حسینیه کودک؛ هم نیاز هم فرصت

ایجاد حسنیه کودک در مساجد علاوه بر نیاز، فرصتی‌ست ارزشمند برای کانون‌های فرهنگی مساجد برای جذب بچه‌ها و اجرای برنامه‌های تربیتی، درکنار ترویج فرهنگ عاشورا و آشنایی کودکان با اهل بیت(ع) با زبانی کودکانه.

خبرگزاری شبستان مشهد | ماه محرم و صفر؛ هم ماه عزاداری است وهم تمرینی برای خودسازی و رشد معنوی. در این ایام مساجد و هیئات هر شب پذیرای کسانی است که آمده اند از این دریای عاشقی ذره ای معنویت بنوشند و دل هایشان را جلا داده و غبار از قلب‌ها بزدایند. 

عزاداری یک نوع فعالیت اجتماعی محسوب می‌شود و کودکان وقتی شور و هیجان اجتماعی را در این مراسم می‌بینند این شور و هیجان به آن‌ها سرایت می‌کند. حادثه عاشورا یک حماسه خانوادگی است، امام حسین(ع) همراه خانواده به کربلا رفتند و در این میان اعضای خانواده آن امام(ع) از طفل صغیر تا پیرمرد حضور دارند. لذا حوادثی که در حادثه کربلا اتفاق افتاد می‌تواند درس‌های بزرگی برای دختران، کودکان و نوجوانان باشد و با این شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. 

حسینیه کودک؛ فرصتی ارزشمند برای کانون‌های فرهنگی‌ مساجد

حسینیه کودک هم نیاز هم فرصت 

در این میان والدینی که در مراسم‌های عزاداری ایام محرم و صفر شرکت می‌کنند، فرزندان خود را نیز برای آشنایی با محیط هیئت‌ و این شور و حال حسینی با خود می‌آورند و ازطرفی به‌دلیل اینکه بچه‌ها نمی‌توانند پابه‌پای بزرگ‌ترها به عزاداری بپردازند گاهی والدین مجبور به ترک مجلس می‌شدند؛ اما چند سالی است که در بعضی از مساجد، حسینیه‌های کودک راه‌اندازی شده است و این هم مجالی به والدین برای عزاداری داده و هم فرصتی برای یک اقدام تربیتی و فرهنگی بی‌نظیر برای آشنایی کودکان با فرهنگ عاشورایی و مکتب حسینی.

مسجد امام حسین(ع) محله بلوار بهمن مشهد، یکی از مساجدی است که با راه اندازی حسینیه کودک به دنبال اثرگذاری بر نسل آینده ایران است. 

حسینیه کودک؛ فرصتی ارزشمند برای کانون‌های فرهنگی‌ مساجد

لزوم آشنایی کودکان با عاشورا با زبان کودکانه 

حجت‌الاسلام زردادی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: مراسم‌های عزاداری محرم و صفر در این مسجد مثل مساجد دیگر برپاست و در دهه اول محرم توانستیم هر شب سفره اهل‌بیت را پهن کرده و با غذای متبرّک از عزاداران پذیرایی کنیم.

وی افزود: در دهه اول محرم دو جلسه سخنرانی و مدّاحی و روضه خوانی برای امام حسین(ع) در این مسجد برپا بود که در هر دو نوبت بعد از نماز مغرب و ساعت ۸ و نیم، بیشتر شرکت‌کنندگان در مراسم را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دادند.

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) ایجاد حسینیه را یک نیاز برای مساجد دانست و تصریح کرد: در این مجالس بچه‌ها نمی‌توانند آن‌طور که باید امام حسین(ع) و نهضت عاشورا را بشناسند و به همین دلیل حسینیه کودک را در ماه محرم ایجاد کردیم تا والدین این کودکان هم بتوانند با خیال راحت در مراسمات شرکت کنند. لذا علاوه بر نیاز، این یک فرصت هم برای ما و به خصوص کانون های فرهنگی برای اجرای برنامه های فرهنگی تربیتی برای کودکان است.

وی با بیان اینکه در حسینه کودک هرشب حدود ۱۰۰ نفر از کودکان دختر و پسر شرکت می‌کردند، گفت: این حسینیه داخل یکی از طبقات مسجد ایجاد شد و والدین توانستند با احساس امنیت، فرزندان خودشان را در مراسم‌های برگزارشده بگذارند.

حجت‌الاسلام زردادی، برنامه‌های نقاشی امام حسین(ع)، مسابقه محرم و اهدای جوایز را از فعالیت‌های این حسینیه عنوان کرد.

حسینیه کودک؛ فرصتی ارزشمند برای کانون‌های فرهنگی‌ مساجد

وی در پایان با اشاره به راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی در روز عاشورا توسط این مسجد گفت: هرچه کیفیت مراسم عزاداری بهتر باشد، شرکت‌کنندگان بیشتری در جلسات حضور خواهند یافت و سخنران متخصص و مدّاح و روضه‌خوان متبحر کیفیت مراسم را بالا می‌برند.

حسینیه کودک؛ فرصتی برای کانون‌های مساجد 

یکی از ارکان مساجد، که محوریت اقدامات تربیتی و فرهنگی مسجد و گاهاً محله را برعهده دارد کانون‌های فرهنگی مساجد هستند که هدف‌گذاری مخاطبین آنها نیز قشر کودک و نوجوان است. 

چنین فرصت ارزشمندی در ایام محرم و صفر که خانواده‌ها برای عزاداری به مساجد مراجعه می‌کنند و عملا فصل رونق مساجد است، و با وجود حضور بچه‌ها در کنار اولیا، ایجاد حسینیه کودک، در کنار انتقال مفاهیم عاشورا و فرهنگ حسینی برای کودکان؛ بهترین فرصت برای جذب و دعوت بچه‌ها به مسجد و معرفی برنامه های فرهنگی و هنری کانون در طول سال است. مجالی ارزشمند برای برنامه های تربیتی و فرهنگی.

گزارش: علی رنگ‌آمیز طوسی 

کد خبر 1774097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha