در میان کاندیداها فردی قادر به مدیریت کلان نمی‌بینم!

حجت‌الاسلام پورمحمدی با تاکید بر نقش اطلاع‌رسانی در موفقیت دولت و توسعه کشور، گفت: بنده در میان کاندیداها فردی را نمی‌بینم که قادر به مدیریت راهبردی و کلان نظام در عرصه داخلی و خارجی باشد و به همین دلیل به ناچار به این میدان قدم نهادم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز (یکشنبه، سوم تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در خبرگزاری تسنیم گفت: خوشحالم در جمع شما خبرنگاران هستم از اینکه با تاخیر آمدم عذر می خواهم برنامه دولت قرار نظم، انضباط و جدیت در برنامه ها است.

وی افزود:ما از توانمندی خوبی در عرصه خبر برخورداریم و خبرنگاران در تولید محتوا، فضای مطبوعی در کشور ایجاد کردند و از آنها ممنونیم، جامعه ایران بانشاط و با انگیزه و با روحیه است این توان مبتنی بر توانمندی های شما اصحاب رسانه است.

حجت الاسلام پورمحمدی ادامه داد: برنامه من در دولت «قرار» تقویت جایگاه خبرنگاری و اطلاع رسانی است بخش مهمی از موفقیت دولت ایجاد محیط آگاه برای رشد توسعه کشور است اطلاع رسانی خوب برای دولت و مردم و یک اطلاع رسانی کارساز و دوطرف است دنیای امروز دنیای اطلاعات و پرسرعت تر از دنیای نظارت سازمان‌ها و دستگاه‌ها است.

وی در ادامه گفت: اگر به سلامت خدمات رسانی دولت می اندیشیم باید به سلامت جامعه خبری بیندیشیم نباید اجازه دهیم جسارت خبرنگاران گرفته شود آنها زبان نقد و تند تیز جامعه باید باشند اگر در جامعه اشتباهی رخ داده است جبران کنیم، تجربه نشان داد تحرک خبرنگار و جامعه خبری فواید بیشتری برای جامعه داشته است و باید فضای پرنشاط و نکته‌سنج و نقاد را در جامعه تقویت کنیم. نقد جامعه را زنده نگاه می دارد و تنبلی و رخوت و حاشیه رفتن را تا اندازه زیادی کنترل می کند.

رفتار و سبک دوستانه شهید جمهور با مردم را ادامه می هم

وی در پاسخ به این سوال که دبیرکل جامع روحانیت و تندرو هستید اما سخنان شما از شما فردی منعطف نشان می دهد و آیا راه رئیسی را ادامه می دهید و در مورد مذاکره هسته‌ای چگونه عمل می کنید گفت: تقسیم بندی، بلوک بندی و کادربندی و فاصله گذاری  خیلی دقیق نیست آنچه مهم است موضع دقیق هر کاندیدا است و هرچه می گویم مواضع قاطع رهبری و امام راحل است و به پیشینه زنان افتخار می کنیم بحث حجاب مقوله دینی و فرهنگی است اما مقوله اختلاف هم قرار گرفته و در جدال‌های نامطلوب موجب تنازع شده است و ما نباید اجازه بدهیم این امر  ادامه یابد، لایحه حجاب هنوز نهایی نشده و من به روش آن اعتراض دارم و باید از کف خیابان و از دعوا و تنش خارج شود.

وی در مورد ادامه راه شهید جمهور اظهار کرد:به رئیسی احترام می‌گذارم رفتار و سبک دوستانه با مردم داشته و این سبک را ادامه می دهم اما در سیاست های اجرایی سبک خاص خودم را دارم مذاکرات هسته ای هم جدی است و با تمام توان از تمام ظرفیت‌های ملی استفاده می کنیم و حق مردم را با سرعت خواهیم گرفت.

پور محمدی در مورد ائتلاف با پزشکیان تصریح کرد: گفتمان من روشن است من صاحب گفتمان روشن در کشور بدون حاشیه و خط کند وتند هستم و بازگشت به مواضع امام (ره) و رهبری را تعقیب خواهم کرد حالا چه در انتخابات نتیجه روشن باشد و رییس  جمهور بشوم و یا نشوم.

پورمحمدی در مورد اقبال عمومی نسبت به خود، افزود: سبدی برای این جایگاه قرار ندادیم  و اگر این اتفاق ناگوار پیش نمی امد هرگز پا در این عرصه نمی‌گذاشتم. این حادثه به دلایلی من را موظف کرد که پا در این عرصه بگذارم. گفتمان شفافی را بیان کردم. زمان ما کم است که اگر بیشتر شود شرایط بهتر خواهد بود. تمام توان را گذاشته‌ام سردی فضا را بشکنم. رهبری مهم‌ترین مسئله را مشارکت قرار دادند. مردم ما تا حدودی دلسرد شدند و ما باید تلاش کنیم این فضا تغییر کند.

وی در مورد حمله قرار گرفتن در مناظره‌ها گفت: حس می‌کنند من قدرت جا به جایی فضایی سیاسی کشور را دارم و نگران این موضوع هستند.

رای قاطعی برای رفع فیلترینگ خواهیم داشت

پورمحمدی در پاسخ به  خبرگزاری شبستان در مورد قدرت دولت در رفع فیلترینگ، گفت: آنچه مهم است روشن کردن موضع بنده است ودر این امر از تمام ظرفیت دولت برای آن استفاده کنم البته سهم دولت در بحث سیاستگزاری و تصمیم گیری بالا است. اگر دولت اراده جدی و برنامه روشن داشته باشد و دغدغه های افراد نگران را برطرف کند، رای قاطعی برای رفع فیلترینگ خواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر فیلترینگ مورد تایید هیچ کس نیست و باید دغدغه های مرتبط با آن برطرف شود. من اگر بر مسند ریاست جمهوری بنشینم موظف هستم تا این دغدغه ها را برطرف کرده یا حداقل آنها را کاهش دهم ولی با فیلترینگ نمی توان این کار را انجام داد زیرا بازی  VPN بازی بسیار نابهنجار بی فایده ای است و تنها پول به جیب مافیای آن می رود. وقتی مردم به VPN وصل می شوند، سرعت اینترنت آنها کاهش پیدا کرده، پول نیز از جیب شان خارج می شود و از آن طرف مشکلات امنیتی برای حکومت درست می کند.

پورمحمدی اظهار کرد: شاید فیلترینگ در یک بازه زمانی تصمیم درستی بود اما تداوم آن برای کشور هزینه دارد. من به رفع فیلترینگ خوش بین هستم بخصوص اکنون که ظرفیت تکنیکی، فناوری، زیرساخت های ارتباطاتی، شبکه ملی اطلاعات و شبکه فیبر نوری ما توسعه خوبی پیدا کرده و باید به سرعت آنها را تکمیل و توسعه کنیم. همچنین در پیام رسان ها ایده ای دارم که در صورت موفقیت آنها را اجرایی خواهم کرد؛ به نظر من ما ظرفیت بالایی هم در زیرساخت ها و هم در پیام رسان ها داریم که در صورت برطرف کردن نیازهای کشور می توانند مردم را از رسانه های خارجی بی نیاز کنند البته ما این رسانه ها را آزاد خواهیم گذاشت.

در میان کاندیداها فردی قادر به مدیریت کلان نمی بینم!

وی در مورد استفاده از ظرفیت سایر نامزدها در دولت قرار تصریح کرد:بنده از ظرفیت تمام کاندیداها استفاده خواهم کرد. برخی افراد برنامه های کلی نوشته اند که من از برنامه های ریز آنها استفاده کرده و برخی کارشناسان مورد اعتمادی هستند که من از نظرات آنها بهره خواهم برد چرا که آنچه اهمیت دارد، مدیریت کلان و راهبردی کشور است. بنده در میان کاندیداها فردی را نمی بینم که قادر به مدیریت راهبردی و کلان نظام در عرصه داخلی و خارجی باشد و به همین دلیل به ناچار به این میدان قدم نهادم.

در هر دولتی به عنوان یک کنشگر و فعال موفق بودم

پورمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما با همه دولتها همکاری کرده‌اید ولی خود را به هیچ‌یک از این دولت‌ها منتصب نمی‌دانید و مسئولیت عملکرد آنها را هم نمی‌پذیرید. شما مشی سیاسی خود را چگونه تعریف می‌کنید؟ گفت: رویکرد، مواضع و گفتمان حاکم بر ذهن سه مقوله جداست. من چارچوب فکری و ذهنی خودم را بر مبنای امام (ره)، رهبری، شهید بهشتی و شهید مطهری قرار داده‌ام. اما در مقام اجرا عملکرد، متفاوت است.

پورمحمدی ادامه داد: آیا باید بنشینیم و منتظر فضای مناسب باشیم؟ خیر. من در هر دولتی به عنوان یک کنشگر و فعال موفق بودم و با حفظ مواضع خودم، آن حوزه را ارتقا دادم. من یک قاضی بودم و در دولت آقای هاشمی رئیس اطلاعات شدم و بیشتر گزارش‌هایم به شخص رهبری بود.

اطرافیان آقای خاتمی با من زاویه گفتمانی داشتند، کنار گذاشته شدم

وی یادآور شد: در دولت آقای خاتمی هم که کنار گذاشته شدم، طبیعی بود چون اطرافیان آقای خاتمی با من زاویه گفتمانی داشتند، نتوانستند تحمل کنند و کنار گذاشته شدم. همچنین در دولت اقای احمدی‌نژاد نیز برای وزارت اطلاعات بعد وزارت کشور انتخاب شدم، من ابتدا مخالفت کردم اما بعد اعلام امادگی کردم. آقای احمدی نژاد در بلوک انقلابی بود.

وی خاطرنشان کرد: در دولت آقای روحانی هم قوه قضاییه من را کاندید کرد نه آقای روحانی. قبل از تشکیل دولتشان هم صحبت کردیم و من گفتم با دوستان شما اخلاف نظر داریم اما عقیده من این است که باید اجازه دهیم خطوط سیاسی شفاف عمل کنند.

اگر کاری برای مردم مفید باشد می پذیرم

پورمحمدی با تاکید بر اینکه هر دولتی که از من درخواست همکاری کرده کمک کرده‌ام و وظیفه‌ام را خوب انجام داده‌ام، گفت: به گواه همه هرجا رفتم خوب عمل کردم و دوران مدیریتی من، جز دوران‌های ممتاز در کشور است. گاهی به شوخی می‌گویم اگر مرده شور شوم حتماً مرده شور خوبی خواهم شد. چون از هیچ کاری نمی‌ترسم و معتقدم اگر کاری برای مردم مفید و ضروری باشد آن را می‌پذیرم و با تمام توان انجام می‌دهم و امیداورم در آینده هم همینطور باشد.

گفتم انتظاری از جامعه روحانیت ندارم

وی در مورد حمایت جامعه روحانیت از کاندیداتوریش در ریاست جمهوری گفت: بنده دبیر عالی جامعه روحانیت هستم و بدون اینکه فرصت شود هماهنگی کنیم در این عرصه حضور یافتم و ثبت‌نام کردم و گفتم شما آزاد هستید و انتظاری از شما ندارم، این میدان عمومی است و بنده مواضع را می‌گویم و اگر مورد اقبال مردم بود، انتخاب می‌شوم.

پورمحمدی در مورد سیاست خارجی دولت متبوع خود، بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی روشن است و سعی می‌کنم با تدابیری این را تثبیت کنم و رو به جلو ببریم؛ سیاست‌های جمهوری اسلامی کامل و جامع است و با همه کشورها روابط خوب برقرار خواهیم کرد اما در دو جا این عمل نمی‌شود، یک اسرائیل، زیرا این رژیم را قبول نداریم و دومی آمریکاست که فعلاً خوی وحشیانه دارد. اما زمانی که رفتار خود را تغییر دهند رفتار ایران هم تغییر خواهد کرد و اینکه باید ببینیم منافع و حقوق ما را رعایت می‌کنند یا نه.

همسایگان در اولویت ارتباط خارجی هستند

پورمحمدی تصریح کرد : اسرائیل را مولود نامشروع و رژیم غاصب می دانیم آمریکا را رژیم مستکبر می دانیم اما معنیش این نیست که همیشه ارتباط خشن باشد اگر رفتارش با ایران تغییر می دهد و حقوق و منافع ما را رعایت می کند  منعی در گذشته و آینده نداریم همسایگان در اولویت ارتباط هستند ۱۵ کشور در همسایگی ما قرار دارند ما در نقطه مهم دنیا در منطقه و جهان اسلام و بلوک جدیدالحدوث هستیم و در بریکس و شانگهای فعال هستیم و حتما منطقه خلیج فارس و پیرامونی باید قدرت هم افزایی را افزایش دهیم و اجازه نمی دهم دست اندازی داخلی و خارجی مانع شود و یا حمله به سفارت در داخل و خارج شود و یا فریب دوستان و دشمنان خود را نخواهیم خورد.

پور محمدی در مورد نگاه در سیاست خارجی در شرق وغرب اظهار کرد:حتما سیاست متعادل خواهیم داشت و تبعا روابط را با تمام دنیا توسعه می دهیم و هر کشوری با ما آماده همکاری باشد با او همکاری بیشتری خواهیم داشت طبیعی است در بلوک بندی جدید شرایط بهتررا درک می کنیم و کشورهای شرقی در این روابط جایگاه بالایی خواهند داشت.

اف ای تی اف را حل می کنم

وی در مورد اف ای تی اف  خاطر نشان کرد: بنای نسبت خلاف به کسی ندارم و از فرماندهان نظامی آمدند و گفتند مواضع شما را قبول داریم و گفتم منافع کشور را اصل قرار دهیم و مجریان را تقریب کنیم تا منافع را حفظ کنند چندین سال اف ای تی اف گلوی تجارت ما را گرفته است حتی در تجارت با کشورهای دوست، باید جسارت تصمیم گیری داشته باشیم و باید در باشگاه حضور قدرتمند داشته باشیم جلساتی هم داشتیم و باید درآینده این کار را تمام کنیم.

کاندیدای دیگر تلاش می کنند تا من از آنها پشتیبانی کنم

پورمحمدی در کنارگیری به نفع دیگر کاندیدای و پشتیبانی از آنها گفت: کاندیدای دیگر تلاش می کنند من از آنها پشتبانی کنم و چنین برنامه ای برای کنارگیری ندارم و به این موضوع دامن نزنید.

پورمحمدی در مورد عدم اقبال عمومی مردم از کاندیداتوریش در ریاست جمهوری گفت: سالها بود در مباحث مختلف حرف نزدم در رسانه کمتر حضور داشتم و طبیعی است که دیرتر پیام من ارسال شود من تلاشم را کردم و مقدمات آن را فراهم نکردم و دوستان زیادی از جوانان و نخبگان بودند که در افکار عمومی این زمینه را فراهم کردند و من به این موقعیت در میان اذهان مردم رسیدم.

وی در مورد دفاع از دولتها گفت: من وکیل مدافع دولت‌ها نیستم و مردم از ما می خواهند مشکلات آنها را حل  کنیم و می خواهند بدانند چه کسی مسائل کشور درک می کند و صورت مسئله را پاک نکند آیا من آمدم بگویم گذشته بد است؟ پس چرا به کشور و جایگاه بالا و نفوذ و اقتصاد ایران افتخار می کنیم من مدافع خدمتگزاران با نشان و بی نشان هستم که به مردم خدمت کردند.

دولت من دولت «قرار» است و نه دولت «فرار»

وی در مورد مشکلات اقتصادی و تجاری اظهار داشت:در جمع کارآفرینان و اتاق های بازرگانی استانی هم چندین بار رفتم و با مسائل اقتصاددانان آشنا هستم باید موانع آنها را برطرف کنیم.

وی ادامه داد:آمریکا وقتی تحریم کرد گفت: سخت ترین تحریم فلج کننده را بر ایران تحمیل کردیم و تنها دفاتر آنها برای فروپاشی ایران متمرکز است به من بگویید علارغم این همه فشار اقتصادی آیا ایران فروپاشید؟ زندگی ایرانیان فروپاشید؟ خیرزیرا اقتصاد ایران توانمند است اما مشکلات ایجاد شد و ارز گران شده و به مردم معلوم است که فشار می آید.  خطای دیگران را توجیه نمی کنم به هرحال خطای بزرگ اتفاق افتاده است دولت من دولت" قرار" است و نه دولت "فرار"

وی گفت: قرار نیست هر صحبت سخیفی را جواب بدم از نقاط قوت دولت‌های قبل و مدیران توانمند آنها استفاده می کنم و گرایش ها بر من تحمیل نخواهد شد و طبیعی است که از گرایش های نزدیک استفاده کنم و اما هیچ گاه دولتم را محدود به یک بلوک و گروه سیاسی نخواهم کرد.

حتما باید نرخ ارز یگانه شود

پور محمدی در مورد چند نرخی بودن ارز تصریخ کرد: بحث ارز نگران کننده است و به مصلحت ما است و برای جلوگیری از فساد و رانت های زیاد و بی عدالتی حتما باید نرخ ارز یگانه شود و بازار باید آن را دیکته کند و شاید راحت نتوانیم اینکار را انجام دهیم سیاست اصولی ام قیمت ارز یکسان و تنظیم در بازار است و البته ارز ترجیحی نیزباید باشد و تزریق آن آزاد باشد تا به اقتصاد و سبد خانوار کمک شود و سیاست ارز در بازار را جدی تعقیب خواهم کرد.

وی در مورد جمعیت کارگری و همسان سازی حقوق و بیمه آنها گفت: مقوله حقوق و دستمزد و بیمه به اقتصاد و پایه های آن برمی گردد و باید قفلی که دیگران بر اقتصاد ما تحمیل کردن به هرصورت باید باز کنیم.

وی ادامه داد: هنوز نتوانستیم اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری را اجرا کنیم، و نتوانسیم جلوی سنگ اندازی ها را بگیریم؛ رهبرمعظم  انقلاب بارها گفتند دولت نباید وارد اقتصاد شود و خصولتی ها و بقیه موارد وابسته به دولت نیز نباید در اقتصاد حضور داشته باشد،   قفلهای خارجی را در داخل تشدید نکنیم، خودتحریمی ها تشدید شده، سیاست یارانه ای ما تشدید و تقویت تحریم کنندگان بوده است.

 این نامزد اتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: زمانیکه تحریم می شویم باید در منابع صرفه جویی کنیم چرا نکردیم، اینکه تاکید می کنم اقتصاد را دریابید و بقیه مسائل از راه و شهرسازی و جاده و... و. مهم نیست یعنی همان آفتاب لگن هفت دست  و شام و نهار هیچی.

تاکید می کنم قهرمان و سوپرمن نیستم

وی گفت: تاکید می کنم قهرمان و سوپرمن نیستم فکر می کنم با مردم قهرمان می شوم اگر به اعتماد برسیم و پای حرف های سخت من بایستند حتما نتیجه می گیریم امروز ایران نیازمند تصمیمات سخت است مردم از ما باید صداقت ببینند و رانت خواری انجام ندیدم و مطمئنم مردم پای حرفهای خوب می ایستند و سختی‌ها را تحمل می کنند که کردند. در طرح سهمیه بندی بنزین که زندگی مردم بود شش ماه طول کشید تا طرح تکمیل شد و زن و بچه و برادر من نمی دونستن قرار بنزین سهمیه بندی شود و دبه پر کنند نگه دارند و خانواده من نمی دانستند قرار است سهمیه بندی بنزین انجام شود تا صبح که اعلام شد و فهمیدندمن اینکار را کردم.

وی گفت: باید ببینیم چه کسی مرد عمل است و کدام یلی در عرصه بین المللی، با تجزیه طلب و مدیریت های کلان کشور و غارتگر توانسته مبارزه کند معتقدم کسی به این عرصه بیاید که جدی کار کرده و تجربه کسب کرده است و وارد میدان شده است.

هنوز تعداد زیادی از مردم حس انتخاباتی نگرفتند

پورمحمدی اظهار کرد: حتما دولتی که تشکیل می دهم با بچه های حزب اللهی کاربلد و سلامت کار خواهم کرد و بخش زیادی از دولت حاضر را ترکیب می کنم. پزشکیان برای یک بخش خوب است اما برای ریاست جمهوی خیر ظریف دیپلمات و بازیکن خوبی است و نه وزیر خارجه، و ظریف های زیادی در کشور داریم مدیر عالی باید تمام ظرفیت‌های کشور را بکار گرفت معتقد به گفتمان انقلاب هستم و معنی آن خط کشی‌ها و بلوک بندی در خیابان نیست.

وی خاطر نشان کرد: هنوز تعداد زیادی از مردم حس انتخاباتی نگرفتند اگر مردم ایمان بیاوردند که من راست می گویم حتما مشارکت می کنند و امیدوارم شاهد مشارکت حداکثری مردم باشیم و اگر مردم اعتماد کنند حتما شاهد مشارکت بالا هستیم.

کد خبر 1769293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha