خطبه‌خوانی خادمان حرم رضوی در شب عاشورا

در شام عاشورای امام حسین(ع) آئین سنتی خطبه خوانی همراه با مراسم شمع‌گردانی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیین کهن خطبه خوانی یکی از باشکوه‌ترین آئین‌های سنتی در بارگاه مطهر رضوی است که قدمتی ۵۰۰ساله دارد و سالی دوبار، یک بار شب عاشورا و یک بار شب شهادت امام رضا(ع) با حضور خادمان بارگاه نورانی رضوی و برای عرض تسلیت به محضر امام رضا(ع) برگزار می شود.

امسال نیز در شب عاشورای حسینی، این مراسم با شکوه هرچه تمام‌تر درمیان خیل زائرین و مجاورین آقا و با حضور جمعی از علما، بزرگان و خادمان و دربانان حضرت در صحن پیامبراعظم(ص) بارگاه ثامن الحجج(ع) برگزار شد.  

سوگواره خطبه خوانی در حرم رضوی برپا شد

طبق رسم در این سوگواره، پس از تلاوت کلام وحی توسط یکی از قاریان حرم، دور تفقد و عرض تسلیت تولیت آستان قدس رضوی به خدام و حاضرین در مراسم توسط حجت الاسلام مروی انجام شد.  

قیام امام حسین(ع) الگوی ایستادگی در برابر ظلم است

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در این مراسم با اشاره به کشتار مظلوم فسلطین اظهار کرد: ماه‌هاست که مردم مظلوم غزه زیر حملات وحشیانه رژیم کودک کش اسرائیلی هستند و هزاران زن و کودک بی‌گناه در این جنگ نابرابر به شهادت رسیدند. بی‌شک در برابر این همه ظلم کسی که محب امام حسین(ع) باشد سکوت نخواهد کرد.  

وی در ادامه با تاکید به ادامه سیره امام حسین(ع) افزود: کسی که محب سیدالشهداست راه او را دنبال می‌کند. مگر نه اینکه دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم وایستادگی در برابر ستمگران راه امام حسین(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: کسی که محب اباعبدالله(ع) باشد در برابر ستمگر سر فرود نمی‌آورد ودر برابر متجاوزین ایستادگی می‌کند؛ چرا که قیام مولا برای مقابله با ظلم و ستم بود.  

سوگواره خطبه خوانی در حرم رضوی برپا شد

زندگی مؤمنانه پاسخ به ندای هل من ناصر اباعبدالله است

وی خاطرنشان کرد: ندای هل من ناصر امام حسین(ع) تا قیام قیامت در گوش همه آزادگان جهان خواهد پیچید. امروز پاسخ به این ندا، عمل به سیره سیدالشهداست و عمل به آموزه‌های های اهل بیت(ع).

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: پاسخ به ندای هل من ناصر ینصرنی، یعنی در زندگی  شخصی و اجتماعی امروزمان پیرو اهل بیت باشیم. امروز با رفتار صالح و عمل ثواب و سبک زندگی‌ مومنانه را در پیش گرفتن، می‌توانیم به خیمه اباعبدالله وارد شویم و محبت ایشان را جلب کنیم.  

سوگواره خطبه خوانی در حرم رضوی برپا شد

صبر حسینی

حجت الاسلام والمسلمین مروی یادآور شد: امام زمان در زیارت ناحیه مقدسه صبر جدش امام حسین(ع) را شگفت‌انگیزترین جلوه شخصیتی ایشان معرفی می‌کند که حتی فرشتگان الهی نیز از آن متحیر شدند. این صبر باید الگوی ما باشد.   

وی تاکید کرد: نهضت حسینی نهضتی اخلاقی است که برای اقامه عدل و انسانیت و شرافت در جامعه انجام شد. امروزه اگر می‌خواهیم رهرو ایشان باشیم باید علاوه بر ظلم‌ستیزی؛ تقوا و اخلاق و صبر و آزادگی را سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی خود کنیم.  

سوگواره خطبه خوانی در حرم رضوی برپا شد

شمع‌گردانی و قرائت خطبه

پس از دور تفقد و سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، شعر خوانی آیینی محمد رسولی از شاعران نام‌آشنای اهل بیت(ع) اجرا و حال وهوای حزن انگیزی به این مراسم معنوی داد.

سپس خادمین بارگاه امام هشتم(ع) اعم از زن ومرد، از دربانان، فراشان، حفاظ و ... در صفوف منظم همراه با لاله‌های شمع به اجرای آیین شمع گردانی در صحن پیامبراعظم(ص) پرداخته و با خواندن نوا های حزن انگیز این داغ عظیم را به محضر امام زمان(عج) تسلیت گفتند و همزمان خطبه شب عاشورا نیز قرائت شد.  

اجرای این مراسم پرشکوه با مرثیه سرایی و ذکر مصیبت ذاکرین و مرثیه خوانان اهل بیت(ع)؛ حاج کاظم غلامشاهی و حاج احمد واعظی نیز همراه بود.  

سوگواره خطبه خوانی در حرم رضوی برپا شد

در پایان شرکت کنندگان برای سلامتی امام زمان(عج)، سلامتی رهبر معظم انقلاب و پیروزی و سربلندی امت اسلام و آمرزش خادمان و زائران درگذشته آستان مقدس رضوی دست به دعا برداشتند واز درگاه امام هشتم(ع) خواستند تا واسطه ای باشد در بارگاه حضرت حق برای رفع مشکلات همه مسلمین به خصوص مردم مظلوم غزه.

پایان پیام/

کد خبر 1773023

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha