مساجد و کلیساهای سبز / تلاش میان‌ادیانی اندونزی برای حفظ سیاره زمین

مسلمانان در اندونزی تلاش می‌کنند تا با طرح‌های مختلف میان‌ادیانی از جمله برگزاری سمینارهای زیست‌محیطی، افزایش مساجد و کلیساهای سبز سیاره زمین را از بحرانی که در آن گرفتار شده است، نجات دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «awazthevoice»، اندونزی یکی از کشورهای جهان با اکثریت جمعیت مسلمان است که فعالیت‌های بی‌شماری را برای حفاظت از محیط زیست با استفاده از آموزه‌های اسلامی انجام داده است.

اندونزی دارای بیشترین جمعیت مسلمان در جهان است و مسلمانان ۸۷.۲ درصد از جمعیت بیش از ۲۴۰ میلیونی اندونزی را تشکیل می دهند. این کشور همچنین بودیسم، مسیحیت (پروتستان و کاتولیک)، هندوئیسم و ​​ادیان بومی را به رسمیت می شناسد.

کشور اندونزی با هزاران جزیره خود در برابر افزایش سطح آب دریاها و دیگر رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات آب و هوایی ساخته دست بشر، آسیب پذیر است و  به دلیل موقعیت مکانی خود زودتر از بسیاری از کشورهای دیگر اثرات منفی بحران آب و هوا را احساس می کند.

در سال ۲۰۰۷، زمانی که اندونزی میزبان اجلاس سالانه آب و هوای سازمان ملل در بالی بود، ده رهبر مذهبی اندونزیایی از شش گروه مذهبی بیانیه‌ای میان‌ادیانی درباره مسئولیت گروه های مذهبی برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا ارائه کردند.

این بیانیه بین ادیانی تعهد رهبران دینی را برای استفاده از «آموزه‌های دینی و خرد محلی» برای الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در مردم با «آموزش در مورد محیط زیست» و «آغاز پروژه‌های عملی حفاظت»، بیان می‌کند.

از آنجایی که دین یک کارکرد اجتماعی مهم در اندونزی دارد، انتظار می رود رهبران مذهبی در بحث های عمومی مشارکت کنند و برای حل مشکلات مشترک در سطح محلی و ملی با یکدیگر همکاری کنند.

در نتیجه، گروه‌های مذهبی نیز چگونگی توسعه فعالیت‌های زیست‌محیطی در اندونزی را شکل می‌دهند.

کمپین‌های محیطی مذهبی نیز با هدف تغییر نحوه تفکر مردم محلی در مورد محیط زیست و نحوه زندگی آنها انجام می شود.

از آن زمان نمونه های خوبی از این اقدام در اندونزی وجود داشته است. و این کشور شاهد افزایش مساجد سبز و کلیساهای سبز دوستدار محیط زیست بوده است.

گروه‌های مذهبی نیز با دیگر فعالان پیوسته‌اند تا ائتلاف های قوی و متنوعی را برای کمپین‌های محیط زیستی ایجاد کنند.

در تازه‌ترین اقدام اندونزی برای حمایت از محیط زیست هم شعبه شورای حکمای مسلمان در این کشور ، سمینار فرهنگی با عنوان «مذهب و مسائل زیست محیطی: همکاری میان‌ادیانی برای توسعه پایدار» را برگزار کرد.

این سمینار توسط «فخرالدین منگونجایا»، رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه ملی اندونزی و «مخلیس محمد حنفی»، مدیر شعبه شورای حکمای مسلمانا اندونزی برگزار شد.

در این سمینار راه‌هایی برای فعال کردن نقش ادیان در هدایت رفتار انسان و افزایش تعهد اخلاقی نسبت به مراقبت از محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس مرکز مطالعات اسلامی در دانشگاه ملی اندونزی در مورد سه بحران اصلی زیست‌محیطی که بشر امروز با آن مواجه است، شامل تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی صحبت کرد.

این شورا که در ابوظبی، پایتخت امارات مستقر است، اولین نهادی است که هدف آن گردآوری امت اسلامی از طریق خاموش کردن آتشی است که ارزش‌های بشردوستانه اسلام و اصول مدارا را تهدید می‌کند و هدف آن پایان دادن به فرقه‌گرایی و خشونتی است که دهه‌هاست جهان اسلام را گرفتار کرده است.

وی بر نقش حیاتی ادیان در مقابله با این چالش ها با ترویج مفهوم مسئولیت اخلاقی و تشویق به تغییر رفتار انسان به سمت احترام و حفظ محیط زیست تاکید کرد.

منگونجایا خاطرنشان کرد که نقش دین جدا از سایر عوامل تاثیرگذار بر حفظ محیط‌ زیست نیست، بلکه مکمل تأثیرات آموزش و قوانین در دستیابی به تغییر مؤثر و پایدار در عملکرد افراد و جوامع برای حفاظت از محیط زیست است.

او توضیح داد که دین می‌تواند به طور مؤثری به تغییر رویه‌های فردی و اجتماعی از طریق خدمت به عنوان مرجع اخلاقی، پاسخگو کردن افراد، ترویج اصول احترام متقابل، محدود کردن مصرف بیش از حد و توزیع مجدد منابع به طور مؤثر کمک کند.

مدیر شعبه شورای حکمای مسلمان در اندونزی، اظهار داشت که همه انسان‌ها صرف‌نظر از عقاید و مذاهب خود، مسئولیت مشترکی برای محافظت از زمین و تضمین پایداری آن برای نسل‌های آینده دارند.

وی تصریح کرد: ادیان مختلف در محوریت آموزه‌های خود خواستار مراقبت و حفظ محیط زیست هستند زیرا حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی آن نه تنها یک نیاز حیاتی برای تداوم زندگی بلکه بخشی از وظایف اخلاقی و دینی است که افراد باید صادقانه به آن پایبند باشند.

کد خبر 1777514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha