استانبول میزبان چهارمین همایش بین المللی معماری مساجد

چهارمین همایش بین‌المللی «معماری مساجد» با هدف توسعه معماری مساجد در سطح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در نوامبر ۲۰۲۵ در استانبول برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از icmamosques، چهارمین همایش بین المللی معماری مساجد با مشارکت جایزه عبداللطیف الفوزان برای معماری مساجد و دانشگاه فنی استانبول  چهارم تا هفتم نوامبر ۲۰۲۵ در تاشکیشلا دانشگاه فنی استانبول برگزار می شود.

این همایش علمی و حرفه ای هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود و بر معماری مساجد در سراسر جهان متمرکز است. این همایش را جایزه عبداللطیف الفوزان برای معماری مساجد مدیریت می کند.هدف از این همایش تشویق برای بررسی معماری مساجد و توسعه معماری مساجد در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی است.

محور این همایش بین المللی معماری اسلامی شامل توسعه معماری مساجد در طول دوران‌ها، بازنگری در معماری مساجد در آینده، بازنگری در شکل گیری طرح، بازنگری در معماری مساجد و بازنگری در تکنولوژی و ساختار ساختمان است.

کمیته علمی برای هر دوره از همایش‌های بین المللی معماری مساجد از میان محققان و دانشگاهیان انتخاب می شوند. این افراد با تجربه بین المللی و متخصص در زمینه معماری، هنر و مطالعات مساجد هستند.

 با این حال، عضویت در کمیته های علمی تنها به معماران محدود نمی شود، بلکه به طور معمول شامل پژوهشگران فقه اسلامی، مهندسی سازه، ادیان، فلسفه، علوم اجتماعی، مردم شناسی و تاریخ می شود.

این دوره از همایش معماری مساجد از آن رو در ساختمان تاشکیشلا دانشگاه فنی استانبول برگزار می شود که  سومین دانشگاه فنی قدیمی دنیا به شمار می آید.

ساختمان تاشکیشلا توسط معمار انگلیسی «ویلیام جیمز اسمیت» طراحی شد، برای ارائه تجهیزات مدرن کالج پزشکی در یک ساختمان آجری کامل جدید ساخته شد.

این ساختمان به عنوان بیمارستان نظامی بای سربازان فرانسوی در طول جنگ کریمه (۱۸۵۳-۱۸۵۶) خدمت می کرد. در زمان سلطنت سلطان عبدالعزیز بارها بازسازی شد.

این ساختمان در سال ۱۸۹۴ توسط یک زلزله شدید آسیب دید و توسط معماران برجسته رایموندو دارونکو و الکساندر والوری بازسازی شد. در سال ۱۹۴۴ به دانشگاه فنی استانبول اختصاص یافت.

کد خبر 1779477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha