کشف سردابه شاخص دوران اسلامی در رشت

به دنبال فرایند نوسازی حرم مطهر خواهر امام رضا (س) (فاطمه اُخری) در شهر رشت، سازه‌ای آجری، به‌شکل تونل، بسیار سالم و مستحکم آشکار شد که در نوع خود از نمونه‌های شاخص سردابه‌های دوران اسلامی در گیلان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علیرضا یزدانی، سنگری سرپرست هیئت کاوش محوطه خواهر امام رضا (س) گفت: بقعه خواهر امام رضا (س) در محدوده مرکزی شهر رشت و در محله قدیمی ساغری­‌سازان قرار دارد. ساغری‌­سازان از قدیمی‌ترین و اولین محله‌های رشت است که از غرب، از محله بادی‌الله واقع در خیابان مطهری شروع شده و در جنوب شرقی آن به محلۀ پل‌عراق ختم می‌شود. ساغری‌سازان از جمله محله‌های رشت است که تا حدی بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده و در کوچه‌ پس‌کوچه‌های آن همچنان شواهدی از خانه‌ها، حمام‌ها و مغازه‌های قدیمی به چشم می‌خورد.

این باستان‌شناس افزود: به دنبال فرایند نوسازی حرم مطهر خواهر امام رضا (س)، در حیاط غربی حرم، سازه‌ای آجرچین به­‌شکل تونل آشکار شد که در ظاهر به نظر می‌رسید مربوط به دوران گذشته است. به‌علاوه، نمایان شدن تعدادی استخوان انسانی پراکنده، این فرضیه را تأیید کرد که سازۀ کشف­‌ شده احتمالاً مربوط به بنای قدیمی حرم و فضایی تاریخی است. بلافاصله با اطلاع هیئت‌ امنا و ورود نمایندگان اداره کل میراث استان و یگان حفاظت، ادامه فرایند ساخت­‌وساز تا انجام گمانه‌زنی و کاوش دقیق و علمی متوقف شد.

او اظهار کرد: محوطه مورد کاوش شامل فضایی به­‌شکل راهرو است با طاق ضربی که با آجر و ملات گلی ساخته شده است. این راهرو در انتها به یک سردابه‌ای دو طبقه‌ای با سقف قوسی منتهی می‌شود که در هر کدام از اتاق­ها انباشت بقایای استخوان انسانی به چشم می‌خورد.

به گفته سرپرست هیئت کاوش محوطه خواهر امام رضا (س)، اتاق­ ها دارای طول ۲۸۰، عرض ۲۱۰ و ارتفاع ۲۱۰ متر هستند. حجم و استحکام بقایای استخوانی در اتاق بالا به دلیل نفوذ باران و رطوبت زیاد، کمتر از اتاق پایین است. ورودی اتاق پایین نیز به وسیله آجر و به صورت خشکه‌چین پلمپ شده بود.

یزدانی سنگسری صریح ‌کرد: در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت در مورد رویدادی که موجب انباشت این بقایای استخوانی شده سخن گفت و این کار نیازمند تحقیقات میدانی بیشتر و انجام آزمایش­های گوناگون است. با این حال سازه به­‌دست‌­آمده بسیار سالم، مستحکم و در نوع خود از نمونه‌های شاخص سردابه‌های دوران اسلامی در گیلان به شمار می‌رود.

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به همراه ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان طی بازدید از کاوش‌ باستان‌شناسی بقعه خواهر امام رضا (س) رشت در جریان جزئیات کاوش قرار گرفته و توصیه‌های لازم را ارائه کرد.

کد خبر 1770407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha