شهادت «هنیه»، تیتر اول رسانه‌های انگلیسی‌زبان  جهان

شهادت رسیدن «اسماعیل هنیه»، از مقامات ارشد جنبش حماس در تهران تیتر اول رسانه‌های انگلیسی زبان شد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل:  شهادت رسیدن «اسماعیل هنیه»، از مقامات ارشد جنبش حماس در تهران تیتر اول رسانه‌های انگلیسی زبان شد.

رویترز

جنبش مقاومت حماس امروز (چهارشنبه ۱۰ مرداد) اعلام کرد که اسماعیل هنیه رهبر این جنبش در ساعات اولیه بامداد در ایران ترور شد و نگرانی‌ها از تشدید تنش در منطقه‌ای که از جنگ اسرائیل در غزه و تشدید درگیری در لبنان متزلزل شده است، ایجاد کرد.

سپاه پاسداران ایران، ساعاتی پس از شرکت هنیه در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید ایران مرگ او را تایید کرد و گفت که در حال تحقیق در این زمینه است.

تا کنون هیچ اظهارنظر فوری از سوی اسرائیل در این زمینه وجود نداشته است.

این خبر که کمتر از ۲۴ ساعت پس از ادعای اسرائیل مبنی بر کشته شدن فرمانده حزب الله منتشر شد، به نظر می رسد که احتمال هرگونه توافق آتش بس قریب الوقوع در غزه را کاهش می دهد.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفت: این ترور توسط اسرائیل انجام شده که هدف آن شکستن اراده حماس است.

وی با بیان اینکه حماس، راهی را که در پیش گرفته بود ادامه خواهد داد، افزود: ما از پیروزی مطمئن هستیم.

یک منبع آگاه گفت که انتظار می رود ارگان عالی امنیتی ایران برای تصمیم گیری درباره استراتژی ایران در واکنش به شهادت هنیه، متحد نزدیک تهران، تشکیل جلسه دهد.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین کشتار هنیه و گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد و خواستار اعتصاب عمومی و تظاهرات گسترده شد.

هنیه که در قطر مستقر بود، چهره دیپلماسی بین‌المللی جنبش حماس بوده است.

این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی همزمان با صدور درخواستی مشابه علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حکم بازداشت او را به دلیل جنایات جنگی را درخواست کرده است.

ترور هنیه در حالی صورت می‌گیرد که لشکرکشی اسرائیل به غزه به پایان دهمین ماه خود نزدیک می‌شود و هیچ نشانه‌ای از پایان درگیری که خاورمیانه را تکان داده و تهدید به تبدیل شدن به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر شده است، وجود ندارد.

علیرغم خشم خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که هنوز در غزه به سر می‌برند و فشارهای بین‌المللی برای آتش‌بس، به نظر می‌رسد مذاکرات با میانجیگری مصر و قطر با شکست مواجه شده است.

یورونیوز

گفته می شود رهبر جنبش سیاسی حماس پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران به شهادت رسید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بامداد چهارشنبه اعلام کرد که حماس کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر خود در تهران را تایید کرده است.

حماس اسرائیل را مسئول این حمله دانسته است.

این در حالی است که اسرائیل وعده داده بود که هنیه و دیگر رهبران حماس را به خاطر حمله ۷ اکتبر این گروه به اسرائیل بکشد.

سخنگوی ارتش اسرائیل  به درخواست برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداد.

حماس در بیانیه‌ای گفت: هنیه پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به محل اقامت وی ​​در تهران کشته شد.

در این بیانیه آمده است: حماس به مردم بزرگ فلسطین و ملت‌های عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان شهادت برادر اسماعیل هنیه را اعلام می‌کند.

این گروه در بیانیه‌ای دیگر به نقل از هنیه گفته است که آرمان فلسطین «هزینه‌هایی» دارد و ما برای این هزینه‌ها آماده‌ایم.

ترور هنیه پس از آن صورت گرفت که اسرائیل یک حمله نادر به بیروت انجام داد که گفته می‌شود در آن فواد شکور، یکی از فرماندهان ارشد نظامی حزب اللهبه شهادت رسید.

حزب الله کشته شدن شکور در این حمله را تایید نکرده است، اما در این حمله دست کم یک زن و دو کودک کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

این حمله در بحبوحه تشدید خصومت ها با حزب الله لبنان صورت گرفت.

آمریکا شکور را مسئول برنامه ریزی و راه اندازی بمب گذاری مرگبار تفنگداران دریایی در سال ۱۹۸۳ در پایتخت لبنان می داند.

هیچ واکنش فوری از سوی کاخ سفید در این زمینه وجود نداشته است.

گاردین

حماس کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی خود را موجب تشدید وضعیت وخیم خاورمیانه توصیف کرده است که بی پاسخ نخواهد ماند.

 ترور او در ایران به عنوان یک ضربه جدی به تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس در غزه تلقی می‌شود، زیرا مذاکرات با میانجیگری قطر و مصر پس از ماه‌ها مذاکره به جلو می‌رود.

هنیه مدت‌ها به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس خدمت می‌کرد و به عنوان یک چهره میانه‌رو در جنبش تلقی می‌شد که نقشش در تلاش‌های دیپلماتیک پایدار برای تضمین آتش‌بس حیاتی شده بود.

او در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس جناح سیاسی انتخاب شد و دو سال بعد غزه را به قصد تبعید به قطر ترک کرد. او از تبعید به چهره دیپلماسی بین‌المللی گروه فلسطینی تبدیل شد و بین ترکیه، ایران و قطر رفت و آمد کرد و به گروهی از رهبران حماس که در دوحه پناه گرفته بودند پیوست و قادر به بازگشت به غزه نبود.

دیپلمات‌ها و مقامات عرب او را عمل‌گرا می‌دانستند و برخی کارشناسان او را رهبری نبرد سیاسی برای حماس با دولت‌های منطقه‌ای در خاورمیانه توصیف کردند.

متحدان هنیه و حتی رقبای سابق او برای محکوم کردن ترور روز چهارشنبه وارد عمل شدند، زیرا بیم آن می‌رفت که شهادت او در جریان سفر به تهران واکنش گسترده‌تری را برانگیزد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این قتل را اقدامی بزدلانه و خواند و وزارت خارجه ترکیه این ترور را شنیع دانست.

 سی ان ان

رسانه دولتی ایران روز چهارشنبه گزارش داد که اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران به شهادت رسیده است.

شهادت او یک شخصیت کلیدی را که در حالی که در خارج از کشور زندگی می کرد رهبری عملیات سیاسی حماس را بر عهده داشت از این گروه حذف کرده است.

این ترور در شرایط دشواری برای خاورمیانه رخ می‌دهد، با تشدید رویارویی‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله که تهدیدی برای یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر  است، در حالی که حماس در حال نبرد با ارتش اسرائیل در غزه است.

رسانه دولتی ایران با استناد به بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گزارش داد که ترور اسماعیا هنیه در دست بررسی است و نتایج آن اواخر امروز اعلام خواهد شد.

حماس گفت که هنیه همراه با محافظش در «حمله» اسرائیل به محل اقامتش در تهران کشته شده است. این حمله پس از شرکت هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران رخ داد.

ارتش اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره این حمله گفت که به گزارش های رسانه های خارجی پاسخ نمی دهد.

فرانس ۲۴

حماس روز چهارشنبه اعلام کرد که اسماعیل هنیه رهبر سیاسی آن در حمله رژیم صهیونیستی در ایران که در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدیدی این کشور شرکت کرده بود به شهادت رسید.

سپاه پاسداران ایران نیز از شهادت هنیه خبر داده و گفته است که محل سکونت او در تهران مورد اصابت قرار گرفته و او به همراه یک محافظ کشته شده است.

در پی این ترور گزارش شده، یک مقام ارشد حماس گفت که مرگ هنیه بی پاسخ نخواهد ماند.

کد خبر 1775001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha