نسل‌کُشی در غزه؛ نوشته سنگ قبر ِ بایدن

منتقدان رئیس جمهوری آمریکا می‌گویند که نام او به خاطر حمایتش از جنایت‌های اسرائیل در یادها باقی خواهد ماند و روی سنگ قبر او هم نوشته می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: سیاستمداران و مفسران دموکرات در آمریکا از زمانی که «جو بایدن»، رئیس جمهوری کنونی از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در روز یکشنبه کناره گیری کرد از او تمجید کرده اند.

برای مثال، نماینده «ماکسین واترز» بایدن را مردی شایسته خواند. در همین حال، «نانسی پلوسی»، رئیس پیشین مجلس نمایندگان نیز دیدگاه، ارزش‌ها و رهبری او را تحسین کرد. اما در حالی که رهبران سیاسی بایدن را با تعارفات خود به شدت مورد تمجید قرار دادند، بمب‌ها همچنان بر غزه می بارید؛ ده‌ها نفر کشته شدند و موج دیگری از آوارگی جمعی در خان یونس به راه افتاد.

برای بسیاری از مدافعان حقوق فلسطین، قتل عام و سوء استفاده در غزه جایگاه بایدن را در کتاب‌های تاریخ مشخص می‌کند، زیرا آمریکا در حمایت از جنگ اسرائیل در خاک فلسطین ثابت قدم است.

عابد ایوب، مدیر اجرایی کمیته آمریکایی-عربی ضد تبعیض  گفت: بایدن به خاطر صدها هزار کشته، مجروح و آواره در غزه در یادها باقی خواهد ماند.

وی افزود: هیچ راه حلی در این مورد نیست و «نسل‌کشی جو» همان چیزی است که قرار است از او به یادگار بماند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ۷ اکتبر، بایدن به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حمایت نظامی و دیپلماتیک بی قید و شرط ارائه کرده است. فقط یک بار بایدن از ارسال بمب به اسرائیل به دلیل نگرانی‌های بشردوستانه خودداری کرد  و حتی پس از آن، چند ماه بعد، تحت تاثیر فشارهای نتانیاهو، بخشی از آن محموله را آزاد کرد.

در همین حال، جنگ اسرائیل نزدیک به ۳۹ هزار فلسطینی را کشته، صدها هزار نفر را آواره کرده است، به بحران گرسنگی انسان‌ساز دامن زده و بخش‌های زیادی از خاک غزه را ویران کرده است تا آنجا که کارشناسان سازمان ملل و دیگر ناظران نسبت به خطر نسل کشی در غزه هشدار داده‌اند.

ایوب به الجزیره گفت: نام بایدن به دلیل حمایت بی قید و شرط از اسرائیل در بین بدترین نام‌ها در تاریخ آمریکا قرار خواهد گرفت.

کمپین آمریکا برای حقوق فلسطین نیز این اظهارنظرها را تکرار کرد و در بیانیه‌ای گفت: هیچ چیز این واقعیت را که میراث بایدن نسل‌کشی است و همیشه خواهد بود، پاک نخواهد کرد.

«آغوش خرس» نتانیاهو

رئیس جمهوری آمریکا در طول دهه‌ها فعالیت سیاسی خود از حامیان سرسخت اسرائیل بوده است.او استدلال می کند که یهودیان در سراسر جهان بدون اسرائیل در امان نخواهند بود و این جهان بینی را در طول دوران ریاست جمهوری خود، در حالی که دکترین طرفدار اسرائیل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را پیش برد در سیاست قرار داد. بایدن سفارت آمریکا در بیت‌المقدس را حفظ کرد و از لغو تصمیم دوران ترامپ برای به رسمیت شناختن ادعای اسرائیل در مورد بلندی‌های جولان اشغالی در سوریه خودداری کرد.

او همچنین به شدت روابط رسمی بین اسرائیل و کشورهای عربی را دنبال کرد، هدفی که ترامپ با توافق‌نامه ابراهیم در سال ۲۰۲۰ پیش برد. شروع جنگ در غزه بیشتر از پیش سیاست‌های طرفدار اسرائیلی بایدن را برجسته کرد. هفته‌ها پس از آغاز درگیری، بایدن به اسرائیل سفر کرد و نتانیاهو را در آغوش گرفت که بسیاری از منتقدان آن را «آغوش خرس» توصیف کردند.

پس از حمله جنبش فلسطینی حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر، این نشانه دوستی به طور گسترده به عنوان تایید حملات نتانیاهو در غزه شناخته شد. حتی در اوایل درگیری، گروه‌های حقوق بشر اسرائیل را به نقض وحشتناکی متهم کردند که تا سطح نسل‌کشی افزایش یافته است؛  فشاری برای نابودی مردم فلسطین. تنها در هفته اول، ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۲۰۰۰ حمله در سراسر غزه انجام داده است.

بایدن از آن زمان به انتقال مستمر تسلیحات و بیش از ۱۴ میلیارد دلار کمک اضافی برای تداوم حمله اسرائیل به غزه اهتمام ورزید. علاوه بر این، دولت او سه پیشنهاد شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار آتش‌بس بود، وتو کرده است.

حاتم ابودایه، رئیس شبکه جامعه فلسطینی آمریکا گفت بایدن بیش از هر چیز به خاطر فعال کردن «جنایت‌های اسرائیل علیه بشریت» در یادها خواهد ماند.او می‌توانست شیر انتقال ​​پول و سلاح را در ماه اکتبر ببندد، اما اجازه داد این نسل‌کشی اتفاق بیفتد. او شریک جرم است و این همان چیزی است که روی سنگ قبرش نوشته خواهد شد.

بایدن و فلسطینی ها

«صدای یهودیان برای اقدام صلح»در بیانیه‌ای گفت که برای ۹ ماه و نیم، پرزیدنت بایدن از نسل کشی وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در غزه حمایت مالی و تسلیحاتی انجام داده و دولت آمریکا را مستقیما در کشتار حداقل ۳۹ هزار نفر از جمله بیش از ۱۵ هزار کودک مشارکت داده است.

در این بیانیه آمده است: آمریکایی‌ها با وحشت و خشم تماشا کرده‌اند که بایدن سلاح‌هایی را که برای نابودی نسل‌های کامل خانواده‌های فلسطینی، برای نابودی بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها، مدارس، مساجد، کلیساها، دانشگاه‌ها، اردوگاه‌های پناهندگان، خانه‌ها و کل مراقبت‌های بهداشتی غزه استفاده می‌کرد به اسرائیل فرستاد.

فراتر از سیاست، لفاظی‌های بایدن در مواقعی به نظر می رسید که جنایات اسرائیل و رنج فلسطینی‌ها را رد می‌کند. اما این موضع باعث ایجاد مشکلاتی برای بایدن در داخل و خارج از کشور شد. حتی قبل از اینکه بایدن یک مناظره فاجعه بار در ۲۷ ژوئن ارائه دهد، این پیرمرد ۸۱ ساله در نظرسنجی های عمومی از رقیب جمهوری خواه خود ترامپ عقب افتاد.

بخش‌هایی از پایگاه دموکرات  از جمله جوانان، مترقی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان از حمایت او از اسرائیل ابراز ناامیدی و خشم کردند.

گروه‌هایی مانند کمپین آمریکایی برای حقوق فلسطینی‌ها استدلال می‌کردند که سن و عملکرد بایدن در مناظره تنها یکی از عوامل فشاری بود که او را مجبور به ترک رقابت برای ریاست‌جمهوری کرد. این گروه افزود: این مناظره شکست خورده بایدن نبود که نشان داد او شایسته رهبری نیست؛ این ده‌ها هزار بمب بود که او برای کشتن خانواده‌های فلسطینی فرستاد. این بی اعتنایی بی رحمانه او به زندگی فلسطینی‌ها بود که منجر به شکست در مناظرات شد.

مفسران دیگر نیز استدلال کردند که بایدن در مورد بحران انسانی که در غزه در حال گسترش است نگرانی کافی نشان نداد. آرون دیوید میلر، یک مقام کهنه کار سابق آمریکا در مصاحبه ای با نیویورکر در ماه آوریل، وضعیت را به صراحت توصیف کرد.

وی در این باره گفت: فکر می‌کنم که آیا جو بایدن همان عمق احساس و همدلی با فلسطینی‌های غزه را دارد که نسبت به اسرائیلی‌ها دارد؟ نه، او این کار را نمی کند، و آن را هم منتقل نمی کند. من فکر نمی‌کنم در این مورد تردیدی وجود داشته باشد.

کد خبر 1773856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha