شیوع تب باکلاسی با داشتن حیوان خانگی

ابهری با بیان اینکه بسیاری از افراد، نگهداری از حیوان را نوعی امتیاز اجتماعی و وسیله برتری قلمداد می کنند گفت: حتی در کشورهای پیشرفته نیز این چنین نیست، در اروپا و آمریکا نگهداری سگ تابع شرایط و مقرراتی است که باید توسط صاحبان آنها رعایت گردد اما در کشور ما با کمال تاسف فقط تقلیدهای ظاهری و بی ریشه به سبک زندگی ما اضافه شده است، به طوری که در پارک‌ها و مراکز تفریحی به مرور سگ به عنوان یک عضوی اجتماعی پذیرفته می‌شود.

دکتر «مجید ابهری»، آسیب شناس علوم رفتاری و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان با اشاره به علت افزایش نگهداری سگ در جامعه، اظهار کرد: سبک زندگی انسان ها تحت تاثیر رسانه ها و روش های زندگی انسان ها در جامعه خود یا جوامع دیگر قرار دارد. تاثیرات آسان و عوامل زندگی اجتماعی و فردی بر انسان های دیگر بسیار ملموس و قابل ملاحظه می باشد. هر روز با روش و سبکی جدید ما آدمیان آثار زندگی دیگران را در زندگی خود ملاحظه می کنیم، طرز پوشش، نحوی غذا خوردن، نوع اغذیه و روابط فردی و اجتماعی، شکل رانندگی و سفر عواملی هستند که تحت تاثیر سبک زندگی افراد دور و نزدیک قرار می گیرند.

بعضی از حیوانات خانگی به عضوی از خانواده ها تبدیل شده اند

وی ادامه داد: یکی از این عوامل نگهداری حیوانات همراه با خودمان است. هر چند در گذشته جانورانی مانند اسب، سگ، گربه و پرندگان مختلف با اشکال و نحوه های مختلف همراه ما زندگی می کردند و نیازهای انسان ها را در موارد مختلف برآورده می نمودند تا آنجا که بعضی از جانوران به عضوی از خانواده بعضی از افراد تبدیل شده و حتی خیلی بیشتر از اقوام و فامیل مورد توجه و تحت مراقبت بودند که یکی از این حیوانات سگ است که در ادوار مختلف برای شکار، محافظت از حیوانات دیگر مانند گله های گوسفند و نگاهبانی از اموال و دارایی ها و نجات انسان ها در زلزله و حوادث طبیعی این حیوان نقش مهم و موثری داشته است.

این آسیب شناس رفتاری گفت: اما متاسفانه امروزه نقش محافظتی سگ ها به دلیل سبک زندگی، تغییرات چشم گیری یافته و به یک مد و ابزار رقابت تبدیل شده است به طوری که برخی از زوج های جوان حاضر به فرزند آوری نبوده و به جای آن از سگ در شکل ها و اندازه های مختلف نگهداری کرده اند. لذا چشم و هم چشمی و رقابت و برای عقب نماندن از غافله امروزی بودن بعضی از افراد چنین رفتارهایی را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از هنجارفرستان در الگو دهی و الگو سازی حرکاتی انجام می دهند که موجب تشویق جوانان به این حرکت ناپسند می شوند افزود: نا گفته نماند که تاثیر شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی بر سبک زندگی؛ برخی جوانان ما را به جایی رسانده که نمایش سخیف سگ گردانی و سگ بازی را یکی از ابزار امروزی بودن و برتری قلمداد می کنند در حالی که فلسفه و منطق کار خود را هم نمی دانند.

وی افزود: بنابراین تمرکز توجه به حیوان به شکلی که قسمت مهمی از زندگی ما را پر کند؛ حرکت غیر قابل قبولی است تا آنجا که هزینه های تغذیه، نگهداری و حتی لباس برای این حیوانات گاهی خیلی بیشتر از یک انسان می باشد.

نگهداری از حیوان نوعی امتیاز اجتماعی و وسیله برتری قلمداد می شود

ابهری با بیان اینکه بسیاری از افراد، نگهداری از حیوان را نوعی امتیاز اجتماعی و وسیله برتری قلمداد می کنند افزود: حتی در کشورهای پیشرفته نیز این چنین نمی باشد. در اروپا و آمریکا نگهداری سگ تابع شرایط و مقرراتی است که باید توسط صاحبان آنها رعایت گردد اما در کشور ما با کمال تاسف فقط تقلیدهای ظاهری و بی ریشه به سبک زندگی ما اضافه شده است، به طوری که در پارک ها و مراکز تفریحی به مرور سگ به عنوان یک عضوی اجتماعی پذیرفته می شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در خصوص مسائل دینی قطعا باید علما و کارشناسان نظرات خود را اعلام نمایند و در مورد شرایط بهداشتی و پزشکی ، پزشکان و صاحب نظران نیز به طور روشن و واضح عواقب همزیستی و زندگی مشترک با جانوران را به جامعه منعکس کنند؛ با کمال تاسف دیگر موضوع؛ از نگهداری و سگ گردانی عبور کرده و بعضی از جانوران مانند سوسمار، مار گوا، پینتون ، پیکو و حیوانات دیگر وارد زندگی نوجوانان و جوانان شده است که متاسفانه رسانه های ما به دلیل برخی از اصول اجتماعی حاضر به گفتگو و اشاره به عواقب این رفتارها نمی باشند.

عده ای سگ داشتن را نماد امروزی بودن و داشتن ثروت تلقی می کنند

وی با بیان اینکه بسیاری از رفتارها در جامعه ما ناشی از تقلید و بدون منطق است افزود: عده ای سگ داشتن را نماد امروزی بودن و داشتن ثروت تلقی می کنند. در واقع با گرداندن این حیوان در محیط زندگی می خواهند از غافله عقب نمانده و مردم به چشم انسان های پولدار به آنها نگاه کنند.

این آسیب شناس رفتاری بیان کرد: ترحم به جانوران و غذادهی و مراقبت از آنها باید تا اندازه ای باشد که جای حیوان و انسان با یکدیگر عوض نشود.

ابهری ، خلاء عاطفی برخی از افراد را عاملی در نگهداری حیوانات خانگی عنوان کرد و افزود: در واقع بعضی از افراد به دلیل مشکلات روحی و روانی سعی در بر طرف کردن خلاء عاطفی دارند.

وی با بیان اینکه از لحاظ بهداشتی نگهداری سگ در خانه مناسب نیست تصریح کرد: چرا که انگل هایی در مدفوع و بزاق سگ و کک هایی در تنشان وجود دارد که از بین نمی رود و به بدن انسان و فرزندان ما منتقل می شود.

در جوامع غربی سگ ها بدون قلاده، اجازه تردد در سطح شهر را ندارند

ابهری با بیان اینکه در شهرهای مختلف دنیا سگ ها در پارک ها و مراکز تفریحی جا و مکان مشخصی دارند خاطر نشان کرد: سگ ها در همه جای دنیا قلاده دارند و سگ های بدون قلاده اجازه تردد در سطح شهر را ندارند در حالی که در کشور ما سگ رها بوده و موجب وحشت بچه ها و حتی بزرگتر ها می شوند. بنابراین نیاز است همه این موارد توسط رسانه ها آموزش داده شود.

جامعه ایران فرهنگ نگهداری از سگ را ندارد

این جامعه شناس اظهار کرد: اگر در جوامع غربی و کشورهای اروپایی سگ به عنوان دوست یا همراه انسان است، فرهنگ این نوع زندگی نیز وجود دارد اما اینکه در سبک زندگی ما ایرانیان سگ را به عنوان عضوی از خانواده و شریک عاطفی تلقی کنیم، جای تامل دارد.

کد خبر 1774379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha