عظمت قربان در ذبح تعلقات پیش پای توحید است

استادیار گروه الهیات دانشگاه شیراز گفت: حاجی همه اعمال و مناسک حج را به جا می‌آورد تا به قربان برسد، چون اوج عرفان حج است. قربانی کردن، آخرین امتحان ابراهیم خلیل الله(ع) است؛ با قربانی کردن، تعلقات دنیایی روحی را پیش پای توحید و خداباوری ذبح می‌کنیم.

حجت الاسلام دکتر قاسم کاکایی در گفت وگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، با نگاه عارفانه به ماجرای حج ابراهیمی به تحلیل عید قربان اشاره و اظهار کرد: اسماعیل تمام تعلق دنیوی ابراهیم(ع) است. ابراهیم بایستی این تعلق را بِبُرد؛ منا یادگار ابراهیم(ع) است و ما در ذبح خواسته های دنیایی به ابراهیم(ع) تمسک می کنیم.

وی در ادامه افزود: همانگونه که ابراهیم(ع) در وسوسه های شیطانی با سنگ ریزه شیطان را از خود دور کرد، زائر بیت الله الحرام نیز با سنگ ریزه شیطان را از خود دور می کند. این یکی از ظرایف حج است. 

پژوهشگر عرفان و فلسفه اسلامی، در تحلیل راز عید قربان گفت: عید قربان از مظاهر مهم حج است. سلوک قلبی جزء مهم حج است و نتیجه آن دستیابی به حالات روحی و معنوی است.

مولف «گلبانگ سربلندی (گفتارها و روضه‌های عاشورایی)» با بیان اینکه حج عبادتی جامع است، افزود: حج همه عبادات مانند روزه، زکات و انفاق، نماز، وقوف را در خود جای داده است، این مناسک ظاهری برای حاجی سلوک باطنی در پی دارد.

کاکایی حج را عبادتی نمادین دانست که هر یک از اعمال آن سرّی در خود دارد، و گفت: در ماه ذی الحجه دو عید مهم پیش روی مسلمانان است؛ غدیر و قربان. علاوه بر آن اعمال حج نیز در مکان خاصی بر افراد مشخصی واجب می شود. در این ماه عید و جشن و عبادت را داریم. در حج زمان و مکان خاصی برای عبادت خدا در نظر گرفته می شود و این زمان و مکان تاریخ و جغرافیای خاصی دارد که با ابراهیم علیه السلام پیوند خورده است. یعنی حج یادآور قهرمان توحید، حضرت ابراهیم(ع) است.

استاد دانشگاه شیراز با تأکید براینکه حج با ابراهیم خلیل الله پیوندی محکم دارد، افزود: کعبه بنایی است که او بنا کرده، داستان چاه زمزم، حجر اسماعیل، سعی صفا و مروه، عرفات، منا، حلق، رمی جمرات و قربانی کردن همه و همه به ابراهیم و زندگی او گره خورده است و همان طور که ابراهیم(ع) را قهرمان توحید کرد باید ما را به توحید برساند.

مولف «آیت حق» در ادامه تأکید کرد: حج علاوه بر ابعاد معنوی، بُعد اجتماعی عظیمی دارد و پناه بردن به خدا و خانه‌اش را یادمان می دهد، حج تمرین پناه بردن به خدا و توحید است؛ علاوه بر این حج موسم تمرین وحدت و همدلی است.

وی در ادامه ابراز کرد: حج توحید عبادی و وحدت اجتماعی را در خود نهفته دارد. همه در حج بی رنگ می شوند، لباس یک دست و یکرنگ که مستحب است سفید باشد می پوشند نژاد، قومیت و ملیت، زبان و رنگ همه رنگ می بازد و همه با الهام از حج ابراهیم(ع) لبیک‌گو می شوند.

کاکایی اضافه کرد: لبیک اللهم لبیکی که حجاج می گویند اولین بار بر زبان ابراهیم خلیل الرحمن جاری شد، این یعنی از تو به یک اشارت از من به سر دویدن. عرفه و عرفات و دعای عرفه امام حسین(ع) به ما در شناخت این ابعاد عرفانی حج کمک بیشتری می کند.

استاد دانشگاه شیراز معنای باطنی قربانی کردن در مناسک حج را نشانه تقوای الهی دانست و خاطرنشان کرد: در حج و طی کردن مرحله به مرحله مناسک آن نخ بین خود و تعلقات را قیچی و بازگشت به سوی خدا را تمرین می کنیم از این رو حج نوعی تمرین معاد است و با قربانی کردن، تعلقات دنیایی روحی را پیش پای توحید و خداباوری ذبح می کنیم.

کد خبر 1768444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha