نقش مهم جشن‌های غدیر در شادی آفرینی اجتماعی

اعتقاد و باور به رحمت واسعه الهی و گرامیداشت اعیاد و موالید اهل بیت و مناسبت های دینی می تواند از بارزترین مصادیق و مهم ترین منابع شادی‌های مومنانه باشد.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل/روح اله باقری؛ ﺷﺎﺩی، ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺭﻳﺸﻪ ﺍﻯ ﻣﺜﺒﺖ ﻭ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺿﺮﻭﺭﻯ ﺗﺮﻳﻦ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎﻯ ﻓﻄﺮﻯ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻯ ﺭﻭﺍﻧﻰ بشر در هر عصر و زمان است. این حس، در حوزه سلامت فردی و اجتماعی جامعه تعیین کننده است ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺮﺳﻨﺪﻯ، امید، خوش بینی و اعتماد همراه است، می تواند در موفقیت و پیشرفت انسان نقش مهمی داشته باشد.

از دیگر سو، یکی از منابع شادی در روایات، معنویت است. بی‌تردید، شادی‌های معنوی، از جمله مواردی است که دین اسلام، تأکید خاصی بر تقویت آن‌ها دارد. عید غدیر از بزرگ ترین اعیاد مذهبی مسلمانان است و اجرای برنامه های شاد و فرح بخش مومنانه می تواند نقش مهمی در نشاط آفرینی اجتماعی و در نتیجه کاهش بسیاری از آسیب ها و جرایم اخلاقی در جامعه داشته باشد.

اعیاد؛ از مهم ترین منابع شادی‌های مومنانه است

امام جمعه آران و بیدگل در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: خداوند در قرآن کریم عید غدیر را به عنوان روز اکمال دین و اتمام نعمت معرفی می کند. لذا در روایات بسیاری ذکر شده که روز غدیر باید به صورت تمام و کمال گرامی داشته شود.

حجت الاسلام ابوالفضل سلیمانی افزود: در اعمال روز عید غدیر؛ از ذکر فضایل علوی و شکر نعمت ولایت تا اطعام و افطاری دادن و کمک به نیازمندان همگی کارهایی است که موجب بهجت و سرور قلبی می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی آران و بیدگل خاطر نشان کرد: اعتقاد و باور به رحمت واسعه الهی و گرامیداشت اعیاد و موالید اهل بیت و مناسبت های دینی می تواند از بارزترین مصادیق و مهم ترین منابع شادی‌های مومنانه باشد.

امام جمعه آران و بیدگل افزود: جشن های روز عید غدیر بویژه راهپیمایی و مهمانی های کیلومتری و مراسم‌هایی از این دست از آن جهت که جنبه عمومی و مردمی دارد و  با هنرها و ذوق‌های گوناگون شکل می گیرد تاثیر اجتماعی و فرهنگی بسیار زیادی روی بدنه جامعه دارد.

نقش مهم جشن‌های غدیر در شادی آفرینی اجتماعی

جشن های غدیر جلوه ای از شکوه مردمی و بیعت عمومی با ولایت است

حجت الاسلام سلیمانی افزود: این میهمانی ها که چند سالی است در شهرهای مختلف کشور رایج شده از آن جهت که اختصاص به قشر و سن خاصی ندارد، برنامه های متنوع فرهنگی مذهبی را همراه با ضیافت های مختلف ویژه همه اقشار پوشش می دهد، حتی کودکان و نوجوانان در این مهمونی با بازی، شادی و سرگرمی ساعات خوشی را سپری می کنند می‌تواند شادی را به کل جامعه سرایت دهد.

امام جمعه آران و بیدگل تاکید کرد: جشن ها، راهپیمایی ها، مهمانی ها و ضیافت های غدیر تعظیم شعائر اهل بیت است و از آن جهت که کاملا مردمی است و نهادهای دولتی تنها نقش تسهیل کننده و آماده سازی زیرساخت های آن را دارند می تواند جلوه ای از شکوه مردمی و بیعت عمومی جامعه در روز غدیر باشد.

حجت الاسلام ابوالفضل سلیمانی افزود: غدیر یکی از جلوه‌های با عظمت وحدت مسلمانان و فرصتی است تا مردم حس برادری و همبستگی خود را تقویت و ارادت خود را به خداوند و پیامبراکرم (ص) و اهل بیت (ع) ابراز کنند.

آران و بیدگل؛ شهر علوی و پایگاه سنت های غدیریه

شهرستان آران و بیدگل یکی از پایگاه های مهم علوی در کشور است که سنت های غدیر در آن جلوه ای خاص دارد.

یکی از جلوه های شادیانه غدیر در آران و بیدگل سنت «عیادت از سادات» در منازل، تکایا و مساجد است. مردم این شهرستان بر اساس سنتی دیرینه در روز «عید سعید غدیر خم» به دیدار سادات رفته و با تکریم آنان تجدید عهدی دوباره با امیرالمومنین علی(ع) دارند.

کوچه ها و خیابان های شهر در این روز رنگ و بوی خاصی می گیرد و شعف و شادمانی از هر کوی و برزن به گوش می رسد. مردم دسته دسته از پیر و جوان، زن و مرد و کودک و نوجوان در حالی که لباس های نو و پاکیزه بر تن دارند به صورت گروهی و با پای پیاده به دیدار با سادات می روند و عید غدیر در خاطره هر فرد اهل این دیار از اعیاد به یاد ماندنی و خاطره انگیز است.

از سوی دیگر سادات نیز در این روز از آغازین ساعات صبح درب منازل خود را به روی مردم گشوده و با نصب پرچم ها و کتیبه های سبز رنگ مزین بنام امیرالمومنین علی (علیه السلام) و همچنین آب و جارو زدن درب منازل خود آمادگی خود را برای پذیرایی از دوستداران و عاشقان ولایت اعلام می دارند و با روی گشاده با میوه و شیرینی و عیدی از میهمانان و عاشقان غدیر پذیرایی می کنند.

مساجد و تکایا هم در این روز میزبان جمع زیادی از مردم هستند که برای عیادت از سادات و تبریک عید غدیر به این مراکز دینی و عبادی مراجعه می کنند.

مردم این شهرستان همچنین در این روز به زیارت بقاع متبرکه می روند و با سلام و درود به روح پاک بیش از ۷۰ امامزاده آرمیده در این خطه کویری روح خود را جلا می بخشند که در رأس این امامزادگان عظیم الشان، نام حضرت محمد هلال بن علی (ع) فرزند بلافصل مولا امیرالمومنین (علیه السلام) می درخشد که مردم این دیار از دیرباز به صورت فردی و گروهی با نثار شاخه های گل عید غدیر را به این امامزاده تبریک و عشق و ارادت خود را به اهل بیت(ع) نشان می دهد.

سنت شال گردانی سادات، اطعام ده ها هزار نفری، بازسازی واقعه غدیر، خطبه خوانی غدیر، عیدی به کودکان و بسیاری از برنامه های دیگر در آران و بیدگل به سنتی ناگسستنی در بزرگداشت روز عید غدیر تبدیل شده است.

نقش مهم جشن‌های غدیر در شادی آفرینی اجتماعی

همچنین چند سالی است ضیافت غدیر در آران و بیدگل در نقاط مختلف این شهر برگزار می شود.

مهمانی کیلومتری غدیر با عنوان «ضیافت علوی به میزبانی فرزند علی(ع)» و برپایی بیش از ۷۰ غرفه و ایستگاه متنوع فرهنگی مذهبی و برپایی ایستگاه های پذیرایی از مردم یکی از باشکوه ترین برنامه های از این دست در سطح کشور را رقم می زند.

نقش مهم جشن‌های غدیر در شادی آفرینی اجتماعی

کد خبر 1769510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha