هفدهمین دوره سوگواره عاشورایی در چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود

فرجی گفت: هفدهمین دوره سوگواره عاشورایی استان باتکیه‌بر آیین‌های تعزیه‌خوانی با حضور ۱۰ گروه در دهه اول ماه صفر در شهرکرد برگزار می‌شود.

شهرام فرجی با بیان اینکه این رویداد بستر مناسبی برای اشاعه و تبلیغ مضامین فرهنگی در قالب هنر شبیه‌خوانی است به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: باتوجه‌به شکل‌گیری نزدیک به ۲۰۰ گروه تعزیه‌خوان در استان، فراخوان سوگواره عاشورایی در سال ۱۴۰۳ در قالب طرح‌های قرارگاه شهید آوینی به‌صورت عمومی منتشر خواهد شد تا تمامی گروه‌های عضو کانون تعزیه استان که در ۲ سال اخیر، مجوز اجرا از این اداره کل دریافت کرده‌اند بتوانند در مرحله نخست فراخوان شرکت کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: بر این اساس سرپرستان گروه‌های تعزیه که از شرایط اخذ مجوز در ۲ سال اخیر برخوردار بوده و تمایل به شرکت در سوگواره عاشورایی را دارند می‌تواند برای اعلام آمادگی علاوه بر ارسال فهرست کامل اعضای گروه، ۲۰ دقیقه از اجرای تعزیه خود را به دبیرخانه سوگواره تحویل دهند.

فرجی با اشاره به اینکه فیلم اجرای تعزیه نباید محدود به تک‌خوانی باشد و لازم است بخش در نظرگرفته شده جمعی از تعزیه‌خوانان را پوشش دهد، تصریح کرد: فیلم‌های ارسالی نیز باید مربوط به اجراهای ۲ سال گذشته گروه تعزیه‌خوان باشد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هر گروه تعزیه‌خوان مجاز است تنها یک فیلم از اجرای خود را تا ۳۱ تیر و با در نظر گرفتن حداکثر زمان ۲۰ دقیقه بدون هرگونه تدوین و اصلاح برای دبیرخانه سوگواره ارسال کند.

وی با بیان اینکه فیلم‌های دریافت شده از نظر سطح کیفی اجرا، بررسی می‌شود، اظهار داشت: در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا در مرحله پایانی سوگواره دعوت خواهند شد که با توجه به شرایط فعالیت گروه‌های تعزیه در مناطق مختلف استان تلاش می‌شود در انتخاب گروه‌ها به ظرفیت‌های موجود هر منطقه نیز توجه شود.

فرجی زمان برگزاری هفدهمین دوره سوگواره عاشورایی چهارمحال و بختیاری را دهه اول ماه صفر مطابق با ۱۶ تا ۲۵ مرداد اعلام و تصریح کرد: مجالس تعزیه نیز شامل مجلس شهادت مسلم بن عقیل، شهادت طفلان مسلم، شهادت حر بن یزید ریاحی، شهادت حضرت علی‌اکبر (ع)، شهادت حضرت قاسم (ع)، شهادت حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع)، غارت خیمه‌گاه امام حسین (ع)، بازار شام و مجلس ورود مدینه است که پس از مشخص شدن ۱۰ گروه راه‌یافته به مرحله پایانی، تعیین مجالس و زمان‌بندی اجراها به صورت قرعه‌کشی میان گروه‌ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای هر اجرا زمانی حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در نظر گرفته ‌شده است و گروه‌های تعزیه‌خوان باید نهایت زمان اجرای خود را در این فرصت و تا پیش از اذان مغرب و عشا تنظیم کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعیین ساعت ۱۶:۳۰ برای آغاز برنامه اجرایی سوگواره در روزهای برگزاری این رویداد گفت: آیین پایانی سوگواره نیز ۲۷ مرداد در فرهنگسرای شهرکرد برگزار می‌شود.

فرجی درباره مکان برگزاری سوگواره عاشورایی هم یادآور شد: تا این بخش از برنامه‌ریزی‌های اولیه، تعزیه سرای بیت العباس (ع) شهرکرد برای این امر مشخص شده است اما رایزنی برای تغییر مکان اجرا به تپه نور الشهدا این شهر و در جوار گلزار شهدای گمنام ادامه دارد که نتیجه آن در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی بومی بودن تمامی اعضای گروه تعزیه‌خوان، در نظر گرفتن هیات داوری پنج نفره با ترکیبی از کارشناسان مذهبی و موسیقی، تدوین جدول ارزشیابی گروهی و فردی و انتخاب سه گروه برتر و شبیه‌خوانان برگزیده در بخش‌های مختلف را از دیگر موارد پیش‌بینی‌شده در شرایط برگزاری این رویداد فرهنگی هنری برشمرد.

خاطرنشان می شود: سوگواره عاشورایی چهارمحال و بختیاری با تمرکز بر بازشناسی قله‌های فرهنگی استان در حوزه تعزیه‌خوانی و شعر آیینی همچون عمان سامانی و سید عبدالباقی دهکردی معروف به سید صولت طرح‌ریزی شده است و در حاشیه برگزاری این رویداد برنامه‌های مختلفی نیز برای پاسداشت این مفاخر به اجرا درمی‌آید.

کد خبر 1768541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha