کربال نشینان به دنبال آب/صدای تشنگی خرامه شنیده شود

 روستانشینان شهرستان خرامه و بخش کربال روزانه با گالن های خالی روانه مراکز تصفیه آب هستند و شهرنشینانش گالن های کوچک و بزرگ را در منازلشان به صف می کنند تا آب گل آلود بگیرند. 

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ آمنه سپهر| شوری آب و رنج تامین آب شیرین به بهای گزاف؛ حکایت‌ این روزهای شهرستان خرامه و روستانشینان بخش کربال در فارس است که اهالی اش معتقدند که نباید نمکدان را شکست و هنوز با همین شوری سر می کنند و دم بر نمی آوردند، اما گویا حالا دیگر کارد به استخوانشان رسیده است.

سالهاست که این مردم برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری های گوارشی و کلیوی‌شان مجبورند تا آب تصفیه شده بخرند، آن هم آبی که به گفته مصرف کنندگانش اعتمادی به سلامتش نیست.

گالن به دست به دنبال آب

 روستانشینان شهرستان خرامه و بخش کربال روزانه با گالن های خالی روانه مراکز تصفیه آب هستند و شهرنشینانش گالن های کوچک و بزرگ را در منازلشان به صف می کنند تا آب گل آلود بگیرند. 

روزگار مردم تشنه این خطه از فارس با گالن های آب و دستگاه های تصفیه آب ناقص گره زده شده و  صدای تشنگی مردم در فضای حقیقی و مجازی پیچیده است.

 اما حالا اهالی این شهرستان که بختشان با شوری آب گره خورده و کامشان انگار با نمک انباشته شده، صدایشان درآمده چرا که آب لوله کشی منازل شهرستان خرامه  برای شست و شو هم مناسب نیست. 

اما چه شده که آب کربال نشینان شور و تلخ شد، گل آلود شد و حقابه مردم منطقه یاد شده از سد دروزن عادلانه تقسیم نشد و مردم این منطقه از فارس مجبور شدند تا آب چاه های شور بنوشند. 

انگار روزگار مردم تشنه این خطه از فارس با گالن های آب و دستگاه های تصفیه آب ناقص گره زده شده و  صدای تشنگی مردم در فضای حقیقی و مجازی پیچیده است.

خرامه در تب بی آبی می سوزد، کربال نمک سود شده، زخم بی آبی در این شهرستان کاری و عمیق شده است، در برخی نقاط این شهرستان مردم حتی همین آب شور را هم ندارند، جیره بندی روزانه یک یا دو ساعت آب شور سهم این مردم از شبکه است. 

آب یا دوغ آب؟

تصاویر ارسالی به خبرنگار شبستان نشان می دهد که از  لوله کشی  شبکه آبفا شهری  خرامه  به نام آب شرب آب گل آلوده ای را شاهدیم که به خانه های مردم روانه می شود،  شبکه خانگی آب پایدار مردم شهرستان خرامه شباهتی به آب ندارد. گاهی آب گل آلوده و چیزی شبیه دوغ برخی مواقع شبیه شیر کاکائو و در برخی اوقات شبیه آب پرتقال است. شهرستانی که از شدت تشنگی هر روز از گوشه و کنارش ناقوس عطش نواخته می شود، محنت بی آبی و کم آبی برای مردم شهر و روستاهای خرامه تلخ و گزنده است، این تشنگی برای عده‌ای نان خوبی داشته است، و از همین آب شور و گل آلود خوب ماهی می گیرند و هر گالن بیست لیتر آب فاقد کیفیت مناسب را  به جای آب شیرین  به بهای پنج هزار تومان به مردم محروم و مستاصل می فروشند.

کربال نشینان به دنبال آب/صدای تشنگی خرامه شنیده شود

 پس از سالها تحمل رنج  صدای محرومیت بی آبی از خرامه به رسانه ها رسیده، تماس ها حکایت از آن دارد که  جریان آب یک ساعت در روز در شبکه بیشتر نیست، آبی که حتی برای شست وشو هم نه کفایت می کند و نه مناسب است چه برسد به آشامیدن. 

 مردم خرامه و کربال سال هاست که بابت آب دوبار هزینه پرداخت می کنند. در وهله نخست مردم این شهرستان باید  آب بهای کنتورهای منازلشان که قابلیت شرب نداشته و شور می باشد را طبق تعرفه آبفا به بهای آب شیرین بپردازند و دیگری آب به اصطلاح شیرین که با تانکرهای نه چندان بهداشتی جهت شرب مردم باید از تانکرهای سیار یا آب شیرین کن های ناقص خریداری کنند.

تحمیل بار مضاعف آب بها

سالهاست که چاه های تامین کننده منابع آبی شبکه روستایی شهرستان خرامه و کربال نشینان به دلیل شوری بیش از حد قابلیت مصرف شرب ندارد، طی این سالها نه تنها برای رفع این معضل اقدام پایداری صورت نگرفته به مرور وضعیت بغرنج تر هم شده است تا حدی که تامین آب سالم جهت شرب اقشار کم درآمد به دلیل بهای گزاف غیر ممکن شده است.

به گفته روستانشینان بخش کربال، اقدامات مقطعی  گرهی از معضل کم آبی مردم برای دسترسی به آب قابل اطمینان در این منطقه باز نکرده است.

به گفته روستانشینان بخش کربال، اقدامات مقطعی  گرهی از معضل کم آبی مردم برای دسترسی به آب قابل اطمینان در این منطقه باز نکرده است.

آنگونه که مردم عنوان می کنند، دستگاه های آب شیرین کن ایجاد شده در بخش کربال شهرستان خرامه به دلیل عدم تعویض به موقع و مناسب فیلترهای مصرفی، از بار آلایندگی و سختی آب در حد مطلوب نکاسته است، این در حالیست که همین آب نامطلوب در بخش کربال شهرستان خرامه به بهای گزاف به فروش می رسد.

بی‌علاقه‌گی به ماندن در روستا

با یک محاسبه ساده به تحمیل افزایش بهای آب در نقاط مختلف فارس که فاقد آب شیرین هستند، می توان نتیجه گرفت که چرا روستاییان علاقه‌ای به ماندن و زندگی کردن در روستاها ندارند و بودن در روستا را در تضاد با سلامت دانسته و یکی از عمده دلایل افزایش مهاجرت به شهرها معضل آب شرب است.

کافیست تا با گذری کوتاهی از مناطق بی آب فارس مانند بخش کربال در شهرستان خرامه، خالی شدن روستاها را از سکنه به وضوح مشاهده کرد، با حسابی سر انگشتی به هزینه تحمیل شده بابت آب به این مهم پی میبریم که بار عدم رعایت توزیع عادلانه آب به گرده مردم کم نیست.

به طور متوسط  آب شرب مصرفی یک خانواده چهار نفره روستایی بیش از چهل لیتر در روز است که بابت آن به غیر از هزینه انتقال به منزل  بیش از بیست هزار تومان باید پرداخت شود.

کربال نشینان به دنبال آب/صدای تشنگی خرامه شنیده شود

در بازه زمانی یک ماه متوسط یک خانواده روستایی کم جمعیت در بخش کربال، تنها بالغ بر ششصد هزار تومان بابت آب شرب تصفیه شده هزینه پرداخت می شود، مضاف بر این از شبکه بهره برداری روستایی جهت سایر مصارف بهداشتی نیز از آبی فاقد استاندارهای بهداشتی بر اساس تعرفه های آبفا قبوض کنتور را پرداخت می کند.

 در یک قیاس ساده هزینه قبوض آب شهری در شهرهای مجاور با تمامی مصارف شرب و بهداشتی، متوسط آب بهایی که یک خانواده روستایی متحمل می شود چندین برابر یک خانواده متوسط در شهرهاست، و آب بهایی که یک خانواده روستایی جهت آب غیر شرب شبکه از طریق کنتور ابفا می پردازد از اب شرب شبکه شهری نیز بیشتر است. 

سالهاست که در کشور شعارها و سیاست ها با هدف تجهیز و توسعه زیرساخت های روستایی دنبال می شود؛ این در حالی است که این رویه آب بها در تضاد با شعار توسعه روستاها است و عملا روستاییان آب بهای پرداختی شان در یک ماه بیش از چند برابر مصرف یک خانواده متوسط شهری است.

 نادعادلانه بودن آب بها

 ساکنان بخش کربال شهرستان خرامه که از رنج آبی صدایش درآمده است، به خبرنگار شبستان می گویند؛ عدم توجه به تعرفه آب بهای ناسالم روستانشینان با شهرنشینان که از آب سالم و بهداشتی استفاده می کنند را باید در ضعف مدیریت آبفا در سطح کشور جستجو کرد.

عدم توجه به تعرفه آب بهای ناسالم روستانشینان با شهرنشینان که از آب سالم و بهداشتی استفاده می کنند را باید در ضعف مدیریت آبفا جستجو کرد.

وی افزود: این رویه نه تنها سلامت روستانشینان را با مخاطره جدی مواجه می کند بلکه به دلیل بیماریهایی که منشاء آن مصرف آب فاقد کیفیت مطلوب است، هزینه هایی را به دوش خانوارهای روستایی تحمیل و سلامت و امنیت اجتماعی را در معرض خطر  قرار می دهد.مزید اطلاع همگان اعلام میداریم با مصرف یک لیوان از آب به اصطلاح شیرین تصفیه خانه های مستقر در منطقه واکنش غیر طبیعی خشکی گلو و عطش بیشتر را حس می کنید و هرچه از این اب بیشتر مصرف شود نتنها عطش و تشنگی مرتفع نمی شود بلکه مشکلات گوارشی نیز ایجاد می شود.

روستا نشینان که اذعان می دارند اگر فکری به حال رفع این چالش جدی نشود، شاهد فروباشی نظام اجتماعی روستاها خواهیم بود، تاکید کردند:  لازم است تدبیری عاجل و بایسته برای رفع این چالش حاد اندیشیده شود و بررسی چرایی ضعف مدیریت آبفا در دستور کار جدی دستگاه های نظارتی و حاکمیتی قرار گیرد و عدالت اجتماعی در توزیع آب و پرداخت هزینه های آب برای  این قشر در معرض آسیبهای متعدد جاری  شود. 

فرماندار خرامه جواب نداد!

در میان اعتراضات مردم خرامه به وضعیت بغرنج بی آبی در این شهرستان، انتقادات مردمی زیادی مبنی بر ضعف عملکرد آبفای شهرستان خرامه به خبرنگار شبستان ارسال شده که از سوی این رسانه برای پیگیری بیشتر  و برای راستی آزمایی انتقادات مطروحه با رنجبر فرماندار خرامه تماس و سوالات مردم این شهرستان جهت  پاسخگویی به این مسئول ارسال شد.

اما فرماندار خرامه در عین حالی که قرار بود پاسخ سوالات این رسانه را بصورت مکتوب ارسال کند، نه تنها سوالات این رسانه را رویت نکرد، بلکه تماس ها و پیامهای مکرر خبرنگار ما را بی جواب گذاشت. 

مردم بخش کربال خرامه در گفتگو با رسانه ها بدنبال شفاف سازی مسئولان این شهرستان از اقدامات کوتاه مدت و دراز مدت آنان برای رفع بی آبی کربال هستند. 

اهالی این بخش ٢۵هزارنفری از کیفیت پایین آب تانکرهای سیار در منطقه گلایه مندند و معتقدند که نظارتی بر روند انتقال بهداشتی آب به مردم نیست.

کربال نشینان به دنبال آب/صدای تشنگی خرامه شنیده شود

این مردم در گفتگوهای متعدد عنوان می کنند که آب مصرفی آنان گاهاً از چاه های آب مزارع بوسیله تانکر های سیار به روستاها انتقال داده می شود که متولیان آب لازم است به وظیفه ذاتی خود عمل  کنند. 

کربال نشینان همچنین در واکنش به ارقام قبوض آب بهای مصرفی خود می گویند: مبالغ قبض های آب روستایی کربال اکثراً علی الحساب و با ارقام بالا محاسبه می شود، چرا در این رابطه شفاف سازی نمی شود؟ 

 بنا به گفته های مردمی از سوی آبفای خرامه کنتورهایی که سالم هستند، در پرونده بعنوان خراب درج  و مشترکان را مجبور به پرداخت هزینه گزاف جهت تعویض می کنند، که به نظر می رسد لازم بود از سوی فرماندار این شهرستان صحت و سقم این ماجرا شفاف سازی شود. 

 بنا به گفته های مردمی از سوی آبفای خرامه کنتورهایی که سالم هستند، در پرونده بعنوان خراب درج  و مشترکان را مجبور به پرداخت هزینه گزاف جهت تعویض می کنند.

عدم تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب و دریافت هزینه های نامتعارف آب علی الظاهر تصفیه شده از دیگر موضوعاتی بود که مردم بخش کربال شهرستان خرامه در گفتگو با شبستان عنوان کردند که امید می رود با رسانه ای شدن مشکلاتی آبی این منطقه از فارس، چالش ها و نگرانی های مردم این بخش از فارس در تابستان داغ این استان مرتفع شود.

 آبفا فارس: تانکرها ضد عفونی شده است

در این میان معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان فارس در پاسخ به سوالات مطرح شده مردم خرامه به خبرنگار شبستان گفت: با توجه به موقعیت مکانی بخش کربال و عدم وجود منابع آب شیرین قابل شرب منطقه کربال، همچنین افزایشEC و شوری منابع موجود این منطقه طی سنوات اخیر دچار مشکلاتی شده است.

 رضا عسکری افزود: در حال حاضر این منطقه از چهار حلقه چاه که یک حلقه آن در شهرستان زرقان (مجموعه قمر بنی هاشم، کورکی) و در فاصله ۲۰ کیلومتری (از روستای اول) ۱۰ روستا و سه حلقه در فاصله ۳۰ کیلومتری (از روستای اول) ۲۱ روستا قرار دارد که این چاه ها نیز از پایداری مطلوبی برخوردار نیستند (بدلیل عدم وجود منابع تامین آب پایدار در شهرستان خرامه) جهت آبرسانی به شهرستان خرامه بالاخص بخش کربال با ۳۱ روستا و ۱ شهر مقرر گردید آب از سد درود زن انتقال یابد که این امر در مرحله اجرا توسط شرکت سهامی آب منطقه ای فارس بوده و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

آبفای خرامه هیچ تانکری ارسال نمی کند

وی تاکید کرد: امور آبفا شهرستان خرامه در حال حاضر جهت آب شرب هیچگونه تانکری به بخش کربال ارسال نمی کند و در صورت انجام این کار حتما موارد نظارت بر بهداشت و کیفیت انجام می شود، البته ممکن است آبرسانی تانکری از طریق اهالی منطقه جهت صنعت و دامداری از چاه های کشاورزی انجام پذیرد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای فارس ابراز کرد: تنها در زمان سوختن پمپ یا بالا بودن مصرف از تانکر سیار استفاده می شود و تمام تانکرهای آبفا برابر دستور العمل های مرکز پایش و کنترل کیفیت؛ ضد عفونی شده و از چاههای مشخص شده جهت آبرسانی استفاده می شود. 

کربال نشینان به دنبال آب/صدای تشنگی خرامه شنیده شود

عسکری در پاسخ به انتقاد مردم خرامه و بخش کربال این شهرستان نسبت به وضعیت کنتورهای آب این شهرستان اظهار کرد: در صورت عدم حضور مشترکین در زمان قرائت کنتور، عدم حضور در سیستم لحاظ می شود و همان زمان نیز برای مشترک به شماره ثبت شده در سیستم آبفا پیامک ارسال خواهد شد و مشترک می تواند به سر شماره ۳۰۰۰۷۱۳ با کد دستوری *۱۱*۲۵۵۳۷۳۲۸۰۸۱۸*عدد کنتور* شماره کنتور خود را ارسال و قبض واقعی را دریافت کند. 

در صورت عدم ارسال پیامک توسط مشترک و صدور قبض علی الحساب مبلغ اعلام شده مطابق با مصارف سنوات گذشته توسط سیستم محاسبه شده و قبض صادر می شود.

وی اضافه کرد: در صورت عدم ارسال پیامک توسط مشترک و صدور قبض علی الحساب مبلغ اعلام شده مطابق با مصارف سنوات گذشته توسط سیستم محاسبه شده و قبض صادر می شود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان فارس یادآور شد: در نوبت بعدی قرائت کنتور توسط مامور شماره واقعی مشترک در سیستم ثبت خواهد شد و مصرف مشترک در بازه دو دوره محاسبه  (جهت جلوگیری از تضییع حقوق مشترک و عدم تصاعدی محاسبه شدن قبض) و قبض صادر می شود که در صورت پرداخت قبض علی الحساب قبلی توسط مشترک مبلغ پرداختی از مبلغ قبض جدید کسر و در صورت بالاتر بودن پرداختی قبلی مشترک بستانکار بودن خواهد شد.

استیفای حقوق در انتظار خطای عامدانه

عسکری در ادامه بیان داشت:  اعمال کنتور خراب در مواقعی که کنتور سالم است این موضوع همیشه با وسواس دنبال می شود و درصد خطا نزدیک به صفر است و دلیلی ندارد که مامور کنتورهای سالم را خراب ثبت کند اما اگر ماموری عامدانه این کار را کرده باشد و خطای نامبرده محرز شود، علاوه بر استیفای حقوق مشترکین با وی در کمیته انضباط کار برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد:  ارائه آب با کیفیت و بهداشتی جزو اصول اولیه و اصلی این شرکت  است و در خصوص آب شرین کن ها نیز نظارت لازم بر کیفیت و بهداشتی بودن آب تولیدی اعمال می شود.

عسکری در خاتمه عنوان کرد: تمامی مبالغ دریافتی جهت ارائه خدمات شرکت آبفا استان فارس اعم از فروش آب بها، آب تانکری، آب شرین کن و... طبق تعرفه های مشخص و معین و قانونی بوده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف؛ مردم استان می‌توانند موارد را به سرشماره ۳۰۰۰۲۹۰۰۸۱ (رسیدگی به شکایات مردمی شرکت آبفا فارس) ارسال کنند.

انچه  که مسلم است این که آبفا به وظایف خود آشناست آما انچه در جامعه مشترکین و نارضایتی مردم شاهدیم، تفاوتهایی دارد که قابل چشم پوشی نیست و لازم است مسئولان و متولیان به این مهم توجه شایسته و بایسته ای داشته باشند.

کد خبر 1777380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha