شیوه‌های تبلیغ و دفاع از غدیر توسط چهارده معصوم (ع)

همزمان با میلاد امام هادی (ع)، نشست نقد و بررسی کتاب «تبلیغ غدیر در سیره معصومین (ع)» با حضور حجت الاسلام محمدباقر انصاری، نویسنده کتاب و جمعی از علاقه مندان در کتابخانه حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

خبرگزاری شبستان، گروه دین و اندیشه، نشست تحلیلی بر شیوه‌های تبلیغ و دفاع از غدیر توسط چهارده معصوم (ع)» با حضور حجت الاسلام سیداحمد مشرف، معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س)، حجت الاسلام محمدباقر انصاری نویسنده کتاب، حجج اسلام محمدتقی قادری و قاسم خانجانی در جایگاه ناقد و جمعی از مدیران و علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در سالن حضرت خدیجه (س) کتابخانه فاطمی برگزار شد.

حجت الاسلام محمدتقی قادری، در جایگاه منتقد اظهار کرد: این کتاب دو نکته مهم دارد که خود توفیقی مهم برای نویسنده است؛ اول اینکه توانسته از بین مسائل پیرامون واقعه غدیر، سوژه تبلیغ را انتخاب کرده و کتابی در این زمینه بنویسد و دوم اینکه توانسته تقسیم بندی خوبی در مطالب داشته باشد.

وی در ادامه پیرامون اهمیت نقد کتاب ابراز داشت: نقد هرگز به معنای نقص کتاب نیست و بلکه به این معناست که کسی دیگر از خارج از کتاب نکاتی را میبیند که رفع آن می تواند به بیشتر خوانده شدن کتاب کمک کند.

قادری در پایان با اشاره به برخی از ضعف های صفحه آرایی و طراحی کتاب، توصیه هایی را پیرامون تغییرات ظاهری کتاب ارائه کرد و گفت: دراین اثر حدود ۱۴۰ مورد ارجاع به کتاب بحار الانوار داده شده که همه روایات آن معتبر نیست لذا این می تواند از بار علمی کتاب بکاهد.

حجت الاسلام قاسم خانجانی نیز در جایگاه ناقد دوم ابراز داشت: در معرض نقد قرار گرفتن یک اثر بهترین دلیل برای این است که آن کتاب ارزش علمی دارد و نقد تلاشی است در جهت بهتر شدن آن‌.

وی در ادامه با اشاره به برخی موارد از قبیل متون عربی و توصیفات غیر لازم پیرامون برخی مسائل در این کتاب که به شاعبه فربگی دامن می زند تصریح کرد: افزودن مواردی مثل کتابنامه، فهرست منابع و ارجاعات مناسب به منابع می تواند در اثر ارزشمندی چون این کتاب به خوانندگان آن در جهت شناخت دیگر آثار کمک کند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در استفاده از منابع تاریخی مربوط به کتاب، به برخی از کتب روایی کمتر مستند اشاره شده که می تواند بار علمی و استنادی کتاب را کاهش دهد.

این کتاب برای مخاطب عام و بدون تکلف نوشته شده

حجت الاسلام محمدباقر انصاری، نویسنده کتاب نیز در این نشست گفت: با توجه به تجربه سی ساله ای که در مطالعاتم از مسئله غدیر دارم، تلاش کردم تا موضوعات مختلفی را که می توان در آن پژوهش کرد برجسته کنیم که از جمله آن تبلیغ غدیر است.

وی تأکید کرد: نکته مهم در حوزه تبلیغ غدیر این است که در بسیاری از موضوعات، ائمه تنها در احادیثی به روش های تبلیغ و ترویج یک موضوع اشاره کرده اند، در حالی که در موضوع غدیر خود ائمه و امام علی (ع) مبلغ آن بوده و روش های ارائه شده در این کتاب، از سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) استخراج شده است.

نویسنده کتاب واقعه‌ی قرآنی غدیر در ادامه ابراز داشت: برخی از نکات منتقدین، شامل نکات ظاهری کتاب همچون جلد و صفحه آرایی است که با این موارد موافق هستم و هر چند که در برخی از موارد این نکات سلیقه ای هستند، اما نکات به ناشر منتقل خواهد شد تا در چاپ های بعدی کتاب اصلاحاتی انجام شود.

انصاری در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که منتقدان باید به آن توجه کنند، این است که مخاطب کتاب عام است و به همین دلیل در برخی از موارد مثل اراجاعات، رویکرد نویسنده تخصصی نبوده تا خواننده را به تکلف نیندازد.

همچنین در ادامه حجت الاسلام سیداحمد مشرف، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) ضمن تبریک ایام دهه امامت و ولایت گفت: در یک سال گذشته تلاش کرده ایم تا با برگزاری نشست های علمی- پژوهشی و نقد کتاب که پیش از این با نقد کتاب زندگانی حضرت فاطمه معصومه (س) تالیف آیت الله صفایی بوشهری انجام شده بود، مباحث و نشست های علمی را در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) تقویت کنیم.

در پایان این نشست، با حضور حجت الاسلام سیداحمد مشرف، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) از حجت الاسلام محمدباقر انصاری و ناقدان حاضر در این نشست تقدیر شد.

کد خبر 1769182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha