میزبانی آستان ۳۲۰۰ امامزاده و بقعه از طرح «بصیرت عاشورایی»

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» در ۳۲۰۰ بقعه و امامزاده در سراسر کشور، گفت: ۱۰۰۰ هیأت مذهبی نیز در جوار امامزادگان متبرکه به اجرای برنامه می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست خبری اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» صبح امروز (۲۰ تیر ماه) با حضور اصحاب رسانه در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام «غلامرضا عادل»، از اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» در سه هزار و ۲۰۰ بقعه متبرکه و امامزاده کشور خبر داد و گفت: این طرح که از ۱۷ تیر ماه آغاز شده تا ۱۴ شهریور ماه ادامه دارد و به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم فضاسازی و سیاه پوشی امامزادگان و بقاع متبرکه در دستور کار قرار گرفت و اقامه مجلس عزا، برگزاری مراسم سخنرانی در امامزادگان و بقعه های متبرکه برگزار می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از اعزام دو هزار و ۲۰۰ مبلغ به سراسر کشور همزمان با ایام دهه اول ماه محرم خبر داد و افزود: این مبلغان بحث تحلیل واقعه عاشورا و موضوعات مرتبط با جبهه مقاومت و وعده صادق را تبیین خواهند نمود.

میزبانی آستان ۳۲۰۰ امامزاده و بقعه از طرح «بصیرت عاشورایی»

وی از برگزاری ۵۲۰ همایش «احلی من العسل» در ششم محرم خبر داد و گفت: این همایش با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود، ضمن اینکه همایش شیرخوارگان حسینی نیز در ۹۸۰ بقعه و امامزاده برپا خواهد شد.

برپایی ۳۰۰ خیمه معرفت

حجت الاسلام عادل با اشاره به برپایی ۳۰۰ خیمه معرفت در امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: در قالب طرح بصیرت عاشورایی در خیمه های معرفت مبلغین و مشاوران به ارایه خدمات فرهنگی به کودکان و نوجوانان و پاسخگویی به شبهات مردم و سوالات پیرامون احکام خواهند پرداخت.

برپایی مراسم عزاداری یک هزار هیأت مذهبی در بقاع متبرکه

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از اهتمام به اقامه نماز اول وقت در امامزادگان و بقاع متبرکه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اشاره کرد و افزود: استقرار هیئات مذهبی در امامزادگان برای برپایی مراسم عزاداری مورد توجه قرار گرفته است و امسال یک هزار هیأت مذهبی در دهه اول محرم در امامزادگان و بقعه های متبرکه مراسم عزاداری برگزار می کنند.

وی از آمادگی این سازمان و در اختیار قرار دادن فضای امامزادگان و بقاع متبرکه به هیئات مذهبی که تمایل دارند در جوار این اماکن مقدس مراسم عزاداری برگزار کنند، خبر داد و گفت: ویژه برنامه «شمیم حسینی» با هدف اجرای نیات واقفان در موضوعات تعزیه خوانی، اطعام و روضه خوانی اجرا می شود، امروز تعداد ۱۷ هزار و ۵۰۷  موقوفه درآمدزا در موضوع تعزیه‌داری فعالیت می‌کنند که طبق نیت واقفان به این موضوع اختصاص دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار هزار امامزاده فاقد هرگونه نذورات هستند، گفت: اگرچه امکان اجرای برنامه در این اماکن کمتر است اما با کمک خیرین و امنا این امامزادگان خودشان اقدام به کسب درآمد می کنند و مراسم های مذهبی، اطعام را با حمایت خیرین انجام می دهند. به همین جهت در طرح «شمیم حسینی» به دنبال حمایت از بقاع متبرکه هستیم و در دهه اول محرم امسال مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از درآمد موقوفاتی‌ که ویژه تعزیه‌داری هستند، به این موضوع اختصاص داده شده است و ۳۰ میلیارد تومان آن برای امامزادگانی است که هیأت های مذهبی در آن‌ها حضور دارند، اختصاص یافت.

 حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ اعتبار دهه اول ماه محرم ۷۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: ۹ هزار و ۳۰۴ حواله برای امامزادگان در سال گذشته صادر شده بود. و امسال از ۱۰۰ هیأت مذهبی به صورت ویژه حمایت می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه این افتخار و توفیق را دارد که در بقاع متبرکه خدمت رسانی به مردم می کند و با توجه به اینکه ریشه عزاداری در فرهنگ و تاریخ ما مرهون واقعه کربلا است به همین جهت تلاش داریم در نشر و ترویج معارف الهی اهتمام داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: امروز عزاداری ایام محرم علاوه بر کشور ما در کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای جهان در حال گسترش است، به گونه ای که در ایام اربعین حسینی از اقوام و قومیت های مختلف و از کشورهای مختلف برای مراسم عزاداری اربعین حضور می یابند.

وی در پایان تصریح کرد: ما در آستانه ورود به محرم به منظور استفاده از تجارب چهره های شاخص در عرصه وعظ، خطابه و ستایشگری همایش تبیینی برگزار کردیم و از دیدگاه ها و نظرات ۲۵۰ چهره مطرح در این زمینه استفاده کردیم و آسیب شناسی از برنامه های صورت گرفته در این زمینه انجام شد.

کد خبر 1772221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha