۱۵ سال میزبانی کانون شهید روحی از زائرین پیاده

مساجد مشهد این روزها پذیرای زائرین امام هشتم(ع) هستند ولی در کانون فرهنگی شهید روحی و مسجد زینبیه مطهری شمالی این میزبانی قدمتی ۱۵ ساله دارد.

خبرگزاری شبستان مشهد | ۱۵ سال است که در ایام پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا علیه السلام؛ کانون فرهنگی شهید روحی در مسجد زینبیه(س) مطهری شمالی ۲ پذیرای مهمانان ویژه ای از یکی از روستاهای کاشمر و همچنین زائرین پیاده ای است که در مسیر حرم مطهر از این محل در حال عبور هستند؛ از اسکان زائرین تا پذیرایی و ارائه خدمات فرهنگی. همچون میهمانان عزیزی که در خانه آنها قدم نهاده اند، در ۵ روز پایانی دهه آخر صفر خاک پای زائرین آقا را توتیای چشم می کنند.

علی اکبر روحی گل خطمی؛ مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد می گوید: همچون دیگر مشهدی های مهمان نواز که فرهنگ میزبانی از دیرباز در آنها وجود داشته ودر ایام حضور زائرین پیاده در مشهد از مال و جان خود برای پذیرایی از آنها دریغ نمی کنند، بچه های مسجد و مجتمع فرهنگی زینبیه(س) نیز همه ساله در ایام شهادت ولی نعمت ما خراسانی ها حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) خود را مهیای میزبانی از زائرین آقا می کنند.

۱۵ سال میزبانی کانون شهید روحی از زائرین پیاده

وی ادامه می دهد: امسال برای پانزدهمین سال است که ما دراین مسجد میزبان زائرین پیاده حضرت که از راه های دور و نزدیک از مسیر مسجد و محله ما عبور می کنند هستیم ولی یک مهمان ویژه هم داریم که یکی از هیات های مذهبی از روستاهای اطراف کاشمر به اسم حسین آباد هستند و چندین سال است که با همت خیرین و البته همراهی خود این عزیزان افتخار داریم میزبان آنها در این مسجد باشیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی با اشاره به خدمات ارایه شده به این زائرین می گوید: مهمترین نیاز زائرین در این ایام بحث اسکان شبانه است و ما هم در گام اول فضا را برای اقامت شبانه همه زائرین عبوری فراهم کرده ایم و با ایجاد فضای مناسب، هر ساله پذیریای بیش از ۳۰۰ نفر برای اسکان هستیم.

وی دیگر خدمات این مسجد را پذیرایی در سه وعده شام ونهار و صبحانه و همچنین چای و شربت عنوان می کند و ادامه می دهد: علاوه بر فراهم کردن خدمات رفاهی و پذیرایی، تلاش کردیم با اجرای برنامه های مذهبی و فرهنگی، حال روحی و معنوی این عزیزان را در خور شان این ایام، ارتقاء دهیم و به همین منظور علاوه بر برپایی نماز و قرائت ادعیه، برنامه های فرهنگی و هنری نیز توسط بچه های کانون برای آنها اجرا می شود.
۱۵ سال میزبانی کانون شهید روحی از زائرین پیاده

«کانون شهید روحی» یک الگوی مسجدی تمام عیار

جرقه راه‌اندازی «موسسه و کانون فرهنگی شهید روحی»، از سال۸۰ و توسط ۳۰نفر از پسران ۱۲ساله محله مطهری شمالی و با ایجاد یک تیم فوتبال زده شد. این تیم ابتدا تنها به فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال و تنیس روی میز که در بوستان‌ها در دسترس بود می‌پرداختند، ولی پس از مدتی باشگاه فرهنگی‌ورزشی خود را در اتاقی در منزل علی‌اکبر روحی گل‌خطمی راه‌اندازی کردند که با برگزاری جلسات قرآن، به تشکل «هیات مذهبی فدائیان سیدالشهدا» ارتقاء یافت.

با گسترش بستر فعالیت‌های تیم، «کانون فرهنگی شهید روحی» متولد شد که به همین سبب اهالی محله، خانه‌ای را برای فعالیت‌های فرهنگی بچه‌ها در اختیارشان قرار دادند که پس از مدتی از آن­جا به مسجد زینبیه منتقل شده و به عنوان تشکل کانون فرهنگی‌هنری مسجد رسمیت یافتند. از آن پس امور تربیتی و اوقات فراغت کودکان محله به کانون واگذار شد و استمرار ارتباط با مخاطب، تزئینات محله با توجه به مناسبت‌ها، اذان، نماز جماعت و سایر امور فرهنگی مسجد در اختیار این تیم قرار گرفت.

فعالیت تخصصی کتابخوانی توسط کانون از سال۸۶ با برگزاری یک مسابقه کتابخوانی درباره زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در سطح مشهد آغاز شد. این کانون پس از آن برگزاری مسابقات کتابخوانی الکترونیک در سایت را در برنامه‌های خود داشته که تاکنون بیش از یکصد مسابقه از این طریق در قالب‌های شهری، استانی و کشوری اجرا شده و اکنون بزرگ‌ترین مرجع مسابقات کتابخوانی کشور محسوب می‌شوند.

۱۵ سال میزبانی کانون شهید روحی از زائرین پیاده

این تیم در سال۹۲ سامانه خود را ارتقا داد و پرتال تخصصی مسابقات کتابخوانی را نیز ایجاد کرد. سال۸۸ که سال حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف بود فعالیت‌های این کانون وسعت یافت و مسابقات فرهنگی‌هنری در بخش‌های مختلف وبلاگ‌نویسی، ادبی و کتابخوانی برگزار ‌شد. سال۹۰ با موافقت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، نخستین کتابخانه سیار روستایی را در حاشیه شهر مشهد با تجهیز یک دستگاه مینی‌بوس راه‌اندازی کردند که این مدل اکنون در سراسر کشور اجرا می‌شود.  سال۹۲ نیز ۲۵۶ کتابخانه روستایی را در قالب طرح «کتابخانه‌های شبستان» سازمان تبلیغات اسلامی شناسایی و تجهیز و اجرا کردند.

سال۹۴ با محور قرار دادن کودک و نوجوان، اقدام به اجرای سری برنامه‌های «جُنگ کتاب» در قالب نمایش‌های عروسکی به اتفاق عمو روحانی در ۱۲۰ مدرسه، مسجد و پارک در سطح استان و کشور کردند که معرفی و خوانش کتاب و معرفی افراد به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی محله از برنامه‌های این جنگ‌هاست. ایجاد ایستگاه‌های مطالعه «پیک مهر» در محل‌های پر رفت‌وآمد دارای فرصت انتظار مانند درمانگاه‌ها و مطب‌ها از دیگر برنامه‌های این کانون است که تاکنون ۶۰ اجرا در مشهد داشته‌اند. امسال هم رویداد «کتاب‌یار» با آموزش و جذب مروجان کتاب در مشهد برای ارائه در محله‌ها نیز اجرایی شده است.

۱۵ سال میزبانی کانون شهید روحی از زائرین پیاده

این کانون هرماه یک مسابقه کتابخوانی برگزار می‌کند، سامانه «ام کتاب» را با ۳۱هزار عضو در سراسر کشور فعال کرده است، در جشنواره‌های ملی چندین رتبه برتر را به‌عنوان مروج و کانون برتر کتاب کسب کرده و از سال۹۳ در حوزه تربیتی، طرح «چهره به چهره» را که نوجوان‌محور و ویژه‌ی دهه هشتادی‌هاست بر اساس کتاب‌های ۶جلدی «دعوت» اجرا و تاکنون ۵۰ حلقه را در استان فعال کرده است. همچنین طرح «چکامه» برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را رقم زده‌ است که این طرح در حاشیه شهر مشهد به‌طور عملی دنبال می‌شود. رده سنی فعالیت‌های این کانون نیز در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسال است.

این کانون هم اکنون یکی از فعالترین کانون های مسجدی مشهد و کشور است که هم در عرصه کتابخوانی، هم جمعیت و هم اجرای برنامه های متنواع مانند اوقات فراغت بهترین عملکردها را از خود نشان داده است.

کد خبر 1779510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha