عدم حضور بدون عذر در نمازجمعه خلاف تقوا است

آیت الله دژکام گفت: برخی از افراد مدت های طولانی بدون هیچ عذری در نماز جمعه حاضر نمی شوند که این اتفاق با تقوا جور در نمی آید چون تقوا یعنی اطاعت از خدا و احتمال دهیم که اقامه نماز جمعه دستور الهی است و باید حاضر شویم. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، آیت الله لطف الله دژکام در خطبه های نماز جمعه امروز شیراز با اشاره به پنجم مردادماه «روز نمازجمعه» گفت: یکی از دستورات پروردگار عالم در قرآن کریم که به تصریح آمده است مسئله اقامه نماز جمعه است که امروز، روز ۵ مرداد است و در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز نماز جمعه نامگذاری شده است به خاطر اینکه پس از پیروزی انقلاب بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی اعلی الله مقام شریف در تاریخ پنجم مرداد به مرحوم آیت الله طالقانی حکم کردند که نماز جمعه تهران را اقامه کنند و این آغازی بر احیای نماز جمعه در سراسر کشور ما شد.

وی افزود: خدای متعال در قرآن کریم دستور داده است، ای کسانی که ایمان به خدا و پیامبر(ص) دارید هر گاه ندا برخیزد برای اقامه نماز جمعه با سرعت به سوی نماز جمعه بیایید، ظهر جمعه که موذن برای اذان می ایستد این اذان همان ندای نماز جمعه است.اذان نماز را هر روز می گویند ولی برای روز جمعه خدا ویژه می فرماید بشتابید.این دستور خداست، اگر ما بخواهیم تقوا داشته باشیم باید به نماز جمعه اهمیت دهیم چون دستور خدا است و رسما در قرآن آمده است. 

دژکام بیان کرد: برخی از افراد مدت های طولانی بدون هیچ عذری در نماز جمعه حاضر نمی شوند که این اتفاق با تقوا جور در نمی آید چون تقوا یعنی اطاعت از خدا و احتمال دهیم که اقامه نماز جمعه دستور الهی است و باید حاضر شویم. 

به اذعان وی، این نکته را امروز ۵ مرداد به واسطه اینکه به نام نماز جمعه ثبت شده عرض کردم و در این زمینه بقیه متدینین باید بیشتر از ما یادآوری کنند که به خاطر دستور الهی است.روحانیت معظم به شأن خود و دیگرانی هم که اهل دیانت هستند باید نسبت به اهمیت نماز جمعه و انتقال فرهنگ حضور و اقامه نماز جمعه به نسل بعدی و جوان ترها تلاش کنند و این وظیفه همگانی است. 

دژکام گفت: ایران در مقابل تمدنی قرار گرفته که پایه اش شرک است و ایرانیان در طول تاریخ موحد بوده اند، توحید اساس کار دیانت ایرانیان است و این دو تمدن در مقابل هم ایستاده اند. 

به گفته وی، دقیقا جمله قرآن را ببینید که معجزه است، نتانیاهو در صحبت های خود می گوید ما طرفدار زندگی هستیم و ایرانی ها طرفدار مرگ، اما ما طرفدار زندگی هستیم و زندگی را پس از مرگ هم می دانیم که ادامه دارد و شما از زندگی پس از مرگ می ترسید، امام حسین(ع) فرمود مرگ پلی است که شما را به سوی زندگی بهتر می برد. 

امام جمعه شیراز ادامه داد: اما بدبخت ها می ترسند چون نتانیاهو اگر بمیرد باید جواب خون بیش از ۱۹ هزار کودک فلسطینی را بدهد و معلوم است از مرگ می ترسد.اگر شهدای ما و شهید سلیمانی ما از مرگ نمی ترسند برای این است که هر چه که کرده اند برای خدا پاسخش را در نظر گرفته اند و برای خدا کار کرده اند و اگر به عالم دیگر رفتیم بهتر از اینجا خواهد بود. 

وی اضافه کرد: جزای کشتن ۱۴ هزار زن بی گناه، جزای کشتن زنی که باردار است و شهید شد و بچه را فقط توانستند زنده نگه دارند و جواب این بچه را باید نتانیاهو بدهد و از مرگ می ترسد چون باید جواب این جنایات را بدهد. 

امام جمعه شیراز گفت: خدا می فرماید این صهیونیست ها از مرگ می ترسند به خاطر جنایاتی که کردند، نسل کشی می کنند و باید این جنایات را جواب دهند اما ما از مرگ نمی ترسیم گرچه پای زندگی ایستاده ایم.امام سجاد(ع) می فرماید تا وقتی زنده ام و خدمت به خدا، رسول و مردم می کنم زندگی من را ادامه بده و اگر خراب کردم مرا ببر. 

به گفته وی، نتانیاهو در سخنرانی خود گفته در تقابل تمدن ایرانی اسلامی با تمدن آمریکایی و صهیونیستی پیروز می شویم ولی کور خوانده اند و تا امروز هر چه جلو رفته ایم معلوم شده که لشکر خدا پیروز است و ما هیچ کاری که نتوانیم روز قیامت پاسخش را دهیم انجام نداده ایم.این آرزو را نتانیاهو و همه همراهانش به گور خواهند برد، چون نتانیاهو گفت آمریکا و دوستان عرب ما، عرب های نادان مقابل چشمانتان ۴۰ هزار نفر انسان عرب را می کشند و شما با نتانیاهو مشروب می خوری؟حاکمان عرب که نتانیاهو اسم برد و گفت از دوستان ما هستند یکجا جمع می شوند. 

دژکام گفت: آیه ۱۰۴ سوره بنی اسرائیل خدای متعال می فرماید وقتی لحظه ای که می خواهیم صهیونیست را نابود کنیم برسد همه آنها و دوستان عربش جمع شده و دست به دست هم می دهند، وعده پایانی همه دوستانش را جمع کند که لشکر حق بیاید و پرچمی که از ایران حرکت خواهد کرد با همراهی همه کسانی که دل در گرو اسلام و قرآن دارند و ایمان واقعی دارند حرکت خواهند کرد تا روی صهیونیست ها را در همه تاریخ سیاه کنند. انشاالله همان طور که وعده کردیم با اامام راحل و شهدایمان در قدس نماز خواهیم خواند و قدس را از شر غاصبان ظالم نجات خواهیم داد و تمدن ایرانی اسلامی را به همه شان نشان خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز فنی و حرفه ای در هفته آینده گفت: ما اگر جوان بیکاری را می‌بینیم قبل از هر چیز می‌پرسیم که چه  حرفه‌ و فنی را بلد هستی و طبق همان تلاشی بکنیم که درآمدی کسب کند، تا فن و حرفه بلد نباشد که نمی تواند درآمد داشته باشد.متاسفانه آموزش های عمومی ما در دبیرستان و دانشگاه چنین ویژگی ندارد یعنی دانش آموز و دانشجوی ما سالیان درازی تحصیل می‌کند و نهایتا هیچ چیزی بلد نیست که بگوییم بله این فنی است که یاد گرفته است؛ بله، فرمول و مباحث نظری بسیار بلد است اما کار عملی که بتواند بایستد و یک چیزی را تولید بکند یا یک ارزش افزوده‌ای ایجاد کند متاسفانه ندارد از این جهت مرکز آموزش‌های فنی حرفه‌ای تلاش‌های خوبی دارد انجام می‌دهد که امیدوار هستیم بیش از پیش موفق بشوند و آموزش های خود را به روز کنند.

دژکام ادامه داد: بعضی از فنونی که آموزش می دهیم ممکن است امروز مثلا بازار کارشان آنقدر نباشد اما یک فنون دیگری  آموزش دهید که بازار کار وسیع داشته باشد.دائماً باید مسئولین فنی و حرفه‌ای رصد کنند فضای بازار کار ملی را و فضای بازار کار جهانی را و این هم به شما عرض کنم لازم نیست که ما بگوییم کار را همیشه در کشور خودمان انجام می دهیم؛ خیر، شما مثلا دیدید یک تیم مهندسی ما رفته در سریلانکا ۵۰۰ میلیون دلار سود برای کشور آورده است بنابراین فضای بازار کار جهانی هم باید رصد شود و متناسب با نیازهایی که در کشور و خارج از کشور وجود دارد ما بچه هایمان را آموزش دهیم. 

وی گفت: خیلی از عزیزانی که الان ارزآوری دارند برای کشور رفته اند آنجا یک کار برای خودشان انجام بدهند اما اینقدر کارشان بالا گرفته که الحمدالله الان می‌توانند در کشور منشا خیلی خیرات باشند. 

امام جمعه شیراز با اشاره به مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهور منتخب توسط رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی در روز یکشنبه هفته آینده گفت: امیدوار هستیم که با ریاست جمهوری جدیدی که در کشور مشغول به کار می‌شود دستگاه اجرایی بتواند خدماتش را به مردم به صورت قانونمند و منضبط ادامه دهد. 

وی گفت: حدود ۶۰ روزی است که ما با سرپرستی داریم کشور را اداره می‌کنیم و این نکته‌ای است که اینجا باید یادآور بشوم که از نظر دین ما و از نظر توحید که بالاخره تفکر اصلی ما مسلمان‌ها است همه امور عالم دست خداست هم در ناحیه طبیعی که همه کار دست خداست هم در ناحیه اجتماعی و ما می گوییم در جامعه هم باید حکم خدا روا باشد، تنفیذ در این فلسفه سیاسی به این معنا است که مردم به رئیس جمهور اعتماد کردند و اذن دخالت در امور اجرایی را از ناحیه الهی می گیرد برای اینکه نائب امام زمان(عج) به او می گوید برو کار کن و این یعنی مردم کاری کردند در مسیر اجرای احکام الهی آن که از جانب خدا حق دارد حکومت کند این کار مردم را تنفیذ می‌کند. 

دژکام ادامه داد: هیچ رئیس جمهوری در دنیا اینقدر پشتوانه ندارد، در نظام‌های دموکراتیک می گویند که پشتوانه‌اش رای مردم است اینجا رای مردم را دارد به اضافه؛ و این اضافه چیست؟اینکه نائب امام زمان(عج) به او می گوید این را اجازه می دهم که بروی و کار را انجام دهی. این پشتوانه اضافه می‌شود و این است که رئیس جمهور کشور ما باید خیلی قوی در مقابل همه خرده فرهنگ های دیگری که در جهان هست بایستد و تمدن ایرانی و اسلامی را به رخ آنها بکشد که در خطبه اول بنده ناراحت شدم از اینکه ما را وحشی خواندند و باید رئیس جمهور ما بیاید وسط میدان و محکم بگوید حالا متوجه می‌شوید تمدن مال کجاست و وحشی کیست؟ 

وی گفت: این قدرت را رئیس جمهور با تنفیذ نائب‌الامام و نائب امام زمان(عج) پیدا می‌کند و از این جهت اضافه بر رای مردم در نظام‌های دیگر است و ما روال حاکمیت الهی را هم برای این قضیه تثبیت می‌کنیم. 

دژکام همچنین به سالروز شهادت حضرت علی بن حمزه(ع) نیز اشاره کرد و گفت: یک امامزاده‌ای ما در این شهر داریم حضرت علی بن حمزه بن موسی کاظم(ع) که برادرزاده امام رضا(ع) است و نوه امام هفتم و در شهر ما شهید شده است.قصه شهادت حضرت علی بن حمزه(ع) را قدیمی‌های شیراز همه می‌دانند و همه وقتی می‌گفتند گریه می‌کردند. شیرازی‌ها برای قضیه شهادت علی بن حمزه(ع) تعزیه درست کرده و اجرا می کردند و معلوم است که از قدیم این ارادت خیلی جدی وجود داشته است و مقداری باید اینها رو بیشتر جلوه دهیم. 

وی گفت: روز دوشنبه آینده روز شهادت این بزرگ مرد است و از چهارراه حافظیه به سمت حرم حضرت علی بن حمزه(ع) چند سال است که دسته عزاداری راه افتاده و سینه زنی می‌شود و این سینه زنی را اهمیت بدهیم چون جز شعائر دینی است و جز شعائر شیرازی ها است. به آن اهمیت دهیم و قبل از آن هم تعزیه برگزار می شود.روز شهادت هم سینه زنی و حرکت دسته های عزاداری به سمت حرم است و همه هیئات بیایند. 

دژکام گفت: ببینید حدود ۳۰۰ هیئت در شیراز داریم بالاخره یک چندتا می‌توانند آن روز حرکت کنند صدا بزنند بچه‌ها و جوان‌هایشان را یک حرکت ارزشمند برای اینکه احترام این امامزاده را نگه داشته باشیم و انشالله در دنیا و آخرت از برکات و شفاعت این امامزاده همه‌مان بهره‌مند باشیم و روز دوشنبه شهادت این بزرگوار است و همه عزیزان همت خواهند کرد و مراسم سینه زنی را به صورت تفصیلی انشالله برگزار می‌کنیم.  

وی همچنین در رابطه با شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت وجود مقدس حضرت اباالحسن علی بن الحسین صلوات الله علیه امام زین العابدین(ع)، گفت: دو روایت برای شهادت امام چهارم هست یک روایتش دوازدهم محرم است که خوب ببینید برای پدرش یک دهه همه سینه می‌زنند و دیگر دوازدهم فرصت اینکه بخواهد ویژه به این قضیه پرداخته بشود نیست و روایت دیگر ۲۵ محرم است. در تقویم فارس و شیراز و علمای بزرگ فارس روز بیست و پنجم را اهمیت می‌دادند که بتوانند یک اظهار ادب مناسبی بکنند، بیست و پنجم محرم هفته آینده چهارشنبه خواهد بود و روز چهارشنبه و شب آن همه جای شهر برای امام چهارم است و دیگر این مختص به یک جای خاصی نیست و همه جا باید انشاالله برای عزاداری و احترام به ساحت مقدس امام چهارم برنامه ریزی باشد. 
 

کد خبر 1774308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha