«فاجعه و رنج» در هنر فلسطینی

یک هنرمند فلسطینی در میان ویرانه‌های غزه، تابلوهایی با استفاده از رنگ روغن از درد و رنج این ملت در نتیجه جنگ مستمر و وحشیانه اسرائیل از هفتم اکتبر تاکنون به تصویر کشیده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: «الهام الاسطول» هنرمند تجسمی فلسطینی با تابلوهای هنری خود رنچ و فلسطینی‌ها از آوارگی، بازداشت و شکنجه را در نتیجه جنگ ادامه دار اسرائیل در نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ را تصویر کشید.

الاسطل (۲۵ ساله) با قلم مو و رنگ روغن خود بر ویرانه خانه های تخریب شده در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه نقاشی می کند تا جزییات درد و رنج فلسطینی ها را در نتیجه این جنگ ویرانگر به تصویر بکشد.

تابلوهای هنری که آن را «فاجعه و رنج» نامید، نقاط عطف در جنگ اسرائیل را به تصویر می‌کشد که روایت گر دردها و تراژدی‌های مردم فلسطین در ماه‌های گذشته از جنگ است.

الاسطل می گوید: من تصویری از فاجعه و رنج را با استفاده از رنگ روغن ترسیم کردم تا بتوانم نقاط عطف این جنگ ظالمانه ای را که فلسطینی‌ها در نوار غزه تجربه می کنند، برجسته کنم.

 داستان بدر دحلان

این نقاشی مظهر چند لحظه مهم بود که مهم‌ترین آنها داستان «بدر دحلان» زندانی سابق فلسطینی است که در ۳۰ ژوئن از زندان های اسرائیل آزاد شد و در نتیجه شکنجه های شدیدی که در طول یک ماه بازداشت تحت آن قرار گرفت، از اختلالات روانی شدید رنج می برد.

الاسطل می گوید: دحلان دستگیر شد و با چشمانی برآمده و بدنی لاغر و شوکه و گیج بیرون آمد که توجه همه جهان را به خود جلب کرد.

او ادامه داد: جراحات متعددی نیز بر روی بدن بدر دحلان به خصوص در صورت و دستان وی دیده می‌شد که نشان دهنده میزان شکنجه اسرای فلسطینی در داخل زندان های اسرائیل است.

«فاجعه و رنج» در هنر فلسطینی

رنج دحلان عمیقاً بر هنرمند الهام الاسطل تأثیر گذاشت و در ذهن او ماند تا اینکه تصمیم گرفت آن‌ها را از طریق این نقاشی هنری بیان کند، زیرا آن ویژگی‌ها تجسمی آشکار از درد و رنجی بود که اسیران فلسطینی تجربه کردند که او را به ترسیم این نقاشی سوق داد.

پیرزن فلسطینی

این هنرمند فلسطینی همچنین تابلوهایی از «دولت الطنانی»  پیرزن فلسطینی را به تصویر کشید که مورد حمله یکی از سگ‌های پلیس ارتش اسرائیلی با وحشی گری در آخرین حمله زمینی به خانه اش در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه قرار گرفت.

این هنرمند فلسطینی پس از انتشار تصویری از حمله سگ اسرائیلی به این پیروز در شب شوم، جزئیات ماجرای زن سالخورده را هنوز به خاطر دارد.

«فاجعه و رنج» در هنر فلسطینی

الاسطل می گوید: تصویر حمله وحشیانه یکی از سگ های ارتش اسرائیل به زن سالخورده به هیچ وجه فراموش شدنی نیست، بلکه زخمی عمیق در درون هر انسان آزاده و شریفی بر جای گذاشت.

جنگ با مذاهب و آوارگی

الاسطل، همچنین  نقاشی‌هایی از جنگ اسرائیل با ادیان از  تخریب کلیساها و مساجد در نوار غزه، به تصویر کشید.

ابن هنرمند می گوید: ارتش اسرائیل از آغاز جنگ ویرانگر در هفتم اکتبر، صدها مسجد و تعدادی کلیسا را ​​هدف قرار داده و باعث تخریب و آسیب دیدن آنها شده است و این نشان دهنده جنگ با ادیان است.

 بر اساس آمار دفتر رسانه های دولتی در غزه، از هفتم اکتبر گذشته، حملات اسرائیل به نوار غزه باعث تخریب ۶۱۰ مسجد و آسیب رساندن به ۲۱۱ مسجد دیگر و همچنین تخریب ۳ کلیسا شده است.

آوارگی و رنج ملت فلسطین

این هنرمند فلسطینی از تجسم رنج عظیم فلسطینی‌ها در استان‌های نوار غزه از ابتدای جنگ تاکنون غافل نشد، به همین دلیل مهاجرت اجباری و فرآیند آوارگی مستمر به دلیل عملیات نظامی زمینی اسرائیل را به تصویر کشید.

الاسطل می گوید: ارتش اسرائیل فلسطینی ها را به سمت آوارگی اجباری سوق داد، آنها مسافت های طولانی را زیر آفتاب سوزان پیاده روی کردند ، به طوری که آنها خانه ها، پروژه ها و دارایی های خود را پشت سر گذاشتند و به مناطقی رفتند که گفته می شد امن هستن  تا در شرایط سخت شرایط داخل چادرها که حتی برای حیوانات هم مناسب نیست، زندگی کنند.

او افزود: سعی کردم تمام این ایستگاه‌ها را در قالب یک تابلوی هنری جمع‌آوری کنم که درد و مصیبت‌هایی را که فلسطینی‌ها از آوارگی، دستگیری و شکنجه متحمل می‌شوند، با هدف رساندن این پیام به سراسر جهان مجسم کند. کشتار، ویرانی، تخریب و شکنجه برای ما کافی است، ما ملتی هستیم که شایسته زندگی هستیم.

"کارثة ومعاناة".. تشکیلیة فلسطینیة تجسد آلام الغزیین بالفن (تقریر)

از آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه، فلسطینی‌ها با رنج آوارگی روبرو بوده‌اند، زیرا ارتش اسرائیل به ساکنان مناطق مسکونی و محله‌ها دستور تخلیه برای بمباران و تخریب آنها را می‌دهد.

 فلسطینی‌ها در زمان آوارگی مجبور به پناه بردن به خانه‌های اقوام و آشنایان خود می‌شوند و هزاران خانواده در چادرها در خیابان‌ها و مدارس در شرایط سخت بشردوستانه که نه آب و نه غذای کافی وجود دارد و بیماری‌ها شیوع می‌یابد، ساکن می‌شوند.

بیش از یک بار، نهادهای بهداشتی محلی و بین‌المللی نسبت به شیوع بیماری‌ها و اپیدمی‌ها در میان آوارگان به دلیل ازدحام بیش از حد در مراکز نگهداری و فقدان رعایت بهداشت فردی و درمان‌های لازم هشدار داده‌اند.

دفتر رسانه های دولتی در غزه گزارش داد: تعداد آوارگان داخل نوار از هفتم اکتبر تاکنون به دو میلیون نفر رسیده است.

کد خبر 1774092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha