«تونل دوستی» مسجد و کلیسا، میزبان پاپ در سفر میان‌ادیانی به اندونزی

رهبر کاتولیک‌های جهان در سفر آسیایی میان‌ادیانی خود از تونل دوستی میان مسجد استقلال و کلیسای جامع جاکارتا به عنوان نماد صلح میان ادیان بازدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «ctvnews»، سفر آسیایی میان‌ادیانی «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان از روزهای اولیه ماه سپتامبر آغاز می‌شود و  یکی از توقف‌های اولیه او در مسجد استقلال اندونزی خواهد بود.

پاپ ۸۷ با نمایندگان شش دین رسمی رسمی در اندونزی یک نشست میان‌ادیانی برگزار خواهد کرد، زیرا این کشور پرجمعیت در جنوب شرق آسیا با چالش‌های فزاینده‌ای خود مواجه است.

او سفر آسیایی خود را از ۳ سپتامبر (سه شنبه ۱۳ شهریور) در جاکارتا آغاز خواهد کرد و در آنجا با «جوکو ویدودو»، رئیس جمهوری اندونزی دیدار خواهد کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان که به ترویج گفتگوهای مذهبی معروف است همچنین در مسجد استقلال با نمایندگان اسلام، بودیسم، کنفوسیوس، هندو، کاتولیک و پروتستان دیدار خواهد کرد.

حدود ۸۷ درصد از جمعیت ۲۸۰ میلیونی اندونزی مسلمان هستند، با این حال پس از فیلیپین و چین، سومین جمعیت مسیحی در آسیا را دارد و تنها ۲.۹ درصد از کل جمعیت آن کاتولیک هستند.

مسجد استقلال بزرگترین مسجد جنوب شرقی آسیا است که بیش از ۹ هکتار وسعت دارد و نام آن یادآور دائمی مبارزه این کشور با استعمارگران هلندی است که نزدیک به ۳۵۰ سال بر آن حکومت کردند.

 روبه‌روی مسجد استقلال، کلیسای جامع کاتولیک «بانوی عروج» به سبک معماری نئوگوتیک در جاکارتا قرار دارد و به گفته فعالان میان‌ادیانی، نزدیکی این دو عبادتگاه نمادی از چگونگی همزیستی مسالمت آمیز ادیان است.

مسجد استقلال و کلیسای جامع توسط زیرگذری به نام «تونل دوستی» به هم متصل می‌شوند که حدود ۲۸ متر طول دارد. این تونل  به عنوان نمادی از بردباری مذهبی ساخته شده و قرار است پاپ فرانسیس از آن بازدید به عنوان یک نماد میان‌ادیانی بازدید داشته باشد.

نصرالدین عمر، امام اعظم مسجد استقلال به آسوشیتدپرس گفت که انتخاب اندونزی به عنوان اولین ایستگاه سفر آسیایی پاپ فرانسیس باعث افتخار جامعه مسلمانان است.

 وی همچنین گفت که از سفر پاپ برای گفتگو در مورد زمینه های مشترک بین جوامع مذهبی و تاکید بر اشتراکات بین ادیان، قومیت‌ها و اعتقادات استفاده خواهند کرد.

عمر اذعان کرد که یک جامعه به طور فزاینده متکثر مانند اندونزی می تواند با چالش های بیشتری روبرو شود، اما ما باید بدانیم که همگی بر اساس قوانین الهی با هم زندگی می‌کنیم.

فرانسیس سومین پاپی خواهد بود که به اندونزی سفر می کند. این سفر در ابتدا برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر انداخته شد.

«سوزیانا سوادیه» که ریاست موزه کلیسای جامع را بر عهده دارد، گفت که چهار سال انتظار بسیار طولانی است و حالا امیدواریم این سفر تاثیرات خوبی برای پیوندهای میان‌ادیانی در کشور ما داشته باشد.

«توماس اولون ایسمویو»، کشیش کاتولیک که همچنین سخنگوی کمیته دیدار پاپ فرانسیس در اندونزی است، گفت که رهبران مذهبی در اندونزی نقش بسیار مهمی ایفا می کنند زیرا مردم به سخنان آنها گوش می‌کنند و براییشان احترام قائل هستند.

او گفت که امیدوار است دیدار پاپ منجر به ایجاد جهانی بهتر شود که در آن انسانیت و عدالت اجتماعی ارزشمند است.

کد خبر 1779020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha