اجرای میدانی ۱۰۰ هنرمند در اربعین با موضوع غزه

کوروش زارعی، مدیرمرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از پرداختن گروه‌های نمایش خیابانی همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین به موضوع فلسطین و غزه و ارتباط آن با واقعه کربلا گفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، گروه‌های نمایشی و هنرمندان تئاتر در هشتمین سال از برگزاری همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین حسینی از ۲۷ مرداد تا ۴ شهریور میزبان زائران حسینی خواهند بود.

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره این همایش گفت: «امسال بر اساس فراخوان هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین، گروه‌های تعزیه به زبان عربی و فارسی با اجراهای مختلف در مسیر پیاده‌روی زائران حضور خواهند داشت. همچنین گروه‌های نمایش خیابانی نیز به زبان فارسی و عربی با محوریت موضوع فلسطین و غزه به اجرای برنامه خواهند پرداخت.»

وی ادامه داد: «تمام تلاش ما این بود تا در محتوا به روز باشیم و به موضوع غزه به عنوان مسئله روز جهان اسلام و ارتباط آن با واقعه کربلا اشاره داشته باشیم.گروه‌های سنج و دمام، سرود، محافل شعرخوانی و نقالی نیز در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور دارند.»

زارعی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰۰ هنرمند فعال در عرصه هنرهای نمایشی آیینی در این همایش به اجرای برنامه خواهند پرداخت، افزود: «ما هر سال دو روز در نجف برنامه نمایشی داشتیم که امسال به دلیل ازدحام جمعیت و شلوغی در نجف، گرمای شدید و همچنین افزایش هزینه‌های اسکان چهار روز در مسیر پیاده‌روی و سه روز در کربلا اجرا خواهیم داشت. البته در مرزهای باشماق، خسروی، شلمچه، چذابه و مهران نیز حضور خواهیم داشت و به امید خدا یک روز قبل از اربعین هنرمندان را به وطن بازخواهیم گرداند.»

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مطرح کرد: «این فعالیت نذر فرهنگی هنرمندان و بدون هیچ حق‌الزحمه‌ای نشان ارادت آن‌ها به ساحت حسین‌بن‌علی (ع) امام سوم شیعیان است. اکثر هنرمندان همراه با ما از دوستان عزیز استان‌های مختلف کشور هستند. »

کوروش زاعی در پایان سخنانش گفت: «ما هرسال در تلاش بودیم حدود ۲۰۰ هنرمند را در این همایش همراه داشته باشیم اما به دلیل شرایط سخت مالی که در کشور عراق هست و هزینه‌های بالا باعث شد تا به انتخاب برخی از گروه‌ها بپردازیم. اما تلاش‌مان این است که در سال‌های بعد این عدم همراهی را برای گروه‌هایی که امکان حضور نداشتند، جبران کنیم و در خدمت‌شان باشیم. ضمن اینکه ما امسال ۵ نفر از هنرمندانی که تاکنون توفیق حضور در مسیر پیاده‌روی اربعین برای‌شان میسر نشده ‌است با خود همراه کردیم تا تجربه این حضور ارمغانی باشد برای نگارش آثار نمایشی‌شان در طول سال.»

کد خبر 1777382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha