جشنواره «اعطای نشان نیکوکاری» مردم را با کارکرد خیریه‌ها آشنا می‌کند

مدیرعامل مؤسسه خیریه «شکوفه‌های اردبیل» با بیان اینکه جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» مردم را با کارکرد خیریه‌ها آشنا می‌کند، گفت: مؤسسات خیریه، مؤسساتی عام‌المنفعه هستند که نه برای منفعت خود بلکه برای کمک به مردم نیازمند تأسیس شده‌اند.

خبرگزاری شبستان، گروه دین و اندیشه، دبیرخانه نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری اخیر به همت تعدادی از سازمان‌های مرتبط با نیکوکاری از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری تعدادی از شبکه‌های ملی نیکوکاری و تشکل‌های خیریه تشکیل شده است.

 تشکل‌های خیریه فعال در عرصه‌های خدماتی ـ‌ حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست‌بوم احسان و نیکوکاری تا ۱۵ مردادماه سال جاری امکان ثبت‌نام در این جشنواره  را دارند. در این زمینه با سیدآقا سیدحاتمی، دارای مدرک تحصیلی لیسانس مدیریت آموزشی و بازنشستۀ آموزش‌وپرورش با ۳۰ سال سابقۀ مدیریت در مدارس اردبیل و مدیرعامل مؤسسه خیریه «شکوفه‌های اردبیل»، یکی از مؤسساتی است که در جشنوارۀ اعطای نشان نیکوکاری ثبت‌نام و شرکت کرده است، گفت‌وگویی ترتیب دادیم که متن آن بدین شرح است:

ـ لطفاً در ابتدا مؤسسۀ خیریۀ شکوفه‌های اردبیل را معرفی کنید؟

در مؤسسۀ خیریۀ شکوفه‌های اردبیل، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از شیرخوارگی تا ۱۸ سالگی نگهداری می‌شوند. این مؤسسه در سال ۱۳۸۰ مجوز خود را از بهزیستی گرفت و کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را گسترش داد. بچه‌ها در این مؤسسه از شیرخوارگی تا سه‌سالگی در یک مکان نگهداری می‌شوند، اما بعد از آن تفکیک جنسیتی می‌شوند و محل نگهداری دختران و پسران از هم جدا می‌شود. این مؤسسه شش ساختمان دارد که همۀ آن‌ها وقف است و از طرف مردم به ما اهدا شده است. به عنوان مثال یک ساختمان پنج طبقه را یک خانم در سال ۱۳۹۹ وقف کرد.

برای حفظ حرمت بچه‌ها، مؤسسۀ ما تابلو ندارد تا کسی متوجه نشود که این بچه‌ها در مؤسسۀ خیریه زندگی می‌کنند. از طرفی وقتی این بچه‌ها به مدرسه می‌روند در جمع بچه‌های دیگر که پدر و مادر دارند، قرار می‌گیرند و بیشتر دچار خلأ عاطفی و کاهش اعتماد به نفس می‌شوند. بر این اساس، ما تمام بچه‌های خود را به ورزش سوق دادیم تا اعتماد به نفس آن‌ها تقویت شود. خوشبختانه تاکنون بسیاری از آن‌ها توانستند مقاماتی هم در این عرصه کسب کنند.

بچه‌هایی که در این مؤسسات زندگی می‌کنند بعد از ۱۸ سالگی باید وارد جامعه شوند و با مشکل مواجه خواهند شد. به همین دلیل ما از سن ۱۲ سالگی در کنار درس، برای بچه‌های تحت‌پوشش خود مهارت‌آموزی هم در نظر می‌گیریم. آن‌ها براساس علاقه و استعداد، مهارتی یاد می‌گیرند تا در آینده و پس از مستقل‌شدن از ما، برای تأمین معاش و گذران زندگی دچار مشکل نشوند.

بعد از فارغ‌التحصیلی به پسران برای خدمت سربازی کمک می‌کنیم. هماهنگ می‌کنیم که آن‌ها در شهر اردبیل خدمت کنند. همچنین به بچه‌های خود برای اشتغال و استخدام کمک می‌کنیم. به پسران بعد از خدمت سربازی و اشتغال یک سال فرصت برای ازدواج و تشکیل خانواده می‌دهیم. اگر در این مدت موفق نشدند در این مسیر هم به آن‌ها کمک می‌کنیم.

ـ از چه طریقی با جشنوارۀ ملی اعطای نشان نیکوکاری آشنا شدید؟

ما از طریق ادارۀ اوقاف استان با جشنواره آشنا شدیم و در آن ثبت‌نام کردیم.

- هدف شما از شرکت در جشنوراه چیست؟

این کار، کاری خدایی است. این جشنواره، فعالان و خیرین را دعوت به کار مثبت می‌کند. ما هم خواستیم در این جشنواره شرکت کنیم که مؤسسۀ خود و اقدامات و کارهایش را به مردم معرفی کنیم.

-  نظرتان درباره جشنواره چیست و چه انتقاد و پیشنهادی نسبت به آن دارید؟

این جشنواره، تجربیات و دستاوردهای مؤسسات خیریه را برای مردم مطرح می‌کند. همچنین، جشنواره مردم را با کارکرد خیریه‌ها آشنا می‌کند. مؤسسات خیریه، مؤسساتی عام‌المنفعه هستند که نه برای منفعت خود بلکه برای کمک به مردم نیازمند تأسیس شده‌اند. بنده علاوه ‌براینکه مدیرعامل مؤسسۀ شکوفه‌های اردبیل هستم، مدیرعامل خانۀ خیرین اردبیل هم هستم و در آنجا به بقیه مؤسسات خیریه استان هم پیشنهاد دادم در این جشنواره شرکت کنند. به مدیران خیریه‌های استان گفتم که این کار، کاری خدایی است و هم اینکه فرصتی است برای معرفی مؤسسۀ خودتان و خدمات و کارهایش تا مردم در جریان اقدامات مؤسسه ‌آن‌ها قرار گیرند.

کد خبر 1773205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha