افزایش ۳۰ درصدی هزینه خدمات در بهشت زهرا(س)/ قبر برای «دفن روز» رایگان شد

زیاری با اشاره به هزینه‌های کفن و دفن در سال جاری، گفت: خدمات مجموعه بهشت زهرا (س) در سال ۱۴۰۳ حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا می‌کند و حتی در برخی موارد، میزان افزایش هزینه امسال نسبت به سال قبل کمتر از این رقم خواهد بود.

«حسین زیاری»، معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) در گفتگو با خبرنگار فرهنگ خبرگزاری شبستان با اشاره به هزینه های کفن و دفن در سال جاری گفت: خدمات مجموعه بهشت زهرا (س) در سال ۱۴۰۳ حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا می کند و حتی در برخی موارد، میزان افزایش هزینه امسال نسبت به سال قبل کمتر از این رقم خواهد بود.

وی در خصوص قیمت قبور در بهشت زهرا (س) افزود: قیمت قبر در سه ناحیه بهشت زهرا (س) به ترتیب در ناحیه یک هر طبقه قبر۵۰ میلیون تومان، در ناحیه  دو هر طبقه قبر ۳۰ میلیون تومان و در ناحیه سه هر طبقه قبر ۲۰ میلیون تومان می باشد. ضمن اینکه برخی از قطعات یک طبقه هم وجود دارد که به مبلغ ۱۵۰میلیون تومان به خانواده ها فروخته می شود.

وی با اشاره به رایگان شدن هر سه طبقه "دفن روز" اظهار کرد: با توجه به مصوبه امسال شورای شهر تهران مقرر شد هر سه طبقه " دفن روز" بهشت زهرا (س) رایگان باشد، منتهی برای سه نفر مختلف؛ این تصمیم به دلیل عدم ظرفیت بهشت زهرا (س) و کمبود قبر صورت گرفته است. ما آخرین قطعات بهشت زهر(س) را تبدیل به "دفن روز" کردیم، دفن روز قطعاتی هستند که خانواده ها بدون پرداخت هیچ گونه وجهی متوفای خود را در آن دفن می کنند. در صورتی که خانواده ای تمایل داشته باشد دو طبقه دیگر را بخرد بایستی برای هر طبقه ۱۵ میلیون تومان پرداخت کند به این معنا که طبقه اول رایگان است ولی برای دو طبقه باقی مانده باید در مجموع ۳۰ میلیون تومان بپردازد.

زیاری اظهار کرد: امتیاز دیگری که شهرداری تهران برای این خانواده ها در نظر گرفته تا از لحاظ مالی فشار کمتری بر آنها وارد شود این است که یک بازه زمانی سه ماهه به آنها داده تا تصمیم نهایی خود را برای خرید دو طبقه دیگر اتخاذ کنند. این در حالی است که اگر خانواده ای تصمیم به خرید دو طبقه دیگر نماید می توانند طی ۱۲ ماه به صورت اقساطی آن را پرداخت کند.   ضمن اینکه ما در قطعات ۳۲۷ و ۳۲۸ بنایی برای در آمد زایی و فروش قبور نداریم؛ تنها هدف ما کنترل سرعت رشد بهشت زهرا (س) تا زمان بهره برداری از آرامستان های جدید و ارایه قبر "دفن روز" رایگان به خانواده های متوفیان است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد قبوری که خانواده‌ها با یک متوفی خریداری کرده‌اند در حال حاضر خالی است. اظهار کرد:  برخی از شهروندان پول قبور را نداده و وقتی یک متوفی جدید هم دارند، به سراغ قبر رایگان دیگری می‌روند؛ چرا که باید هزینه قبور قبلی را پرداخت کنند. لذا این هیاهویی که در جامعه راه انداختند که هزینه های بهشت زهرا (س) افزایش پیدا کرده، اصلا این گونه نیست و هدف ما هم در آمد زایی نمی باشد بلکه با توجه به اینکه قطعات ۳۲۷ و ۳۲۸ آخرین قطعاتی هستند که دفن روز رایگان دارند لذا تلاش می کنیم تا آماده شدن آرامستان های جدید، دفن روز رایگان به خانواده های متوفیان ارایه دهیم، چرا که بهشت زهرا (س) دیگرر قطعات جدید ندارد و قرار هم نیست توسعه پیدا کند، چرا که ما  از لحاظ قانونی اجازه توسعه بهشت زهرا (س) را نداریم.

زیاری با بیان اینکه در حال احداث آرامستان های جدید هستیم افزود: فقط در مکان هایی که با موافقت شورا صورت بگیرد قادر به ایجاد آرامستان هستیم. متاسفانه این پروسه  می بایست۱۰ الی۱۵ سال پیش طی می شد، ولی افسوس که فقط در حد حرف و شعار باقی ماند ضمن اینکه مطالعاتی هم در این زمینه انجام شد که که اکنون برخی از آنها اصلا قابل استفاده نیست. حدود ۷ الی ۸ ماهی است که بهشت زهرا به صورت ۲۴ ساعته در حال مطالعات محیط زیستی و ترافیکی است، مخالفت هایی هم از سوی اهالی و نمایندگان آن محل در زمان برگزاری مراسم صورت می گیرد، هر چند همه اینها درست است ولی  تکلیف مردم چه می شود آیا نباید متوفی خود را دفن کنند. ما با مشکلات زیادی مواجهه هستیم. خوشبختانه در صورت موافقت شورا و اعلام مکان های مربوطه و احداث آرامستان های جدید تا حدودی از این مشکلات کاسته می شود.

معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا (س) از دفن  رایگان روزانه ۵۰ نفر از متوفیان خبر داد و بیان کرد: علاوه بر آن، خانواده های شهدا، جانبازان، ایثارگران، افراد دارای کارت کمیته امداد و بهزیستی نیز رایگان دفن می شوند.

وی با بیان اینکه دو سال است که درآمد بهشت زهرا منفی می باشد خاطر نشان کرد: به این معنا که درآمد ما با هزینه ها نمی چربد. ما سال گذشته کاور را ۲۵۰ هزار تومان می خریدیم ولی در داخل فیش ۵۰ هزار تومان به خانواده های متوفی می فروختیم. امسال که قیمت کاور بالای ۴۰۰ هزار تومان شده ما ۲۰۰ هزار تومان می فروشیم. نا گفته نماند که کافور را هم خارج از کشور وارد می کنیم که با این قیمت دلار و شرایط نامناسب اقتصادی کشور مشکلات خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: در ارتباط با موضوع خدمات‌رسانی در بهشت زهرا (س) ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که تمام قیمت‌های ارائه شده در سازمان بر مبنای مصوبه شورای شهر تهران است و تمام هزینه‌های دریافتی از مراجعه‌کنندگان در فیش صادره ثبت می‌شود که این فیش نیز در اختیار مراجعه‌کنندگان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به هزینه های تبدیل قبرهای ۳۰ ساله به قبرهای سه طبقه اظهار کرد: هر طبقه این قبور سال گذشته ۱۳میلیون تومان بود در حالی که امسال به ۱۴میلیون تومان افزایش یافته است که مبلغ ناچیزی است؛ چرا که هدف ما جلوگیری از گسترش بهشت زهرا (س) و استفاده مردم از قبرهای قدیمی است کما اینکه شما می دانید احیا مجدد قبر فقط ۶ میلیون تومان سنگ لحد نیاز دارد و سایر هزینه ها بماند.

وی با ابراز تاسف از اینکه بخشی از فعالیت های سخت و طاقت فرسای بهشت زهرا (س) به هیچ عنوان قابل درک برای مردم نیست گفت: شما اگر فقط بخش غسالخانه بهشت زهرا (س) را در نظر بگیرید یک دنیا حرف برای گفتن  دارد که اصلا مردم قدرت حتی شنیدن، دیدن  و درک آنها را ندارد.

وی بیان کرد: به جرات می گویم: که بهشت زهرا (س) جز بهترین نهادهای کشور محسوب می شود ضمن اینکه ما منکر برخی از خطاها و اشتباهات آن نیستیم، اما نکته ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد فشار کاری و روحی است که ما در بهشت زهرا (س) متحمل می شویم در حالی که  این فشار روحی و کاری در هیچ نهادی تا این اندازه قابل مشاهده نیست  ضمن اینکه بهشت زهرا (س) از جایی دریافتی ندارد و باید از این درآمدها هزینه کند.

وی افزود: متاسفانه در هنگام ورود خانواده‌ها برای انجام مراسم خاکسپاری، تعدادی از دلالان در کنار اطراف بهشت زهرا(س) مستقر هستند و با دلال‌بازی هزینه‌های بسیار زیادی را از خانواده‌ها جهت انجام مراسم دریافت می‌کنند. به عنوان مثال این دلال‌ها صندلی‌ها را از بهشت زهرا(س) با هزینه ۹ هزار تومان رزرو و از خانواده‌ها ۱۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.  همچنین بهای خدمات هزینه انتقال هر متوفی با آمبولانس به آرامستانهای شهرداری تهران امسال برای هر متوفی ۳ میلیون می شود ولی ما یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان از خانواده ها دریافت می کنیم.

معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س)  با بیان اینکه سنگ قبر موقتی که ما برای خانواده های متوفی می فروشیم حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است افزود: این مبلغ با هزینه سنگ و حکاحکی آن است؛   با توجه به اینکه در حال حاضر با خرید دستگاه جدید و به روز حکاکی سنگ قبرهای ما لیزی و بسیار شیک و زیبا شده اند لذا بیشتر خانواده ها همین سنگ ها را به عنوان سنگ قبر دایمی استفاده می کنند و سنگ قبر جدید نمی خرند. ضمن اینکه ما فقط سنگ قبر موقت برای متوفیان خانواده ها ارایه می دهیم و سنگ قبر دایمی خارج از بهشت زهرا (س) تهیه می شود و ما هیچ مسولیتی در این باب نداریم.

کد خبر 1768590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha