غدیر باشکوه با بچه‌های مسجدی

امروز در عید ولایت مشهدالرضا(ع) یک شهر پرنشاط و سرزنده بود. به هرگوشه شهر که می‌روی سفره های اطعام و خیمه ها و موکب‌های پذیرایی برپابود. شهر بهشت امروز با حضور و پشتکار بچه‌های مسجدی بهشتی تر از همیشه بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، غدیر بی‌شک بزرگترین عید شیعیان است و همه ساله در همه شهرها و روستاها جشن‌های باشکوه ولایت در این روز برپا می‌شود و مساجد و هیئات و کانون‌های فرهنگی نیز همیشه نقش پررنگی در این حماسه آفرینی ولایی دارند. 

امروز در عید ولایت شهر بهشت یک شهر پرنشاط و سرزنده بود. به هرگوشه شهر که می‌روی خیمه ها و موکب‌های پذیرایی و سفره‌های اطعام برپاست. مساجد در حال برگزاری جشن. کانون های مساجد در حال اجرای برنامه های هنری؛ هیئات در حال برگزاری جشن و مدیحه سرایی؛ پارک ها مملو از شور علوی و آسمان شب نیز هر لحظه در یک گوشه نورافشانی و روشن می‌شود.

غدیر باشکوه با بچه‌های مسجدی

اطعام علوی

سنت حسنه اطعام در عید غدیر نیز یکی از آیین‌های پسندیده این ایام است که همواره مورد تأکید ائمه اطهار (ع) بوده و از همین رو علاوه بر سفره های اطعام علوی پویش‌های مختلفی نیز در این روز شکلی میگیرد. یکی از این پویش های که امسال شکل گرفت پویش اطعام غدیر توسط آستان قدس رضوی بود که به صورت مردمی و با مشارکت آحاد جامعه در راستای ترویج فرهنگ ایثار و اطعام و اشاعه معارف دینی در عید سعید غدیر خم برگزار شد. اطعام در قالب این پویش در سطح شهرستان مشهد و روستاهای اطراف آن صورت گرفت و اولویت با مناطق کم‌برخوردار، حاشیه شهر و روستاها؛ بدین منظور، جشن‌هایی به مناسبت عید غدیر خم در مساجد، تکیه‌ها و منازل این مناطق برگزار می‌شود و سپس اطعام نیازمندان انجام می‌گیرد.

غدیر باشکوه با بچه‌های مسجدی

از بزرگترین سفره اطعام کشور تا پخت ۴ هزار کوبیده به عشق مولا علی

یکی از بزرگترین سفره های اطعام کشور در این روز به همت هیئات آذربایجانی ‌های مقیم مشهد در پارک ملت دایر شد و ۱۱ هزار نفر در هر نوبت برای شام و نهار از خان علوی بهره مند شدند. 

یکی دیگر از سفره های خاص اطعام علوی توسط موکب جهادگران فاطمی جنب کلانتری طبرسی شمالی برپا شد. این موکب به مدت دو شب به عشق مولا علی بیش از ۴ هزار کوبیده بره تهیه و توزیع کردند.

بچه های مسجدی کانون فرهنگی تبلیغی یارا هم ظهر روز عید در طرح اطعام غدیر میزبان بیش از هزار شهروند مشهدی در حاشیه بولوار طبرسی شمالی بودند. این طرح برای وعده شام هم با پخت بیش از سه هزار پرس کباب ترکی ادامه داشت.

همچنین امسال سومین سال است که هزار و ۳۵۰ خانوار از اهالی منطقه پورسینای مشهد در قالب ۳۰ پایگاه مردمی طبخ و توزیع غذا برای اطعام علوی را برعهده داشتند و حدود ۵۰۰۰ پرس غذا را در بین مردم توزیع کردند.

غدیر باشکوه با بچه‌های مسجدی

خادمان بیت المهدی نیز در این روز فرخنده پای کار آمدند تا برای ۵ هزار شهروند مشهدی سالاد الویه تهیه و در بین موکب های سطح شهر توزیع کنند. همچنین خیران این مجموعه چندین هزار پرس غذای گرم نیز بین نیازمندان روستای شیرحصار توزیع کردند.

در این روز سعید، سفره های اطعام زیادی در مساجد و خیایان های شهر برپا شد که برای ثبت آنها باید صدها صفحه قلم فرسایی کرد ولی بعضی برنامه ها در برخی نقاط شهر ویژگی‌های خاص و دلچسبی داشتند.

نشاط مومنانه در شهر بهشت

بچه های مسجدی محله میثم نیز در خروجی خیابان طبرسی شمالی محله و عباس‌آباد و در خیمه غدیریه مجتمع امام زمان(عج) با برگزاری جشن عید بزرگ غدیر شب به یادماندنی برای اهالی پنجتن، التیمور و شهیدقربانی رقم زدند. پذیرایی، مدیحه سرایی، سرود، مسابقه، نورافشانی و ... از بخش‌های مراسم بود که با استفاده از توانمندی‌ها و هنرنمایی بچه های مسجدی این محله اجرا شد. 

غدیر باشکوه با بچه‌های مسجدی

خیابان علوی در محله فجر

اکثر مساجد و کانون‌های فرهنگی در این روز برنامه های ویژه ای داشتند و هر یک به نوعی سعی داشتند با برنامه‌های فرهنگی و هنری و تفریحی نشاط را به محله خود بیاورند.

بچه های مسجدی محله فجر در این روز با همکاری اعضای شورای محله و البته همکاری مدرسه محراب‌خان از دو روز گذشته پای کار آمده‌اند تا با راه اندازی خیابان علوی در خیابان نبوت ۲۰ عید بزرگ غدیر را به صورت ویژه و با برنامه های متنوع فرهنگی کنار مردم محله جشن بگیرند. پذیرایی، آموزش سفره‌آرایی، مسابقه کودکانه، مدیحه‌سرایی، نورافشانی و... از ویژه برنامه‌های این جشن بوده است. 

رویداد شهربازی غدیر ۲ هم یکی از این اتفاقات ویژه به مناسبت عید بزرگ مسلمانان با کلی بازی جذاب و تربیتی برای دختران و پسران بود که از جمعه شب به مدت ۵ شب در مسجد المنتظر قاسم آباد نبش چهار راه جهاد شروع و همچنان ادامه خواهد داشت.

غدیر باشکوه با بچه‌های مسجدی

 بچه‌های مسجد قائمیه نیز جشن غدیر را در خیابان پنجتن ۵۴ با حضور پرشور مردم برگزار کردند. این مراسم با اجرای نمایش عروسکی، تئاتر گروه طنز توانیابان مشهدی و... عیدی متفاوتی را در محله شهیدقربانی رقم بزنند.

مراسم باشکوه عید غدیر در پارک طوبی در محله قلعه خیابان هم با توجه به اینکه این محله یکی از محلاتی است که اهل سنت هم در آن ساکن هستند از جمله مراسم‌های خاص این روز بود که به همت موکب صاحب الزمان(عج) و قرارگاه فرهنگی باب الرضا برگزار شد و با استقبال خوب مردم ولایی قلعه خیابان روبرو شد.

غدیر باشکوه با بچه‌های مسجدی

کارناوال خودرویی و موتوری هم از جمله برنامه های برخی مساجد و محلات از جمله بچه های فعال محله سیدی بود.

سرودهای خیابانی ویژه برنامه ستاد کانون ها در عید غدیر 

اجرای سرود در خیابان های شهر نیز از جمله برنامه های ویژه ای بود که توسط ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با همکاری گروه های سرود کانون ها برنامه ریزی و اجرا شد.

در این ویژه برنامه ۱۰ گروه سرود در خیابان های شهر در در مجلات مختلف از عسکریه و شهید رجایی تا قاسم آباد و خیام شمالی به اجرای برنامه پرداختند که با استقبال خوب مردم و شهروندان نیز روبرو شد. 

غدیر باشکوه با بچه‌های مسجدی

بانوان و دختران سرزمین خورشید نیز در این روز، هرکس به سهم خود نقشی در گرانی داشت عیدالله اکبر داشتند. از جمله دختران مسجدی در محله اسماعیل اباد برای شادباش دهه ولایت، گل های کاغذی و دلنوشته برای عید غدیر آماده و بین مردم محله توزیع کردند.

کودکان ده نودی‌ها و دهه هشتادی هم این روزها با اشتیاقی وصف ناشدنی پای کار  جشن‌های ولایت هستند و با نصب پرچم و برپایی موکب و مشارکت در برنامه ها و به خصوص پذیردر موکب‌ها پای کار جشن غدیرند. 

امسال با حضور پررنگ و متفاوت بچه‌های مسجدی غدیری متفاوت‌تر از همیشه را در مشهدالرضا شاهد بودیم. 

گزارش: علی رنگ آمیز طوسی

کد خبر 1769687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha