المپیک آپارتاید!

امتناع کمیته بین‌المللی المپیک از ممنوعیت حضور هیئت ورزشی اسرائیل در پاریس، المپیک 2024 را به المپیک آپارتاید تبدیل کرده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک برای شرکت اسرائیل در رقابت‌های پاریس ۲۰۲۴، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت، زیرا جنگ ویرانگر تل‌آویو در غزه منجر به شهید شدن حداقل ۴۰۰ ورزشکار از جمله قهرمانان و المپیکی‌ها شد.

در دنیای ورزش، المپیک نشان دهنده اوج موفقیت است و بهترین مردان و زنان جهان را در ده‌ها رشته گرد هم می‌آورد تا پس از هر بازی، محدودیت‌های ورزشی را پشت سر بگذارند.

در حالی ورزشکاران بسیاری از کشورهای مختلف سال‌ها آماده می‌شوند تا بهترین عملکرد خود را در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی ارائه دهند، ورزشکاران فلسطینی باید با چالش زنده ماندن از حملات نظامی اسرائیل مواجه شوند.

حسن ابوزیتر، شاکر صافی و باسم النبهین از جمله ورزشکارانی هستند که در حملات بی امان هوایی اسرائیل و حملات زمینی که از هفتم اکتبر سال گذشته نوار غزه را ویران کرده است، به شهادت رسیدند.

با شروع بازی‌های پاریس در ۲۶ ژوئیه، کشتار ورزشکاران و بازیکنان توسط اسرائیل در غزه، همراه با تخریب زیرساخت‌های ورزشی این منطقه باعث افزایش درخواست‌ها برای رد صلاحیت اسرائیل از مسابقات شد.

نویسندگان و تحلیلگران ورزشی فلسطینی معتقدند که حمله اسرائیل به غزه که نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است، نشان دهنده تلاشی برای حذف دستاوردهای ورزشی است.

ابوبکر عابد، یکی از ورزشکاران غزه گفت: این یک نسل کشی است؛ پاکسازی قومی مردم فلسطین و حمله به ورزشکاران به ویژه در نوار غزه، همگی حملات سیستماتیک برای محو ورزش فلسطین هستند.

به گفته عبدالجواد عمر، نویسنده و مدرس معتقد است که این بخشی از تلاش هماهنگ تل آویو برای تضعیف دستاوردهای فلسطینی‌ها در همه زمینه‌ها است و ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: اسرائیل به طور سیستماتیک به دنبال تضمین این است که دستاوردها فلسطینی‌ها در همه عرصه ها ضعیف بماند.

عمر گفت: این رویه در زمینه‌های سیاسی، فکری، اقتصادی و ادبی هم صدق می‌کند؛ جایی که از نظر تاریخی، بسیاری از فلسطینی‌های بااستعداد و کارآمد مورد هدف قرار گرفته‌اند و ورزش نیز از این نظر مستثنی نیست.

هدف قرار دادن ورزشکاران

به گفته عابد، وضعیت برای ورزشکاران غزه "بسیار بدتر" است و بازیکنان زیادی در این منطقه شهید شده اند.

بر اساس گزارش کمیته المپیک فلسطین و فدراسیون فوتبال فلسطین، حدود ۴۰۰ ورزشکار از هفتم اکتبر تاکنون شهیدد شدند.  در این جنگ تنها ۲۴۵ بازیکن فوتبال از جمله ۶۹ کودک و ۱۷۶ مرد جوان، شهید شدند.

حدود ۳۳ پیشاهنگ و ۷۰ عضو فدراسیون های ورزشی نیز به شهادت رسیدند.

 نیروهای اسرائیلی همچنین تعدادی بازیکنان از جمله ۱۲ نفر را در کرانه باختری اشغالی بازداشت کرده اند.

حملات اسرائیل باعث شهادت چندین ورزشکار المپیکی نیز شده است. کمپین فلسطینی برای بایکوت علمی و فرهنگی اسرائیل که در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد، اعلام کرد که ۶۹ نفر در جریان حمله مداوم اسرائیل شهید شدند. 

تخریب اماکن ورزشی

علاوه بر ورزشکاران، امکانات ورزشی هم از حملات اسرائیل بی نصیب نمانده‌اند.

در این حملات ده‌ها مکان از جمله سالن‌های ورزشی، سالن‌های تمرین، زمین‌ها و استادیوم‌ها از هفتم اکتبر آسیب دیده یا تخریب شده‌اند.

فدراسیون فوتبال فلسطین اعلام کرد: در مجموع ۴۲ مکان در غزه با خاک یکسان شده و هفت مورد نیز در کرانه باختری ویران شده‌اند.

عابد اشاره کرد که اسرائیل مدارس فوتبال از جمله آکادمی «الوحده» و آکادمی «قهرمانان» را که یکی از امیدوارکننده ترین پروژه های فوتبال در غزه بود، ویران کرده است.

وی خاطرنشان کرد که اسراییل استعدادها را در فوتبال، محبوب ترین ورزش در میان ساکنان غزه، ریشه کن کرده است و تنها یک ورزشگاه الدوره از ۱۰ ورزشگاه غزه دست نخورده باقی مانده است.

نیروهای اسرائیلی ورزشگاه ها و استادیوم‌های غزه را تصرف کرده و آنها را به بازداشتگاه تبدیل کرده‌اند.

ناظر حقوق بشر «اروپایی-مدیترانه‌ای» نیز در گزارشی نوشت که ارتش اسرائیل استادیوم «یرموک» در شهر غزه را به بازداشتگاه تبدیل کرده است تا صدها فلسطینی از جمله کودکان را که در تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌های اسرائیلی در ماه دسامبر برهنه شده بودند را تحقیر کنند.

گزارشی که این گروه در ماه می منتشر کرد، حاکی از آن است که امکانات تخریب شده در غزه شامل ۲۲ استخر شنا، ۱۲ سالن ورزشی سرپوشیده برای بسکتبال، والیبال و هندبال و شش استادیوم تنیس است.۲۸ مرکز ورزشی و تناسب اندام هم هدف قرار گرفته، آسیب دیده و ویران شده‌اند.

شهادت ورزشکاران برجسته

حمله اسرائیل همچنین باعث شهید شدن بازیکنان برجسته غزه از جمله قهرمانان مسابقات المپیک شد.

اولین قهرمان المپیک و پرچمدار فلسطین، ماجد ابومرحیل است که در ماه ژوئن به دلیل نارسایی کلیه در اردوگاه پناهندگان به شهادت رسید و غم بزرگی را بر دل‌های مردم فلسطین برجای گذاشت.

«ماجد ابومرحیل» در مسابقه دوی ۱۰ هزار متر مردان در بازی های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا شرکت کرده بود.

در ماه ژانویه نیز، هانی المصدر، مربی تیم فوتبال المپیک فلسطین در حمله هوایی اسرائیل شهید شد.

در همان ماه، نغم ابوسمره، قهرمان کاراته که قرار بود در المپیک پاریس شرکت کند، پس از تسلیم شدن بر اثر جراحات در بیمارستانی در مصر درگذشت.

دیگر بازیکنان سرشناس فوتبال نیز در حملات اسرائیل شهید شده اند.در ماه مارس، محمد برکات، ملقب به «افسانه خان یونس» در حمله ای که او را هدف قرار داده بود در شهر جنوبی نوار غزه جان باخت.

این مهاجم ۳۹ ساله که ۱۱۴ گل به ثمر رساند، برای چندین باشگاه فوتبال از جمله باشگاه جوانان خان یونس که کاپیتان آن بود بازی کرده بود. او همچنین در کرانه باختری اشغالی و اردن از جمله الوحدات و همچنین باشگاه الشعاله عربستانی بازی کرد.

«حازم القلبان» نیز در اثر بمب گذاری اسرائیل در خان یونس شهید شد. به گفته عابد، این مدافع ۲۶ ساله در دوران حرفه ای خود هفت گل به ثمر رساند و قبل از هفتم اکتبر با تیمش نمایش‌های درخشانی داشت و در رده سوم لیگ قرار گرفت.

عابد می گوید: متأسفانه آمار تلفات ورزشکاران همچنان ادامه دارد.

المپیک آپارتاید

به گفته عابد، ورزشکاران، چه فوتبالیست‌ها و چه بازیکنان در هر ورزش دیگری متعلق به جناح‌های سیاسی نیستند، آنها هدف قرار گرفته‌اند و اهداف نامشروع برای نیروهای اسرائیلی هستند و این کاملا توسط تمام قوانین بین‌المللی و تمام مقررات فیفا ممنوع است.

اومعتقد است که اقدامات اسرائیل نشان می‌دهد، ارزش‌های المپیک یعنی صلح، بردباری، بخشش، عشق و اخلاق ورزشی هیچ ارزشی ندارد.

سوال این است که اگر چنین ورزش‌هایی وجود دارد،  اسرائیل چگونه می‌تواند در المپیک شرکت کند؟

به گفته عابد در حالی روسیه پس از آغاز جنگ خود علیه اوکراین در سال ۲۰۲۲ از حضور در مسابقات المپیک و فیفا محروم شد که اقدامات مسکو در آن درگیری در مقایسه با ویرانی هایی که اسرائیل در غزه ایجاد کرده، هیچ بود.

این ورزشکار غزه‌ای گفت که که این موضع ننگین، ریاکاری کمیته بین المللی المپیک و همچنین هیئت حاکمه جهانی فوتبال را آشکار کرد.

وی تصریح کرد: احیای ورزش در نوار غزه یک دهه طول می کشد؛جنگ غزه همه چیز را تغییر داده است؛ جنگ غزه رویاهای بسیاری را از بین برده است.

برگزارکنندگان المپیک امسال گفته‌اند تصمیم آنها برای حفظ اسرائیل در بازی ها و در عین حال حفظ ممنوعیت روسیه و بلاروس به دلیل الحاق خاک اوکراین به مسکو است، در حالی که تل آویو به طور رسمی خاک غزه را تصرف نکرده است.

«فادی قرآن»،دانشجوی فلسطینی دانشگاه «استنفورد» کالیفرنیا و مدیر ارشد گروه حقوق بشری مستقر در آمریکا گفت که المپیک و رئیس فعلی کمیته بین المللی المپیک به خاطر چشم بستن بر جنایات اسرائیل که دیوان بین المللی دادگستری آن را نسل کشی و آپارتاید دانست، در یادها باقی خواهند ماند.

قرآن انتظار دارد که ورزشکاران به حضور اسرائیل در المپیک اعتراض کنند و هواداران مسابقاتی را که در آن پرچم اسرائیل برافراشته شده است، تحریم کنند.

کد خبر 1774435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha