ضرورت توجه دولت جدید به اجرای مصوبه تاسیس بنیاد نظامی

مصوبه تاسیس بنیاد حکیم نظامی اگرچه در روزهای پایانی دولت سیزدهم ابلاغ شد اما از اهمیت صیانت از مفاخر فرهنگی ایران و ترویج زبان فارسی کم نمی کند مصوبه ای که موضوع آن ضرورت اجرایی شدن اش را در دولت چهاردهم دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، ماده واحده «موافقت با تأسیس بنیاد بین­‌المللی حکیم نظامی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی در روزهای پایانی دولت سیزدهم از سوی محمد مخبر رئیس شورا و سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شد که ساز و کار اجرایی این مصوبه با تغییر دولت به دولت چهاردهم می رسد.

 باید به این مهم توجه داشت که تشکیل بنیاد بین‌المللی حکیم نظامی از سوی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چه ضرورتی در دستور کار قرار گرفت و چگونه این طرح از ایده به یک مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ از سوی سرپرست ریاست جمهوری منجر شد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اساسنامه تشکیل بنیاد بین‌المللی حکیم نظامی را در راستای پاسداشت زبان فارسی و با هدف توسعه و پیشرفت فرهنگ و ادب در مسیر جهانی شدن هم‌تراز با هویت تاریخی، شأن دینی و ارزش‌های ملی و تمدنی ایران اسلامی و صیانت از این سرمایه ماندگار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرد.

در واقع تشکیل بنیاد بین‌المللی حکیم نظامی در راستای صیانت از مقام بلند حکیم نظامی مطرح شد و در نهایت با اصل تشکیل بنیاد بین‌المللی حکیم نظامی به عنوان مؤسسه غیردولتی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون توسعه ساختاری جهت معرفی و بزرگداشت این شاعر به عنوان یکی از مفاخر تأثیرگذار زبان فارسی و جریان­‌ساز در شعر و ادبیات کهن ایران و همچنین برای گردآوری آثار فرهنگی، ادبی و هنری با موضوعات و مضامین شعر، اندیشه و شخصیت این حکیم و دیگر شاعران، ادیبان و سخنوران برجسته پارسی موافقت و مقرر شد تا اساسنامه آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه با رویکرد فرهنگی؛ اصلاح و تکمیل و به شورای عالینقلاب فرهنگی پیشنهاد شود.

نمودار سازمانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر کرد - ایرنا

سرانجام شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «موافقت با تأسیس بنیاد بین‌المللی حکیم نظامی» را که در جلسه ۹۰۱ تاریخ ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۸۱ شورای معین این شورا به تصویب رسید؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ کرد.

«ماده واحده، به ‌منظور ترویج و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی؛ توسعه و پیشرفت فرهنگ و ادب در مسیر جهانی‌شدن هم‌تراز با هویت تاریخی، شأن دینی و ارزشهای ملی و تمدنی ایران اسلامی؛ هم‌گرایی ایران فرهنگی و صیانت و پاسداری از مفاخر فرهنگی ایران و نیز جهت معرفی و بزرگداشت حکیم نظامی به عنوان یکی از مفاخر تأثیرگذار زبان فارسی و جریان‌ساز در شعر و ادبیات کهن ایران و همچنین برای گردآوری آثار فرهنگی، ادبی و هنری با موضوعات و مضامین شعر، اندیشه و شخصیت حکیم نظامی و دیگر شاعران، ادیبان و سخنوران برجسته پارسی؛ «بنیاد بین‌المللی حکیم نظامی» به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون توسعه ساختاری و تشکیلاتی، تأسیس می‌گردد. تبصره- اساسنامه بنیاد، ظرف مدت یک ماه و بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌گردد».

پس از آن ماده واحده «موافقت با تأسیس بنیاد بین­‌المللی حکیم نظامی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی محمد مخبر رئیس شورا و سرپرست ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

 حال باید منتظر بود و دید دولت چهاردهم و به خصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جدید چگونه با این مصوبه برخورد خواهد کرد اگرچه مصوبه تشکیل بنیاد حکیم نظامی برای صیانت از مفاخر فرهنگی ایران و ترویج زبان فارسی ابلاغ شده است و همین ضرورت اجرایی شدن آن را در دولت جدید دوچندان خواهد کرد.

 خبرنگار خبرگزاری شبستان پس از ابلاغ این مصوبه در تماس های متعدد با مسئولان این پرونده پیگیر این موضوع شد و اما متاسفانه هیچ یک از آنها پاسخگو نبودند.

کد خبر 1774659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha