پیوست فرهنگیِ اربعین ۱۴۰۳؛ از ۱۰۰ موکب کودک تا حمایت از مقاومت

حجت‌الاسلام احمدی از برگزاری ۱۰۰ موکب کودک در مسیر نجف تا کربلا خبر داد و گفت: با تاکید بر مقاومت اسلامی در ۱۲ صفر، اجلاسیه مقاومت اسلامی و معارف علوی در نجف برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد برنامه های های این کمیته در ایام اربعین ۱۴۰۳ اظهار کرد: با توجه به شرایط جدید منطقه و جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم غزه شعار اربعین را «کربلا طریق القدس» قرار دادیم تا حمایت زائران اربعین را از این مردم مظلوم و انزجار و تنفر خود را از رژیم نژادپرست صهیونیستی اعلام کنیم. این شعار رویکرد برنامه های ماست و امسال در بحث مقاومت و بحث فلسطین و غزه برجسته خواهد بود و انشاءالله برنامه های ویژه ای تدارک دیده شده است. اساسا روح حاکم بر این حرکت که برگرفته از نهضت حضرت سیدالشهدا است که جوهره آن ضد ظلم، ضد استکبار، ضد بی عدالتی و حمایت از مظلوم است، انشاءالله تبلور آن در همین حرکت باشد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین افزود: ایران و عراق در تمام برنامه های فرهنگی با همدیگر تصمیم گیری و برنامه ریزی می کنند و در نهایت به صورت مشترک این برنامه ها را اجرا می کنیم زیرا یکی از سیاست های اصلی دو کشور است که اربعین پیوندی بین همه ملت ها به ویژه ملت بزرگ عراق و ایران باشد.

حضور ۱۴۰ قاری قرآن از ملیت های مختلف در مراسم اربعین

وی در ادامه گفت: ما در طول سال نشست های مشترکی پس از اربعین سال گذشته در مشهد، تهران، بغداد و کربلا برگزار و پس از جلسات متعدد برنامه های خود را تدوین کردیم. از جمله برنامه های مشترک ما موضوع قرآن است و قریب۱۴۰ قاری از ملیت های مختلف در مراسم اربعین شرکت می کنند. همچنین محافل شعر متعددی از جمله شعر اربعین و غزه را برگزار می کنیم. محافل قرآنی نیز با همین عنوان برگزار می شود.

حجت الاسلام احمدی در مورد برنامه های تدارک دیده شده برای بانوان نیز بیان کرد: بانوان نیز در ایران و عراق برنامه های مشترکی خواهند داشت. شورای بانوان کمیته فرهنگی برنامه هایی تدارک دیده است که از جمله می توان به همایش «بانوان و مقاومت اسلامی» اشاره کرد که در کربلا با حضور زائران اربعینی ایران و عراق برگزار می شود.

همایش اربعین و همبستگی اسلامی در عتبه حسینی

وی با بیان اینکه همایش اربعین و همبستگی اسلامی یکی از برنامه های دیگر است که با حضور علمای اهل سنت و شیعه و مذاهب اسلامی در عتبه حسینی در ۱۴ صفر برگزار می شود، تصریح کرد: در زمینه کودکان نیز دوره های آموزشی مشترکی در حوزه های روایت گری و تولیدات محصولات با عراقی ها داریم البته در این خصوص با مسلمانان ترکیه هم بخش مشترکی خواهیم داشت.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین با بیان اینکه بخشی از برنامه های ما شروع شده است، ابراز کرد: مبلغان ما پس از درخواست عراقی ها به بصره و نقاط دیگر عراق اعزام شدند، تعدادی از آنها در مرزها برای ارتباط با طلاب خارجی که عمدتا پاکستانی هستند و نیز استقبال از زائران این کشور مستقر شده‌اند. انشاءالله تا روز ۲۲ صفر در مرزهای ورودی و تا ۲۰ صفر در عراق مستقر هستند، نشست های مشترک نیز داریم که تا ۲۳ صفر ادامه دارد.

نشست مشترک با حضور کشورهای اسلامی در کربلا بعد از اربعین

حجت الاسلام احمدی از برگزاری نشستی بعد از اربعین با حضور کشورهای مختلف در کربلا خبر داد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی پیش‌نشستی با موضوع «اربعین و نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی» را در این شهر برگزار می کند.

وی در مورد برنامه های خانواده‌محور کمیته علمی فرهنگی اربعین حسینی، گفت: جلسه‌ای با موضوع خانواده و فرهنگ عاشورا و نشست سبک زندگی اربعینی را در کربلا و نجف با حضور اندیشمندان برگزار  می کنیم؛ آغاز این مراسم در روز ۱۲ صفر از شهر نجف است. هدف ما از برگزاری این نشست ها ترویج سبک زندگی و تأکید بر خانواده‌محوری در اربعین است این نشست ها در روزهای مختلف از سوی هیئت های اندیشه ورز برگزار می شود.

برگزاری اجلاسیه مقاومت اسلامی و معارف علوی در نجف

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین  با تاکید بر موضوع مقاومت یادآور شد: در روز ۱۲ صفر اجلاسیه ای در نجف با موضوع «مقاومت اسلامی و معارف علوی» برگزار و عصر همان روز در یک گردهمایی از شهدای مقاومت در جوار مزار ابومهدی المهندس تقدیر می شود.

برپایی ۱۰۰ موکب کودک در مسیر پیاده روی نجف_ کربلا

وی با بیان اینکه در ایران در مواکب و بقاع متبرکه با کمک سازمان اوقاف و امور خیریه، مبلغانی مستقر می شوند، گفت: برنامه های متنوعی نیز در مسیر نجف- کربلا و در مرزهای خروجی اجرا می شود. این برنامه ها هم برای زائران ایرانی و هم زائران خارجی تدارک و ویژه‌برنامه های کودک نیز پیش بینی شده است و امسال بیش از ۱۰۰ موکب کودک در طریق الحسین(ع) برپا می شود.

حجت الاسلام احمدی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین، موکب های متعدد فرهنگی در مسیر نجف تا کربلا برپا شده و برنامه هایی چون روایتگری، نمایش های آیینی، پرده خوانی و ... را در این موکب ها اجرا می کنیم. همچنین، مراسم سخنرانی و مدیحه سرایی در ۴۰ نقطه از مسیر، نجف، کربلا با حضور جمع زیادی از سخنرانان و مداحان برجسته داخلی برگزار می شود. در مجموع امسال ۷۰ تن از سخنرانان و مداحان برجسته کشوری در مراسم باشکوه پیاده روی اربعین فعالیت می کنند.

کد خبر 1777043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha