راه‌های یاری امام زمان(عج) در زیارت اربعین

کارشناس مهدویت گفت: «شناخت» اولین گام در نصرت امام زمان(عج) است و باید عمیقا به دنبال شناخت امام و مسئله امامت باشیم.

«سید علی کاظمی»_ کارشناس مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان اظهار داشت: امام صادق(ع) زیارت نامه‌ای را مخصوص روز اربعین به شیعیان آموزش داده‌اند که حاوی معارف بلند شیعی است، در ارزش و اهمیت زیارت روز اربعین همین بس که امام حسن عسکری (ع) از آن به عنوان یکی از پنج علامت مؤمن یاد کرده‌اند.

وی با اشاره به زیارت‌نامه روز اربعین و حدیث پنج علامت مومن، افزود: حضور در اربعین امام حسین(ع) به عنوان تجدید میثاق با آن حضرت و خواندن زیارت اربعین (در صورت توجه به عبارت های زیارت)، نقش بسزایی در تعمیق معارف شیعی دارد، در زیارت اربعین بعد از سلام هایی که عرضه می‌داریم، به مسائلی گواهی می‌دهیم که اساس معارف شیعه را تشکیل داده اند. که از آن مهم می‌توان به این موارد اشاره نمود: «گواهی می‌دهم که شما امام هدایت کننده و هدایت شده هستید و ائمه از فرزندان تو می باشند، گواهی میدهم که من به یقین به شما ایمان دارم و به بازگشت(رجعت) شما اطمینان دارم، گواهی می‌دهیم که قلبم با قلبتان در صلح و کارم پیرو کارتان و یاری ام برای شما مهیا است تا خدا به شما اجازه دهد(برای امر ظهور)».


به گفته وی؛ در واقع زبان دعا به ما آموزش‌ می‌دهد که چگونه باید باشیم لذا در قالب دعا نیز باید خودمان را محک بزنیم که چگونه هستیم و با آن مطلوب چقدر فاصله داریم، از این رو ما از دعا وضعیت مطلوب را کشف می‌کنیم و به سمت آن جهت گیری می‌کنیم.


وی با اشاره به لزوم یاری رساندن به امام زمان(عج)، گفت: در انتهای زیارت اربعین با عبارت «و نصرتی لکم معده» که یعنی: یاری من برای شما آماده و مهیا است، گواهی می‌دهیم که وضعیت مطلب، رسیدن به آمادگی کامل برای یاری رساندن به ولی اللهی زمان است و اگر هر مقدار از لحاظ مادی و معنوی با آن فاصله دارم جهت گیری خود را در آن سمت قرار داده و به آن سو حرکت خواهم نمود.

وی تاکید کرد: جالب است بدانیم که این عبارت فقط در زیارت اربعین ذکر نشده بلکه در زیارت ها و دعاهای متعددی با عبارت های مختلف بیان شده است تا ما فراموش نکنیم که هدف‌گذاری من شیعه در زندگی باید چه چیزی باشد. به عنوان نمونه این عبارت در زیارت مطلقه امیرالمومنین(ع)، زیارت پیامبر(ص) از بعید، زیارتی برای امام رضا(ع) و زیارت حضرت عباس(ع) و حضرت مسلم(ع) نیز آمده است.


این کارشناس مهدویت گفت: باید به این باور برسیم که از طرف ما نیز باید نصرتی برای امام زمان باشد و مهیای یاری امام باشیم، اما متأسفانه برخی لزوم یاری رساندن به امام زمان(عج) را قبول ندارند که به نظر می‌رسد همین عبارت «و نصرتی لکم معده» پاسخ آنها را روشن ساخته است.


حجت الاسلام کاظمی افزود: این نکته؛ محل جدایی برخی از تفکرات است چرا که عده ای می‌گویند هیچ ضرورتی از طرف ما در راستای زمینه سازی برای ظهور امام زمان وجود ندارد! و عده‌ای هم معتقد هستند که باید حرکت ایجاد شود، باید زمینه سازی اتفاق بیفتد و قطعا زمینه سازی برای هر امری متناسب با همان امر، در وسعت و کیفیت است.


وی با بیان این مطلب که حال اگر سوال شود برای یاری رساندن به امام زمان(عج) باید چه کرد و یا اینکه این یاری از چه سنخی است؟ ادامه داد: هر کس باید به این باور برسد که نسبت به امام زمان وظیفه داریم. بعد از اثبات لزوم یاری امام زمان (عج) در تعبیر زیارت اربعین، به این سوال می‌رسیم که یاری رساندن از چه جنس و نوعی باید باشد و تکلیف هر کس چیست؟


به گفته وی؛ اولین قدم در یاری امام زمان (عج) شناخت بهتر و کامل تر حضرت مهدی(عج) است. زیارت اربعین که به شدت معرفت افزایی می‌کند در عبارات آغازین امام صادق(ع) به مسائل معرفتی پرداخته و زائر باید الگو گرفته و سعی در تعمیق شناخت خود نسبت به مسئله امامت و شخص امام پیدا کند و سپس سعی نماید در مقام عمل، خود را ملتزم به ملزومات این معارف کند و کاستی‌ها را جبران نماید.  


این کارشناس مهدویت  با اشاره به حدیث معروف «من مات لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة»، «هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد با مرگ جاهلی از دنیا رفته است» ادامه داد: وقتی شناخت و معرفت حاصل شود، یعنی امر امامت و مسائل مرتبط با آن را بشناسیم، این شناخت ما را از مرگ جاهلی که همان مرگ در کفر و ضلالت است می‌رهاند.همان کاری به تعبیر امام صادق(ع) در زیارت اربعین، امام حسین(ع) برای بندگان خدا انجام داد «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله» خون قلبش را هدیه کرد تا بندگان تو را از جهالت نجات دهد.

حجت الاسلام کاظمی ادامه داد: بسیاری از افراد به خاطر عدم شناخت امام و مسئله امامت در مقابل امام زمان خود ایستادند.

وی افزود: در دعای عصر غیبت که امام صادق (ع) به زُراره تعلیم دادند، فرمودند: اگر این زمان را درک کردی این دعا را زیاد بخوان: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی». خدایا، خودت را به من بشناسان، چون اگر خودت را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت، خدایا رسول خود را به مـن معرّفی کن چون اگر رسول تو را نشناسم، حجّت تو را نخواهم شناخت، خدایا حجّت خود را به من معّرفی کن زیرا اگر حجّت تو را نشناسم از دین خود گمراه شده ام.


حجت الاسلام کاظمی ادامه داد: بر اساس این دعا؛ گمراهی و ضلالت در نشناختن امام اتفاق می افتد. در زیارت اربعین هم امام حسین(ع) به دنبال نجات مردم از ضلالت و گمراهی بودند که امام صادق(ع) در زیارت اربعین با عبارت «و حیرة الضلاله» به آن اشاره فرمودند.

به گفته وی؛ اولین و یکی از مهمترین اقدام ما در یاری رساندن به امام، افزایش معرفت است و هرچه شناخت نسبت به امام بالاتر برود تاثیرگذارتر است.


وی عنوان کرد: «شناخت» اولین گام در نصرت امام زمان(عج) است و باید عمیقا به دنبال شناخت امام و مسئله امامت باشیم. این شناخت اگر برای کسی کامل شود، همانگونه که در روایات تصریح شده است تقدم و تاخیر ظهور برای او هیچ ضرری در این مسیر نخواهد داشت.  


وی در ادامه بیان داشت: بعد از تکمیل «معرفت» به عنوان اولین گام در نصرت ولی الاهی باید به دنبال مقام «معیت» بود. همان وظیفه ای که خداوند متعال آن را از همه ما خواسته است، آنجا که فرمود: «یا ایهاالذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» «معیت» با صادقین که همان معصومان هستند، مقام بعد از معرفت است که در زیارت عاشورا هم چندین بار از خداوند آن را درخواست می‌کنیم.

کد خبر 1777316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha