آموزش انتخابات برای دهه‌نودی‌ها در رواق کودک حرم رضوی

رواق کودک حرم مطهر رضوی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، با ویژه برنامه‌ای با عنوان "من هم سهمی دارم" مشارکت در آینده سیاسی کشور را به دهه نودی‌های انقلاب می‌آموزد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، یکی از رواق‌های حرم رضوی چندسالی است که به کودکان وخردسالان اختصاص یافته و برنامه های متنوعی را در مناسبت‌های مختلف برای نسل آینده کشور اجرا می‌کند. 

رواق کودک از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب همه روزه پذیرای زائران کودک است و سالانه ۳۶۰ هزار کودک در این رواق حضور یافته و از برنامه های متنوعی همچون سینما، قصه گویی، پرده خوانی، نمایش، آداب زیارت و... بهره‌مند می‌شوند. همچنین بنا بر اعلام مسوولین آستان قدس، سالانه در قالب جشن‌های تکلیف، رواق کودک، پایگاه‌های سیار کودک و تشرف‌های گروهی بیش از ۶۰۰ هزار زائر از خدمات حوزه کودک حرم مطهر رضوی بهره‌مند می‌شوند.

آموزش انتخابات برای دهه‌نودی‌ها در رواق کودک حرم رضوی

آزمون انتخابات برای کودکان

در آستانه انتخابات نیز مسوولین این رواق تصمیم گرفتند تا مشارکت سیاسی در سرنوشت کشور و انتخابات را به کودکان بیاموزند. در این برنامه، از طریق بازی، نمایش و سرگرمی، موضوعاتی مانند اهمیت رای دادن، حقوق و وظایف شهروندان و نقش مردم در تعیین سرنوشت کشور در رواق کودک به کودکان آموزش داده می‌شود و هدف از این برنامه، آشنایی کودکان با مفاهیم اولیه انتخابات و تشویق آنها به مشارکت در آینده است.

کودکان همچنین می‌توانند به طور نمادین در یک انتخابات فرضی شرکت کرده و رای خود را به صندوق‌های رای بیندازند.

این برنامه با استقبال خوب خانواده‌ها و کودکان روبه رو شده و به نظر می‌رسد که می‌تواند نقش موثری در نهادینه کردن فرهنگ مشارکت در بین نسل آینده، داشته باشد.

آموزش انتخابات برای دهه‌نودی‌ها در رواق کودک حرم رضوی

رواق کودک دغدغه‌ای از جنس آینده‌نگری

ایجاد رواقی ویژه کودکان یکی از دغدغه‌ها و مطالبات حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی بوده و ایشان بر این مهم تاکید داشته است که «همان‌گونه که در حرم مطهر برای بزرگ‌سالان کار تبلیغی و فرهنگی انجام می‌شود، باید برای کودکان و نوجوانان با لحاظ اقتضائات این طیف سنی نیز برنامه داشت، چرا که برنامه‌های تربیتی و پرورشی برای نسل آینده از بایسته‌های فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی است».

به همین منظور در فاز نخست رواق تخصصی کودک در حرم مطهر امام رضا(ع) و در فضایی به وسعت ۱۲۰۰ متر مربع افتتاح شد که ظرفیت میزبانی از یکصد کودک در هر ساعت را دارد.

در فاز دوم و به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم برای پذیرش کودکان خردسال زیر ۵ سال در رواق کودک امروز رواقی مختص زائران خردسال در حرم مطهر رضوی با عنوان رواق خردسال در فضایی به مساحت ۱۵۰ متر مربع افتتاح شد.

آموزش انتخابات برای دهه‌نودی‌ها در رواق کودک حرم رضوی
 رواق کودک از سن ۵ تا ۹ سال کودکان زائر را پذیرش می کند اما با توجه به اینکه کودکان زیر ۵ سال باید همراه و در کنار والدین خود باشند و به لحاظ تربیتی نیز جدا شدن والدین از فرزند خردسال اثرات سویی برای کودک دارد، تصمیم بر آن شد که رواق خردسالان در حرم مطهر رضوی افتتاح شود. 

حالا این رواق در مناسبت های مختلف برنامه های ویژه ای را برای کودکان و خردسالان برگزار کرده و نقشی هرچند کوتاه در تربیت نسل آینده کشور ایفا خواهد کرد.

پایان پیام/

کد خبر 1769876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha