محکومیت گسترده کشته شدن فعال آمریکایی با گلوله‌های صهیونیستی

ترکیه، اردن و واشنگتن و گروه‌های مقاومت فلسطین کشته شدن «عایشه نور ازگی ایگی» فعال آمریکایی ترک تبار در جریان راهپیمایی مسالمت آمیز امروز در شهرک بیتا جنوبی نابلس در کرانه باختری توسط شلیک گلوله نظامیان صهیونیستی را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج اونلاین، در پی کشته شدن «عایشه نور ازگی ایگی» فعال آمریکایی ترک تبار در جریان راهپیمایی مسالمت آمیز امروز در شهرک بیتا جنوبی نابلس در کرانه باختری توسط  شلیک گلوله نظامیان صهیونیستی به سرش، برخی از کشورها و گروه های مقاومت این جنایت صهیونیستی را محکوم کردند.

وزرات امور خارجه ترکیه در نخستین اظهارنظر نسبت به این جنایت گفت: ما کشته شدن فعال ترکیه‌ای به دست ارتش اشغالگر اسرائیل در شهر نابلس را محکوم می کنیم.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه اعلام کرد: رژیم صهیونیستی تلاش می کند هرکسی که از فلسطینی‌ها حمایت می کند، به زانو آورد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز در پستی در پلتفرم ایکس نوشت: برای عایشه نور ازگی ایگی که توسط گلوله‌های اسرائیل در کرانه باختری کشته شد، از خداوند طلب رحمت می کنم.

اردوغان حمله وحشیانه اسرائیل علیه راهپیمایی مسالمت آمیز علیه اشغالگران در کرانه باختری را محکوم کرد.

وی تاکید کرد: ترکیه تلاش‌های خود را در همه محافل ادامه خواهد تا پاسخگویی اسرائیل دربرابر قانون برای جنایاتی که علیه بشریت مرتکب شده است، اطمینان حاصل شود.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: اسرائیل ۴۱ هزار نفر را در حملات مداوم به غزه نزدیک به یک سال کشته است.

اردن در بیانیه‌ای با عبارت شدید اللحن هدف قرار دادن «عایشه نور ازگی ایگی» توسط نظامیان صهیونیستی را محکوم کرد.

در همین حال، کاخ سفید نیز اعلام کرد: ما از مرگ غم انگیز این شهروند آمریکایی در کرانه باختری به شدت ناراحت هستیم.

کاخ سفید تاکید کرد: ما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مرگ این شهروند آمریکایی در کرانه باختری با اسرائیل تماس گرفتیم.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز به خبرنگاران گفت: ما از مرگ غم انگیز این شهروند آمریکایی مطلع هستیم و به خانواده و عزیزان او صمیمانه تسلیت می گوییم.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه فلسطین با عبارت شدید اللحنی این جنایت شنیع را محکوم و اعلام کرد: این جنایت جزء لاینفک جنایات اشغالگران علیه ملت ما از جمله جنایت نسل کشی و آوارگی و هدف قرار دادن کسانی که با آرمان ملت ما و حقوق ملی عادلانه و مشروع آن همبستگی دارند، است.

در این بیانیه آمده است: آنچه رخ داد، ترجمان عملی دستورالعمل‌های سطح سیاسی در رژیم اشغالگر است که استفاده از گلوله را برای سربازانش با هدف کشتن شهروندان فلسطینی و حامیان آنها آسان تر می کند.

وزارت خارجه فلسطین، رژیم اشغلگر اسرائیل را مسئول کامل و مستقیم این جنایت شنیع دانست.

این وزارتخانه از جامعه بین المللی، سازمان ملل و بشردوستانه و حقوقی خواست تا به سرعت برای تامین حمایت بین المللی از مردم فلسطین اقدامی انجام دهد و مسئولیت حقوقی و اخلاقی خود را در قبال نقض قوانین و جنایت‌ها و در راس آن جنایت نسل کشی، آوارگی و شهرک سازی و قتل خارج از قانون بپذیرد و جنایتکاران جنگی اسرائیل را به دادگاه بسپارد.

از سوی دیگر، جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین اعلام کرد: کشته شدن این فعال آمریکایی، جنایت جدید صهیونیستی است که به سابقه سیاه اشغالگران هدف قراردادن فعالان خارجی حامی فلسطین را اضافه کرد.

این جبهه گفت: این جنایت یادآور مجموعه طولانی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق حامیان بین المللی از جمله ترور راشل کوری، فعال آمریکا و «تام هرندل» فعال انگلیس در رفح و حمله به کشتی مرمره که منجر به کشته شدن ۱۰ فعال شد، است.

این جبهه از آزادیخواهان در جهان خواست تا تلاش‌ها را برای مقابله با رژیم غاصب صهیوینستی و حامیان آمریکایی و غربی و همکاری در مستند کردن این جنایت‌ها که جنایت جنگی علیه انسانیت به شمار می‌آید، انجام دهند.

کمیته‌های مقاومت در فلسطین در بیانیه‌ای با عبارت شدید اللحن این جنایت شنیع دشمن صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد: این جنایت بخشی از سلسله جنایات عمدی صهیونیست‌ها علیه حامیان خارجی فلسطین است.

در این بیانیه آمده است: کشته شدن فعال آمریکایی در شهرک بیتا توسط ارتش صهیونیستی، چهره نازی و واقعی رژیم صهیونیستی و دولت افراطی آن را آشکار می‌کند.

این بیانیه تاکید دارد: این قاتلان خطر واقعی و تهدید کننده بشریت و انسانیت هستند، باید با آنها مقابله کرد و آنها را بازداشت و در دادگاه‌های بین المللی برای ارتکاب جنایت جنگی و نسل کشی محاکمه شوند.

کد خبر 1780005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha