سهم ناچیز ایران از گردشگران میلیونی چین و روسیه

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرد: سهم ایران از گردشگران میلیونی چین و روسیه بسیار ناچیز است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حرمت الله رفیعی گفت: پس از پاندمی کرونا چین 150 میلیون گردشگر خروجی به کشورهای دنیا داشت. اما دولت آن کشور با وجود روابط نزدیک میان ایران و چین، ایران را در جایگاه قرمز قرار داده و گردشگران خود را از ورود به ایران منع می‌کند.
او تاکید کرد: در سفر اخیر وزیر میراث‌فرهنگی به چین، آقای ضرغامی در دیدار با وزیر گردشگری چین به خط قرمز دولت چین برای سفر گردشگران به ایران اعتراض کرد و با مطالبه برداشتن این ممنوعیت از دولت چین خواست تا هر چه سریعتر این خط قرمز را بردارد.  
رفیعی درباره گردشگران ورودی از روسیه به ایران به رغم توافقات دوجانبه صورت گرفته درخصوص تبادل گردشگر، افزود: از  5 میلیون و 200 هزار گردشگری که سال گذشته از روسیه به ترکیه سفر کردند، کمتر از یک درصد از این گردشگران وارد ایران شدند.  

به‌گزارش روابط عمومی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران؛ حرمت‌الله رفیعی، رئیس این انجمن، سهم ‌ایران از گردشگر خارجی را بسیار ناچیز اعلام کرد و افزود: بازارهای هدف ایران تنها روی چند کشور متمرکز هستند و لازم است روی مقاصد جدید سرمایه‌گذاری شود.

 او گفت: صنعت گردشگری تنها صنعت سبز دنیا است که عایدات و درآمد آن مستقیما وارد چرخه زندگی مردم می‌شود. اما در ایران چرخ این صنعت هنوز به گردش در نیامده است.
 
رفیعی تاکید کرد: روابط ایران و چین کاملا دوستانه و بسیار نزدیک است. تمام اقلام خانه‌های ایرانی نیز مملو از کالاهای چینی است و ایران نقش به سزایی در رشد اقتصاد چین داشته است. اما در صنعت گردشگری هیچ درآمدی از کشور چین شامل حال ایران نشده است.  

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: بخشی از مشکلات نداشتن گردشگر ورودی به مسایل و مشکلات درون کشور برمی‌گردد که متاسفانه هنوز اهتمام جدی برای رونق گردشگری از سوی دولتمردان مشاهده نمی‌شود.

او افزود: بخش دیگر این کاستی هم به تبلیغات سوء رسانه‌های خارجی و ایران‌هراسی بی‌رحمانه‌ای مربوط است که به‌صورت مداوم از سوی رسانه‌های خارجی علیه ایران انجام می‌ شود. این عوامل سبب شده که گردشگر ورودی به ایران هر روز کمتر از دیروز شود.

حرمت الله رفیعی تصریح کرد: دولت در رونق گردشگری کشور نقش مهمی دارد.چون می‌تواند با تبلیغات در رسانه‌های خارجی تا حد زیادی از ایران هراسی بکاهد. این درحالی است که انگار سفرای ایران در کشورهای دنیا هیچ اهتمامی برای جذب گردشگر ندارند. درحالی که اگر دولتمردان مسیر گردشگری را هموار کنند، روابط خارجی رونق پیدا می‌کند و بخش خصوصی نیز در کنار دولت  متحد و منسجم برای ورود گردشگر به ایران تمام تلاش خود را انجام می دهد.

رفیعی تاکید کرد: مذاکرات دولتی و برپایی نمایشگاه‌ها نباید صرفا متمرکز بر چند کشور باشد و بازارهای هدف ایران باید افزایش پیدا کند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تاکید بر این که سهم اقتصادی ایران از گردشگران عراقی نیز بسیار اندک است، اعلام کرد: درحال حاضر بیش از 50 درصد گردشگر ورودی ایران از کشور عراق است. ولی یک نمایشگاه در کشور عراق نداریم و ایران متاسفانه سهمی به لحاظ اقتصادی از گردشگران عراقی هم ندارد.

او افزود: وقتی با همتای خود در کشور عراق جلسه داشتیم آنها هم این گلایه را داشتند که چرا نمی‌توان گردشگری دو کشور را نظام‌مند کرد.  

رئیس دفاتر خدماتی مسافرتی ایران تاکید کرد: بخش خصوصی در کنار بخش دولتی باید گردشگری را باور کند. درحال‌ حاضر به‌دلیل نابسامانی این صنعت، بسیاری از نیروهای کارآمد در بخش گردشگری به‌شغل‌های دیگر روی آورده‌اند و این صنعت را ترک کرده‌اند.

رفیعی در پایان گفت: لازم است که بخش‌خصوصی با تجهیز نیروهای خود وارد میدان شود تا با حمایت و رویکرد مثبت دولت، چرخ از کار افتاده گردشگری ایران دوباره به حرکت درآید.

کد خبر 1771517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha