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله رئیسی و سردار سلیمانی در جامعه رشد و نمو پیدا کنند و خادم جامعه‌ خود و بشریت باشند.

در ادامه، «عبدالرسول علم‌الهدی» با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در مورد دولت‌ شهید آیت‌الله رئیسی؛ از دست دادن شهید جمهور را اندوهی بزرگ برای ایران بر شمرد و وجود او را نقطه اتصالی بین ملت با دولت توصیف کرد.

علم الهدی با اشاره به حضور مردم در مراسم عزاداری شهید آیت الله رئیسی که نمایانگر یک پدیده از حضور ملت بود، افزود:اساسا پیوستگی ملت با شخصیت‌های سیاسی‌ در مواقع مختلف، نشانه‌ مردمی بودن آنها است و این در واقع قدرتی از هویت و سرمایه ملی ایرانیان است.

حفظ سنت پیشینیان و دوری از فخرفروشی از مهمترین ویژگی‌های شهید جمهور بود

وی در ادامه تصریح کرد: شهید رئیسی بی حاشیه و همچون پدری دلسوز بود که این ویژگی به خدمتی دلسوزانه و عزتمندی کشور در مقابل دشمنان منجر شد؛ سفرهای استانی شهید جمهور یک راه خاص برای ارتباط یک مسئول سیاسی با عموم مردم بود.

این پژوهشگر گفت: ایده‌ امیدبخشی شهید جمهور به ملت ایران با تلاش برای اتمام طرح های نیمه‌تمام خصوصا در صنعت، موجب سازندگی ایران و حرکت به سوی پیشرفت کشور شد و در نهایت جریان ملت با شهادت ایشان به سوی آگاهی رفت.

همچنین «سید مهدی موسوی‌نیا»  محبوبیت و مظلومیت آیت‌الله رئیسی را ناشی از جاذبه و دافعه او بر اساس مکتب شهید مطهری برشمرد و خاطر نشان کرد: آن شهید جاذبه‌ای برای دوست‌داران و دافعه‌ای برای دشمنان بود؛ شهید آیت‌الله رئیسی در زندگی خود با نیت خالص برای خدمت‌گزاری به ملت جان خود را فدا کرد و همواره پایبند به مکتب امام خمینی رحمه‌الله بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) گفت: گام برداشتن شهید جمهور در طریق صحیح تاریخ، نام او را جاودان ساخت و شهید رئیسی احیاگر گفتمان اسلامی در اداره جامعه بود و اخلاص ایشان تا همیشه ماندگار خواهد بود و راز ماندگاری، در جاذبه و دافعه واقعی است که شهید آیت‌الله رئیسی الگویی این‌چنین بود.

این گزارش می افزاید: بخش پایانی این گردهمایی اختصاص به سخنرانی «رضا قیومی‌پور» عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) داشت.

این پژوهشگر طی سخنانی ضمن تبیین کارآمدی دولت شهید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: بنابر سخنان مقام معظم رهبری، دولت او، دولت زندگی‌بخش و اعتماد مردمی بود و در زمانی کوتاه کارهای زیربنایی بسیاری انجام داد که در آینده تأثیرات خود را نشان خواهد داد.  دولت شهید رئیسی در حوزه فرهنگ با رشد و توسعه چشمگیری مواجه شد که این مولفه از جمله قوت‌های او بود.

وی در ادامه افزود: در زمینه خدمت‌گزاریِ دولت شهید ابراهیم رئیسی، کیفیت بالایی داشت و به صورت کمی و کیفی در بین دولت‌ها بی نظیر بود.

 قیومی پور در پایان به اهمیت حضور در انتخابات پیش رو تاکید کرد و گفت: امید است بنابه فرمایش مقام معظم رهبری، انتخاب فرد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری موجب پیشرفت و برکت برای ملت شریف ایران باشد.

کد خبر 1768375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha