اسلام‌هراسی در زیر پوست بریتانیا!

گزارش شبکه مسلمانان کارگر بر تجارب ثابت اسلام هراسی در میان اعضا و حامیان مسلمان حزب کارگر تاکید دارد و تعدادی از نمایندگان پارلمان از این حزب خواسته‌اند تا تحقیقاتی را در مورد احساسات ضد مسلمانان آغاز کند، اما به گفته تحلیلگران تا زمانی که ریشه‌های اسلام هراسی در بریتانیا قطع نشود، بریدن شاخ و برگ‌های آن نتیجه‌ای در برنخواهد داشت.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: در حالی که پلیس بریتانیا همچنان با موجی از نابسامانی‌های راست افراطی در سراسر کشور دست و پنجه نرم می کند، صحنه‌های بدتری علیه مسلمانان در خیابان‌های این کشور در حال رخ دادن است و شهرهای انگلیس و ایرلند شمالی شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز با حضور تظاهرکنندگان و معترضان ضد مهاجرت هستند.

جناح راست افراطی پس از بی نظمی در لندن، منچستر، ساوت پورت، هارتلپول و ساندرلند در هفته گذشته که بسیاری از آنها مساجد و دیگر ساختمان های مذهبی مسلمانان را هدف قرار دادند از سوی نمایندگان پارلمان انگلیس از همه طیف‌های سیاسی محکوم شدند ، اما به گفته تحلیلگران این محکومیت‌ها راه به جایی نخواهد برد زیرا احساسات ضد اسلامی در جامعه بریتانیا یک معضل عمیق و ریشه‌دار است.

تحلیلگران معتقدند که اسلام هراسی معلول نژادپرستی احزاب سیاسی در انگلیس است. «دیگری» انگاشتن مسلمانان در جایی که آنها به عنوان تهدید خارجی شناخته می شوند راه را برای نظارت بر آنها به منظور جمع آوری اطلاعات در زمیه تروریسم و غیره باز کرده است.

مسائلی مانند نژادپرستی، دیگری انگاشتن و اسلام‌هراسی فقط مفاهیم انتزاعی محدود به حوزه گفتمان دانشگاهی نیستند بلکه  پیامدهای منفی در زندگی واقعی برای قربانیان خود در تمام جنبه های زندگی دارند.

کشورهای اروپایی از جمله انگلیس که ادعا می کنند برای بقیه جهان از نظر حقوق اقلیت‌ها ، مدارا و شکیبایی و فراگیر بودن، یک قطب نمای اخلاقی هستند در پنهان کردن تعصب های تاریک اسلام هراسی ناتوان مانده‌اند.

احزاب اصلی در جریان های سیاسی، اظهارات اسلام هراسانه خود را صریحا بیان می کنند و سیاست‌ها و قوانینی را به نام سکولاریسم و ​​آزادی بیان ترویج می کنند.

 تعصب در برابر اسلام در بسیاری از گوشه و کنار اروپا قوت گرفته است. آمارها از سراسر اروپا نشان می دهد که حملات علیه مساجد و مسلمانان به طور منظم انجام می شود و همه جا اتفاق می افتد، اما در انگلیس، مسلمانان دوازده برابر بیشتر از مسیحیان قربانی جرایم ناشی از نفرت می شوند و جنایات ناشی از نفرت فزاینده علیه مسلمانان در شامل حمله گسترده به مساجد است.

 با برنامه‌ریزی راهپیمایی‌های بیشتری در روزهای آینده، کارشناسان و گروه‌های مذهبی هشدار داده‌اند که چنین حرکت‌هایی ناشی از احساسات ریشه‌دار اسلام‌هراسی در میان برخی از قشرهای مردم است.

علت ایجاد موج ناآرامی‌های اخیر، قتل سه دختر جوان است و «اکسل موگانوا روداکوبانا» 17 ساله که در کاردیف به دنیا آمده و در نزدیکی ساوث‌پورت زندگی می‌کند متهم به این حمله است، اما ادعاهای نادرستی در فضای مجازی منتشر شد که «علی الشکاتی»، یک مهاجر مسلمان این قتل‌ را مرتکب شده است.

اندیشکده برابری نژادی و حقوق مدنی «رانیمدتراست» نیز هشدار داده است که این نژادپرستی خشونت‌آمیز مدت‌هاست که در زیر پوست جامعه بریتانیا جریان دارد.

در بیانیه منتشر شده از سوی این بیانیه آمده است: آنچه در حال رخ دادن است نتیجه مستقیم سال‌ها نژادپرستی عادی و اسلام‌هراسی است که توسط سیاستمداران و رسانه‌های بریتانیا امکان‌پذیر شده است.

در سال‌های اخیر حوادث و لفاظی‌های اسلام‌هراسانه افزایش یافته است و بر اساس داده‌های وزارت کشور، جرایم ناشی از نفرت مذهبی اکنون که مسلمانان هدف اصلی آن هستند در بالاترین حد خود قرار دارد.

در سال منتهی به مارس 2023 حدود  9 درصد افزایش در جرایم ناشی از نفرت مذهبی به ویژه علیه مسلمانان در بریتانیا مشاهده شد.

با این حال، مقامات بریتانیایی متهم به این هستند که هیچ کاری برای مقابله با افزایش جرایم ناشی از نفرت انجام نداده‌اند.

اخیرا مشخص شد که کارگروه نفرت ضد مسلمانان دولت محافظه‌کار قبلی در انگلیس به‌رغم وعده‌های مکرر مقامات و افزایش جرایم ناشی از نفرت از سال 2020 تا زمان شکست این حزب در انتخابات عمومی، برای بیش از چهار سال در سکوت کامل به سر می‌برد.

از سوی دیگر استراتژی دولت جدید کارگر برای مقابله با اسلام‌هراسی همچنان نامشخص است و «کی‌یر استارمر» به دلیل شکست در تعامل کافی با جوامع مسلمان در پی بی‌نظمی‌های اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است.

انجمن مسلمانان بریتانیا در یک پیام توئیتری در این باره نوشت: هیچ مشکلی برای ملاقات با استارمر در زمانی که او در جبهه مخالف دولت قرار داشت، وجود نداشت، اما اکنون که او در دولت است و مسلمانان مورد حمله قرار می‌گیرند و مساجد به هدف تبدیل شده‌اند، دولت او هیچ برنامه‌ای برای ملاقات با بزرگترین نهاد نمایندگی مسلمانان در بریتانیا یعمی شورای مسلمانان بریتانیا ندارد و سوال اینجاست که چه چیزی تغییر کرده است.

اخیرا «ایندیپندنت» فاش کرد که یک گروه سیاسی مسلمان در جریان انتخابات سراسری به دفعات مورد حملات نژادپرستانه و تهدیدهای خشونت‌آمیز قرار گرفت و در نتیجه گزارشی در این زمینه به پلیس ارائه شد.

در ماه مارس سال جاری میلادی گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد مسلمانان در بریتانیا آن‌قدر نگران حملات اسلام‌هراسانه هستند که پس از تاریکی هوا خانه‌های خود را ترک نمی‌کنند.

دلیل این نگرانی انتشار آمارهای جدید یک موسسه خیریه لندن، واحد پاسخ به اسلام‌هراسی بود که نشان می‌‎داد تعداد حوادث اسلام‌هراسانه از روز هفتم اکتبر و آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه 365 درصد افزایش داشته است.

«قاری عاصم»، رئیس هیئت مشورتی ملی مساجد بریتانیا در واکنش به ناآرامی‌های اخیر گفت که مسلمانان در سراسر کشور عمیقا در مورد شورش‌های برنامه ریزی شده توسط گروه‌های راست افراطی در سراسر کشور نگران هستند.

وی افزود: این ارعاب و خشونت نتیجه اجتناب‌ناپذیر و ویرانگر افزایش اسلام‌هراسی است که در رسانه‌های اجتماعی، در بخش‌هایی از رسانه‌های جریان اصلی و برخی از رهبران پوپولیست فعال شده است.

در اوایل سال جاری، اظهارات «لی اندرسون»، نماینده سابق حزب محافظه‌کار در مورد کنترل‌شدن شهردار مسلمان لندن توسط اسلام‌گرایان منجر به تعلیق وی از حزب شد.

با وجود این، اندرسون نسبت به اظهارات خود عذرخواهی نکرد و با گفتن اینکه اکثر مردم با او موافق هستند، حمایت‌های لازم را بار دیگر برای خود به دست آورد.

یک بررسی مستقل به رهبری پروفسور «سواران سینگ» در سال 2021 نشان داد که احساسات ضد مسلمانان همچنان یک مشکل در میان محافظه کاران باقی مانده است و اگرچه گزارش به روز شده در سال 2023 نشان می دهد که این حزب پیشرفت کرده است، اما همچنین هشدار می‌دهد که اجرای برخی از اقدامات برای مقابله با اسلام‌هراسی کند بوده است.

گزارش شبکه مسلمانان کارگر بر تجارب ثابت اسلام هراسی در میان اعضا و حامیان مسلمان حزب کارگر تاکید دارد و تعدادی از نمایندگان پارلمان از این حزب خواسته‌اند تا تحقیقاتی را در مورد  احساسات ضد مسلمانان آغاز کند، اما به گفته تحلیلگران تا زمانی که ریشه‌های اسلام هراسی در بریتانیا قطع نشوند، بریدن شاخ و برگ‌های آن نتیجه‌ای در برنخواهد داشت.

کد خبر 1775704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha