نگاه «مانیتور» به سیاست هریس در قبال خاورمیانه

وب سایت مانیتور درباره سیاست آمریکا در خاورمیانه در صورت پیروزی «کامالا هریس» نوشت: هریس بیشتر از «جو بایدن» به اسرائیل انتقاد می کند، این درحالی است که وی معتقد است پیوند بین ایالات متحده و اسرائیل ناگسستنی است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل:  «آدام لوسنت» با انتشار گزارشی در وب سایت مانیتور درباره سیاست مورد انتظار آمریکا در قبال خاورمیانه در صورت پیروزی «کامالا هریس» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: بسیاری هریس را بیشتر از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، منتقد اسرائیل می دانند.

 در این گزارش آمده است: هریس درباره مناقشه اسرائیل و فلسطین در طول تصدی معاونت ریاست جمهوری صریح بود؛ به طوری

که در یک سخنرانی در ماه مارس گذشته از شرایط حاکم بر سرزمین های فلسطینی ابراز تاسف کرد و گفت: رژیم صهیونیستی باید تلاش بیشتری کند تا جریان کمک ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

 این درحالی است که هریس همچنین در این سخنرانی از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) انتقاد کرد و آن را یک «سازمان تروریستی وحشی» دانست توصیف و اعلام کرد که نمی تواند غزه را کنترل کند.

انتقاد هریس از اسرائیل

هریس در پلتفرم ایکس پس از حمله اسرائیل در آوریل که باعث کشته شدن کارگران آشپزخانه مرکزی جهانی در نوار غزه شد، تاکید کرد: اسرائیل باید برای محافظت از امدادگرانی که شجاعانه و فداکارانه برای کاهش درد و رنج تلاش می کنند، اقدامات بیشتری انجام دهد.

شبکه خبری «ان بی سی» به نقل از مسئولان پیشین گزارش داد: به نظر می رسد هریس تمایل بیشتری برای انتقاد علنی از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل ودارد و نسبت به وضعیت اسفبار غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه ابراز تاسف کرده است.

وب سایت «جوئیش اینسایدر» نوشت: معاون رئیس‌جمهوری تا حد زیادی دیدگاه رئیس‌جمهوری درباره اسرائیل را منعکس کرد، اما نسبت به وضعیت اسفناک فلسطینی‌ها در غزه ابراز همدردی بیشتری کرد.

در این گزارش آمده است: انتقاد هریس از دولت اسرائیل فراتر از مرزهای غزه است، در ژوئن سال گذشته، هریس از اسرائیل خواست تا یک «قوه قضاییه مستقل» را حفظ کند. بر اساس آنچه «بن کاسپیت» روزنامه نگار اسرائیلی در آن زمان در وب سایت مانیتور نوشت که این اظهارات باعث خشم راست اسرائیل شد.

اظهارات به نفع اسرائیل

هریس در کنفرانس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC) در سال ۲۰۱۷ در دوران تصدی خود در سنا گفت که من معتقدم که پیوند بین ایالات متحده و اسرائیل ناگسستنی است.

در همین حال، همسر هریس، « داگ امهوف» یک یهودی است. او کمک زیادی به تلاش های آمریکا برای مبارزه با یهودی ستیزی حتی در طول جنگ غزه کرده است. او در نوامبر گذشته به مجله پولیتیکو می گوید که «بحران یهودستیزی» در دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد.

 در ماه می سال گذشته، امهوف در کاخ سفید در جریان اعلام استراتژی ملی ایالات متحده برای مبارزه با یهود ستیزی سخنرانی کرد.

در مقابل، هریس در ماه ژوئن به مجله «نیشن» می گوید: احساسات تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین را درک می کند.

 گروه هریس

لوسنت در گزارش خود نوشت: تیم فعلی هریس شامل «فیلیپ گوردون» مشاور امنیت ملی او و « ایلان گلدنبرگ» مشاور امور خاورمیانه، دفاع و فناوری است .

گوردون به شدت درگیر سیاست ایالات متحده آمریکا در قبال منطقه است و در سال جاری با «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه و «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن و دیگران دیدار کرده است.

گوردون در ماه ژوئن به اسرائیل و کرانه باختری رود اردن سفر کرد، با مقامات اسرائیلی درباره برنامه ریزی پس از جنگ در غزه و حزب الله گفتگو کرد و درباره خشونت شهرک نشینان اسرائیلی و گسترش شهرک سازی در کرانه باختری ابراز نگرانی کرد.

 در همین حال، مشاور امنیت ملی هریس در رام الله با مقامات فلسطینی درباره تلاش ها برای افزایش کمک به غزه و نیاز به ادامه اصلاحات در تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت کرد.

کد خبر 1774153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha