۱۴۱۳مورد شکایت و گزارش فساد اداری در خراسان جنوبی ثبت شد

بازرس کل استان خراسان جنوبی گفت: سال گذشته هزار و ۴۱۳ مورد شکایت و گزارش فساد اداری در این استان ثبت شده که از این تعداد ۷۴۳ فقره شکایت و ۶۷۱ مورد گزارش فساد بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مهدی رحیمی امروز دوشنبه (۴ تیر) در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی زیرنظر ریاست قوه قضاییه با دو وظیفه اساسی نظارت بر اجرای صحیح قانون در دستگاه‌های دولتی و نظارت بر حسن جریان امور در این دستگاه‌ها تشکیل شده است تا مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی بدون انحراف از قانون به بهترین شکل به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل استان نظارت هوشمند بر برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی را به صورت همزمان با نظارت میدانی انجام می‌دهد، افزود: نظارت سازمان بازرسی کشور و به تبع آن در استان‌ها بر اجرای صحیح ضوابط و مقررات قانونی در دستگاه‌هایی است که به نوعی از بودجه عمومی کشور یا بخشی از آن استفاده می‌کنند.

بازرس کل استان خراسان جنوبی گفت: بازرسی از وظایف قانونی دستگاه‌ها در قالب بازرسی برنامه‌ای، موردی و فوق العاده انجام می‌شود که سال گذشته ۲۳ بازرسی برنامه‌ای، ۸۶ بازرسی موردی و سه بازرسی فوق‌العاده انجام شد.

رحیمی ادامه داد: از بازرسی‌های  موردی ۳۰ گزارش تخلف و از بازرسی‌های برنامه‌ای چهار گزارش تخلف تهیه‌ شده است.

وی یادآور شد: همچنین هفت گزارش کیفری هم تشکیل شده که برای رسیدگی به دستکاه قضایی ارسال شده است.

رحیمی با بیان اینکه در بازرسی‌های انجام شده ۴۲۲ پیشنهاد اصلاحی به دستگاه‌ها ارسال شده که ۱۷۲ مورد اجرا شده و ۲۵۰ مورد دیگر در حال اجرا است، عنوان کرد: در گزارش‌های کیفری، ۱۲ مدیر و کارمند متهم با عناوین اختلاس، مداخله کارکنان در معاملات دولتی، تصرف غیرقانونی یا استفاده غیرمجاز یا عدم جلوگیری از ساخت و ساز غیرقانونی و اخذ وجه زیاد و برخلاف قانون به دستگاه قضایی معرفی شدند.

بازرس کل قضایی خراسان جنوبی گفت: همچنین ۵۳ نفر شامل ۱۳ رئیس اداره، هشت معاون، یک شهردار و دو عضو شوراهای اسلامی شهرها دارای اتهامات تخلفاتی با عناوین سهل‌انگاری در انجام وظایف محمل، تسامح در حفظ و نگهداری استاد و وجوه دولتی، ایراد و خسارت به اموال دولتی و سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری و شغلی به مراجع ذی‌ربط معرفی شده‌اند.

وی از صدور ۱۴۹ هشدارنامه تخلفاتی برای دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد و گفت: شاکله بازرسی‌های انجام شده ۴۷۲ مورد اثربخشی را به دنبال داشت که مجموعه سازمان بازرسی کل کشور بر آن صحه گذاشت.


رحیمی با بیان اینکه به دنبال این بازرسی‌های انجام شده ۳۰ نفر از نظام مهندسی استان به شورای انتظامی معرفی شدند، افزود: مساحت ۳ هکتار از اراضی ملی خلع‌ید و ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع پهنه معدنی استان آزادسازی شد.


به گفته وی، جلوگیری از تغییرکاربری ۳۲ هزار و ۴۶۷ مترمربع اراضی شهری در بیرجند و انتقال قابل توجهی از پرونده‌های فعالان اقتصادی و مالیاتی به حوزه استان از دیگر نتایج بازرسی‌های انجام شده بوده است.


بازرس کل قضایی خراسان جنوبی با بیان اینکه به دنبال بازرسی‌های سال گذشته، ۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی برای استان حاصل شد، عنوان کرد: سامانه رسیدگی به شکایات به صورت هوشمند فعال بوده و افراد می‌توانند از درگاه ۱۳۶.ir یا از طریق تلفن ۱۳۶ با استفاده از کد رهگیری، شکایات خود را منتقل‌ کنند.

رحیمی در ادامه افزود: سال گذشته ۷۴۳ مورد شکایت مردمی و ۶۷۱ مورد گزارش فساد در این سامانه ثبت شد که هزار و۳۶۳ مورد رسیدگی خاتمه یافته و ۵۰ مورد در جریان است.

وی بیان کرد: در جریان احداث و تکمیل ساختمان‌های ستادی یکی از ادارات‌کل در مرکز استان که فرایند روند مناقصه آن شکل قانونی کاملی نداشت که با ورود بازرسی کل استان روند مناقصه اصلاح و از تضییع ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اموال و وجوه دولتی جلوگیری شد.

بازرس کل قضایی خراسان جنوبی تصریح کرد: ابطال ۳ بند از آئین‌نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی تعدادی از دانشگاه‌های سطح استان که به صورت غیرقانونی و تبعیض‌گونه امتیازاتی برای منتصبین مقرر داشته بود، از دیگر نتایج بازرسی‌های انجام شده است.  


وی در ادامه خلع‌ید ۶۳۷ هکتار از اراضی کشاورزی و غیرکشاورزی، رفع مشکل گازرسانی به واحدهای دامداری و ۹۰ واحد تولیدی و رفع مشکل تخصیص گندم دولتی به برخی کارخانه‌های آرد را از دیگر نتایج  و اثربخشی نظارت‌های بازرسی کل استان اعلام کرد.


رحیمی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح عرضه میوه تنظیم بازار عید و رمضان سال گذشته، مبلغ یک میلیون تومان یارانه مازاد به میوه و خرمای تنظیم بازار اختصاص یافت، افزود: همچنین در جهت تأمین رفاه بیماران ۴۰ داروخانه با مساعدت بازرسی کل استان تأسیس شده است.

بازرس کل قضایی خراسان جنوبی با اشاره به انتخابات پیش رو، تأکید کرد: مجموعه سازمان بازرسی برای دستگاه‌های اداری و اجرایی از بدو وقوع حادثه بالگرد رئیس‌جمهور شهید، چگونگی امر ارائه خدمات و اجرای برنامه‌های متخلف دستگاه‌های اجرایی را مدنظر دارد.

وی بیان کرد: در سه ماهه ابتدای امسال نیز تاکنون ۲۴ بازرسی برنامه‌ای انجام شده که یک سوم آن تمام و در حال تهیه گزارش نهایی آن هستیم و ۳۰ بازرسی موردی انجام شده که حدود ۱۲ بازرسی تهیه گزارش آن پایان یافته و مابقی در حال انجام است.

کد خبر 1769538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha