ماهیت اربعین عزاداری نیست

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس گفت: ماهیت جریان اربعین به عنوان معادل حج که به سمت دشمن حرکت می‌کند عزاداری نیست. ممکن است عده‌ای در اربعین عزاداری کنند، ولی جنس آن عزاداری نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «غلامرضا قاسمیان» در گردهمایی فعالان مردمی اربعین که عصر امروز (یکشنبه، ۷ مردادماه) در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد، گفت: اگر حواسمان به جریان اربعین نباشد، به سرنوشت حج تبدیل می‌شود. 

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس افزود: حج از هویت خود کاملا خارج شده است و شبیه جاهلیت شده است. حج امروزی مکانی است برای عده‌ای که مودار می‌روند و کچل برمی گردند.
 
وی تصریح کرد: این اتفاق که نمی‌شود حج را تعطیل کرد، اما می‌شود آن را از محتوا خارج کرد، درباره اربعین هم ممکن است رخ دهد و به چیز دیگری تبدیل شود و از محتوا بیفتد.

این کارشناس مذهبی گفت: دشمن خیلی راحت‌تر و بهتر و دقیق‌تر پدیده‌ها را بررسی می‌کند و اربعین را تعطیل نمی‌کند.

حجت الاسلام قاسمیان اظهار کرد: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، در چشم انداز ۲۰۳۰ حج را توریستی تعریف کرده است. دعوت از کریستیانو رونالدو هم بخشی از این پروژه است.

وی گفت: موکب دارها و فعالین اربعین بیشتر در نقش تدارکات هستند و به بخش محتوایی کمتر توجه می‌شود.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس با تاکید بر اینکه اساساً تعریف حج به سمت امام است، اما امامت را از ظرفیت حج خارج کرده اند، افزود: ائمه(ع) این را می‌دانستند برای همین یک معادل درست کردند به نام زیارت سیدالشهدا (ع). 

حجت الاسلام قاسمیان گفت: عنصر مهم حج برائت است. اربعین نیز اصل برائت است و حب نیست. اگر اربعین و حج حب داشته و برائت نداشته باشند اساساً از ماهیت خود خالی هستند.

وی اضافه کرد: ماهیت جریان اربعین به عنوان معادل حج که به سمت دشمن حرکت می‌کند عزاداری نیست. ممکن است عده‌ای در اربعین عزاداری کنند، ولی جنس آن عزاداری نیست.

این عرصه بین المللی الگوی مواجهه بین المللی و پیام بین المللی می‌خواهد

همچنین، سید احمد عبودتیان نیز در این گردهمایی بیان کرد: باید خدا را شاکر باشیم که ماموریت ما را جهانی کرد. به واسطه اینکه ملت سال‌ها از حضرت امام خمینی (ره) تبعیت کرد و هزینه داد، خداوند به ملت ایران اسلامی این توفیق را داد که پرچم‌دار پیام امام حسین (ع) در سطح جهانی باشد. ما به واسطه این رشادت‌ها و تبعیت از عبد صالح خدا به این نقطه رسیدیم.

ماهیت اربعین عزاداری نیست

مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) با بیان اینکه میدان مبارزه ما گسترش پیدا کرده است، اظهار کرد: این مبارزه جهانی الزاماتی دارد. وقتی دشمنی و مبارزه‌ای جهانی شود، مقابله جهانی هم می‌طلبد. ما باید سایرین را هم به این مبارزه دعوت کنیم. کاری که در این سال‌ها حاج قاسم‌ها کرده اند و مبارزه و معرکه را جهانی کرده اند.

وی گفت: وقتی مبارزه جهانی شد باید هم‌پیمان جهانی داشته باشیم. کجا می‌توانیم از سایر ملل و امت‌های دنیا برای این مبارزه دعوت کنیم؟ جایی بهتر از اربعین سراغ داریم؟ ما مأموریت داریم که گسترش بساط مبارزه دهیم و سایر زائرین را هم به مسیری که امام به ما یاد داد، دعوت کنیم.

عبودتیان افزود: این عرصه بین المللی الگوی مواجهه بین المللی و پیام بین المللی می‌خواهد. باید اقتضائات دادن پیام بین‌المللی را در موکب‌های اربعین تمرین کنیم و زبان و نگاه بین المللی داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) در پایان گفت: امروز شأن حضور ما در پیاده‌روی اربعین بین المللی نیست. مبارزه در این سطح الزامات رزم بین المللی می‌خواهد.

کد خبر 1774582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha