«بُشری»، طرحی نو و تاثیرگذار در حوزه قرآنی

دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن کریم با عنوان «بُشری» به همت معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان باشت درحال برگزاری است.

خبرگزاری شبستان/یاسوج: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تأکید دارند «در جامعه اسلامی باید هدایت و معیارهای قرآنی مورد تبعیت قرار گیرند» حتی در این مورد می‌فرماید: «هدف این است که ملت ما به معنای حقیقی کلمه، قرآنی شوند، مگر می‌شود ملتی خود را مسلمان بداند؛ اما قرآنی نباشد؟».

بسیاری از سخت گیری هایی که امروزه در زمینه تعلیم قرآن کریم شاهد ان هستیم، در شیوه پیامبر(ص) و معصومین(ع) وجود نداشته، بلکه طی قرن ها بعد به شکل های گوناگون گریبانگیر قرآن آموزان شده ایت.

با نگاهی به شیوه های آموزشی متداول در جامعه و همچنین بررسی نتایج این آموزش ها ولی متاسفانه با روش های ناصحیح بر مهجوریت قرآن کریم بیشتر افزوده شده است.

برای اینکه بتوان قرآن کلام خدا را تا حدی از مهجوریتی که پیامبر اکرم (ص) از آن در پیشگاه خداوند شکایت می کنند خارج کرد و میل و رغبت به آموزش قرآن را در جامعه بیشتر نمود، نیازمند روش هایی هستیم که بتواند توجه همه اقشار جامعه از بیسواد، باسواد، کودک، پیر، جوان و همه افراد از هر سطح فرهنگی و تربیتی را به خود جلب کند.

این طرح با روش گفتاری -‌ شنیداری بوده و آسان‌سازی آموزش تلاوت با صدا و لحن خوش و توجه ویژه به تجوید عملی یعنی فن و هنر تلاوت قرآن براساس تلفظ صحیح حروف و اصوات با لهجه فصیح عربی از دیگر مزیت‌های این طرح است.

هدف اصلی طرح «بشری» سر و سامان بخشیدن به امر قرائت قرآن بر اساس استانداردهای بین المللی اسلامی، هدایت و قرار دادن آن در مسیر صحیح و پذیرفته شده توسط علمای این علم در جهان از صدر اسلام تاکنون است تا امر مهم قرائت قرآن از صورت یک فعالیت حاشیه ای که در گوشه مساجد و منازل تدریس می شود و گاهی هیچ پایه و اساس آکادمیک ندارد و دست اندرکاران آن مورد هیچ گونه ارزشیابی علمی قرار نمی گیرند، خارج شده و به استانداردهای جهانی آن نزدیک شود.

آموزش قرآن به سبک رسول اکرم(ص)ریال آکادمیک کردن آموزش قرآن، استاندارد کردن محتوا و مطالب آموزشی، جلوگیری از اتلاف زمان آموزشی، آموزش قابل درک برای همه‌ اقشار جامعه، پرورش افراد با سطح علمی و آموزشی بالا جهت فعالیت در امور قرآنی و ساده سازی آموزش قرائت قرآن کریم از جمله اهداف طرح قرآنی «بشری» عنوان شده است.

این طرح یک روش آموزش نوین قرآن است و ۲۲ سال فعالیت دارد.

در این روش کتاب، جزوه و پیچیدگی‌های آموزش حذف شده و قواعد تجوید قرآن در قالب چهار صفحه که شامل یک سری کلمات مهندسی شده و روانشناسی شده کنار هم چیده شده و بر مبنای شنیداری است، تکرار شده و قاعده تجویدی یاد گرفته می شود.

این قاعده بر گرفته از روش آموزشی پیامبر اکرم (ص) در زمان جاهلیت است.

در این راستا دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن کریم با عنوان «طرح بُشری» به همت معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان باشت درحال برگزاری است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باشت در ای زمینه به شبستان، گفت: این طرح برای نخستین بار در این شهرستان با حضور اساتید مجرب و توانمند کشوری درحال اجرا و به صورت فشرده در دو نوبت صبح و عصر از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۰ مرداد ماه به مدت سه روز در هیئت فاطمیه باشت ادامه خواهد داشت.

«پرویز مددی» این طرح را یک طرح نو و تاثیرگذار در حوزه قرآنی دانست و خواهان تقویت و استمرار این طرح در شهرستان باشت شد.

وی با بیان اینکه بسترسازی مناسب از سوی متولیان باعث پیشرفت اهداف جامعه قرآنی در شهرستان می شود، افزود: در پایان دوره به افراد منتخب گواهینامه معتبر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا خواهد شد.

این مسئول فرهنگی از مدیرکل، معاون قرآن و عترت و مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و اساتید این طرح تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 1776327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha