روایتی از شاهدان واقعه خونین گوهرشاد در «سرزمین من»

برنامه «سرزمین من» با موضوع بررسی رویدادهای تاریخی پنجشنبه۲۱ تیرماه با محوریت بازخوانی واقعه گوهرشاد از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ مجله رادیویی «سرزمین من» این هفته با محوریت بازخوانی واقعه گوهرشاد رویدادهای تاریخی و اجتماعی را بررسی می کند. این‌برنامه از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ پخش می شود و به وقایع وروزنگار تاریخی می پردازد. محمدرضا مختاری اصفهانی» پژوهشگر تاریخ معاصردر بخش «یادها و یادگارها»؛ مروری بر مهمترین رویدادهای سرزمین من در چنین روزی به ویژه تجمع مردم مشهد در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون تغییر لباس که توسط نیروهای دولتی سرکوب شد در ۲۱ تیر ماه سال ۱۳۱۴ و در زمان حکومت پهلوی اول دارد.

همچنین در گفتگو با دکتر جواد منصوری پژوهشگر تاریخ در خصوص واقعه مسجد گوهرشاد صحبت می شود. در «سرزمین من» پنجشنبه، رحمانی مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی در خصوص معماری مسجد گوهرشاد مطالبی را بیان می کند.

همچنین در ادامه، محمد ساجدی تحلیلگر سیاسی نیز در این برنامه در خصوص واقعه گوهرشاد از نگاه مطبوعات توضیح می دهد همچنین عشقی پژوهشگر و محقق دریاره واقعه مسجد گوهرشاد صحیت می کند. پخش خاطرات استاد مهدی محقق از دوران کشفرحجاب، بازخوانی واقعه گوهرشاد توسط استاد موسی حقانی و گفتگو با عطایی نوه یکی از شاهدان عینی واقعه مسجد گوهرشاد از برجسته ترین بخش های این ویژه برنامه است.

نذر فرهنگی و سفر عشق نیز دوبخش محرمی این برنامه است. تجمع مردم مشهد در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون تغییر لباس که توسط نیروهای دولتی سرکوب شد. این تجمع در تیر سال ۱۳۱۴ش و در زمان حکومت پهلوی اول رخ داده است. علت اصلی این تحصن اعتراض به اجباری شدن کلاه شاپو و سیاست‌های تغییر لباس، و حصر آیت الله سید حسین قمی بود.

در این تجمع محمدتقی بهلول سخنرانی کرد و در این حین بین مردم و نیروهای دولتی درگیری رخ داد. این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته و تعدادی هم زخمی شدند. پس از این واقعه روحانیان سرشناس مشهد دستگیر و تبعید شدند و به دستور رضا شاه برخی از رؤسای ادارات مشهد تغییر کردند.

«سرزمین من» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که ساعت ۱۳ به تهیه کنندگی محمدرضا حاج حیدری و گویندگی سیددانیال معنوی با کارشناسی محمدعلی مومنی روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می شود.

کد خبر 1772204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha