فرصتی برای تهذیب، تحصیل و ورزش کودکان مهاجر

کانون فرهنگی هنری شهدای فاطمیون مشهد با ایجاد دو شعبه در دو مسجد محله گلشهر که اغلب اعضای آن کودکان و نوجوانان مهاجر افغانستانی و فرزندان شهدای فاطمیون هستند برنامه های متنوعی را برای این وارثان شهدا اجرا می‌کند.

خبرگزاری شبستان مشهد| محله گلشهر مشهد سالهاست میزبان مهاجرینی از کشور افغانستان است که همراه و دوشادوش رزمندگان اسلام در جبهه مقاومت در لشکر فاطمیون به دفاع از حرمین پرداختند و این روزها فرزندان این غیور مردان همچون دیگر فرزندان این سرزمین در مشهدالرضا جویای تعلیم و تعلم‌اند.  

کانون فرهنگی هنری شهدای فاطمیون محله گلشهر مشهد با دو شعبه در دو مسجد، یکی از کانون‌هایی است که تقریبا اکثر اعضای آن از فرزندان خانواده های شهدا، جانبازان و رزمندگان فاطمیون و مهاجرین افغانستانی‌ اعم از دختر و پسر هستند که در کنار سایر کودکان و نوجوانان محله، بدون تبعیض، تبدیل به پاتوقی موثر در عرصه های آموزشی، تربیتی و فرهنگی برای این عزیزان شده است.  

فرصت تهذیب، تحصیل و ورزش برای کودکان مهاجر

سید اسدالله سعادتی، مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای فاطمیون در خصوص برنامه های این کانون به خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: این کانون با همت و حمایت عقیدتی لشکر فاطمیون و با هدف اجرای برنامه های فرهنگی برای خانواده های فاطمیون و خانواده های شهدا و ایثارگران و جانبازان و همچنین اهالی این محله در منطقه گلشهر مشهد راه اندازی و تشکیل شده است.  

وی ادامه داد: در حاشیه شهر مشهد و به خصوص محله گلشهر خانواده های فاطمیون و مهاجرین افغانستانی زیادی ساکن هستند که برای اجرای برنامه های فرهنگی بسیار مشتاق و راغب و پیگیر بودند و تقاضاهای زیادی را در این خصوص داشتند و همین باعث شد به فکر ایجاد این کانون بیفتیم.  

وی تصریح کرد: زمانی که این کانون راه اندازی شد دو شعار و هدف اصلی داشتیم. رهبر انقلاب فرموده بودند «من به شما خانواده های فاطمیون افتخار می‌کنم» و این را ما سعی کردیم در عمل این نشان دهیم، به همین منظور سعی کردیم بستری را فراهم کنیم تا به خانواده های شهدای فاطمیون و فرزندان آنها خدمتی کنیم تا در حوزه های مختلف قرآنی و تربیتی و فرهنگی دوره ببینند و رشد کنند.

فرصت تهذیب، تحصیل و ورزش برای کودکان مهاجر

تحصیل و تهذیب و ورزش محور فعالیت کانون شهدای فاطمیون 

سعادتی عنوان کرد: محور اصلی فعالیت ما نیز براساس سفارش رهبری به جوانان یعنی، «تحصیل، تهذیب و ورزش» بنا نهاده شد و لذا پرورش جسم و روح اعضای کانون که در سنین مختلف در مسجد و کانون حضور دارند در دستور کار تدوین برنامه های ما قرار گرفت. کلاس های مختلف قرآنی اعم از روخوانی و روانخوانی، تفسیر، احکام، عقاید، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و کلاس های اخلاق از جمله برنامه های ما در حوزه تربیت دینی است.

وی همچنین تصریح کرد: برگزاری دوره های بصیرت افزایی با همکاری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی و دوستان عقیدتی لشکر فاطمیون و همچنین برگزاری دوره های مختلف فرهنگی و هنری و مراسمات عزاداری از جمله دیگر برنامه ها فرهنگی تربیتی ما در این کانون است.

مدیر کانون شهدای فاطمیون تصریح کرد: در بخش آموزش‌های درسی و تقویت بنیه تحصیلی اعضاء و تشویق بچه ها برای رشد درسی آنها نیز کلاس های مختلفی را برای پایه های مختلف دانش‌آموزان دختر و پسر در طول سال برنامه ریزی و اجرا می‌کنیم.

فرصت تهذیب، تحصیل و ورزش برای کودکان مهاجر

حضور ۳۰۰ کودک و نوجوان در کانون شهدای فاطمیون

وی ورزش و سلامت جسمی بچه ها را از دیگر رویکردهای مهم این کانون عنوان کرد وافزود: برگزاری کلاس های آموزشی ورزشی و فراهم کردن فضای حضور و شرکت بچه ها در رشته های مختلف ورزشی مانند شنا، فوتبال، پینگ پنگ و فوتبال دستی و باشگاه رزمی زمینه تقویت قوای جسمی و ارتقای مهارت‌های بدنی و ورزشی بچه ها را نیز مهیا کردیم.

سعادتی با بیان اینکه ۳۰۰ عضو فعال کانون به صورت مستمر از خدمات این کانون بهره می‌برند گفت: در حوزه آموزش هر روز در هر دو شعبه ما در مسجد حضرت زهرا (س) و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) کلاس های مختلف با حضور ۱۶ استاد و مربی برگزار می‌شود. این دوره ها از دوره های مذهبی و قرآنی و عقاید و اخلاق تا دوره های توانمندسازی مانند خیاطی و عکاسی تا رشته های ورزشی و رزمی و دفاع شخصی را شامل می‌شود.  

فرصت تهذیب، تحصیل و ورزش برای کودکان مهاجر

هشتادیوم

وی همچنین به هشتادیوم و طرح اوقات فراغت نوجوانان مسجدی اشاره کرد و گفت: در کنار برنامه های جاری کانون، در قالب رویداد هشتادیوم و طرح اوقات فراغت نیز برنامه های متنوعی را حسب دستورالعمل این رویداد در دستور کار قرارداده و در تابستان امسال اجرا کردیم. از جمله در برنامه «ایستگاه معرفت» اردوی معرفتی در محل امامزاده غیاث الدین محمد(ع) در روز شهادت حضرت رقیه (س) برای دختران برگزار شد. همچنین در برنامه «ایستگاه زندگی» رویداد هشتادیوم، اردوی نشاطی و استخر برای پسران نوجوان مسجدی داشتیم.  

مدیر کانون شهدای فاطمیون ادامه داد: همچنین اردوی یک روزه تفریحی ویژه اعضای کانون که با حضور ۲۵۰ نفر از کودکان دانش آموز در شهربازی مجتمع الماس شرق مشهد برگزار شد از دیگر برنامه های ما در قالب رویداد هشتادیوم بود.

فرصت تهذیب، تحصیل و ورزش برای کودکان مهاجر

سعادتی همچنین تاکید کرد: هدف از برگزاری این اردو فراهم کردن فضای شاد و تفریح سالم برای این عزیزان بود که در کنار تحصیل آموزه‌های دینی، از ورزش و سلامتی غفلت نشود و با انگیزه قوی‌تر جهت یادگیری معارف دینی در کلاس‌ها حضور پیدا کنند.

وی در پایان یادآور شد: استقبال اهالی محل و مهاجرین افغانستانی از کانون بسیار زیاد بوده و  مکرر برای استفاده از برنامه ها مراجعه می‌کنند که علی رغم اینکه دو شعبه در دو مسجد محل ایجاد کردیم ولی همچنان از پذیرایی عزیزان جدید به دلیل کمبود فضا و امکانات معذور هستیم و این نشان می‌دهد که این منطقه چه ظرفیت عظیمی برای اجرای برنامه های تربیتی و فرهنگی دارد.

کد خبر 1778928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha