مولفه‌های شادی به سبک مومنانه/در بزرگداشت شادی‌ها ضعیفیم!

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه ربیع جوشش شادی در آسمان و زمین محسوب می‌شود و به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب ربیع زندگیست، گفت: این ماه، بهار زندگی مسلمانان است و باید به آن توجه جدی شود، بر این اساس ضرورت دارد مسئولان فرهنگی به این ماه توجه بیشتری داشته باشند و با برنامه ریزی دقیق زمینه ساز گسترش شادی در جامعه شوند.

حجت الاسلام «احمد شرفخانی» کارشناس مذهبی و رییس مرکز خیریه سازمان اوقاف در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان با اشاره به مولفه های فرهنگی و اجتماعی شادی های مومنانه در ماه ربیع الاول اظهار کرد: ماه های محرم و صفر را با عزاداری و اشک و ناله پشت سر گذاشتیم و بر مصیبت های اهل بیت عصمت و طهارت اشک ریختیم و با یاد ابا عبدالله الحسین (ع) و کسب معرفت از قیام عاشورا اکنون وارد ماه های بهاری شدیم.

وی تصریح کرد: ماه ربیع الاول همان طور که از اسمش پیداست، بهار ماه هاست به جهت اینکه آثار رحمت خداوند متعال در این ماه کاملا هویدا است، ماهی که ذخایر و برکات خداوند متعال و نورهای زیبایی از طرف پروردگار فرود آمده اند و ماه ولادت پیامبر مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) و آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) است. همچنین اتفاقات مهم و تاریخی همچون لیله المبیت، هجرت رسول گرامی اسلام از مکه به مدینه، ازدواج رسول گرامی اسلام با حضرت خدیجه (س) در این ماه رخ داده اند. به تعبیری ماه ربیع الاول ماه شادی و سرور اهل عصمت و طهارت است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ربیع جوشش شادی در آسمان و زمین محسوب می شود و به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب ربیع زندگیست.افزود: این ماه، بهار زندگی مسلمانان است و باید به آن توجه جدی شود، بر این اساس ضرورت دارد مسئولان فرهنگی علی الخصوص مسئولان اماکن مذهبی از جمله مساجد که پایگاه های اصلی ترویج معارف اسلام و فرهنگ دینی هستند به این ماه توجه بیشتری داشته باشند و با برنامه ریزی دقیق زمینه ساز گسترش شادی و سرور در جامعه شوند. این مراکز باید آن قدر اثرگذار، الگوساز و جریان ساز باشند که فاخرترین برنامه های فرهنگی و اجتماعی شاد و سرورآفرین در کل کشور در آنها برگزار شود تا فضای شاد و آرامش بخش و سرشار از معنویت را در جامعه شاهد باشیم.

در برگزاری برنامه های شاد ضعیف عمل کرده ایم

رییس مرکز خیریه سازمان اوقاف در ادامه بیان کرد: برنامه ریزان فرهنگی علی الخصوص هنرمندان آیینی، هیئت های مذهبی، حسینیه ها، مساجد، آستان مقدس امامزادگان متبرکه و همچنین حرم های ائمه معصومین (ع) باید سیاستگزاری، راهبردهای مشخص، راهکارهای مشخص، برنامه ها و فعالیت های مشخصی را در ایام شادی از جمله ربیع داشته باشند. همان طور که در مصائب اهل بیت عصمت و طهارت از ماه های قبل برنامه ریزی دقیق انجام می شود، تمام ظرفیت های مختلف در کنار هم قرار می گیرند، فضای حزن و اندوه و عزاداری در کل کشور از طریق رسانه ها و اماکن مختلف ساری و جاری می شود و از برنامه های شاد و فضاسازی محیطی شاد کاملا پرهیز می کنند در ایام شادی و موالید اهل عصمت و طهارت نیز نباید فضای محزون طراحی شود بلکه باید در ایام ولادت و شای اهل بیت (ع) اظهار شادی وسرور کنیم تا مصداق این کلام معصوم (ع) قرار بگیریم که خدا رحمت کند: شیعیان ما را که در غم محزون اند و در شادی ما شادمان اند یعنی ما باید در ایام شادی اهل بیت عصمت و طهارت و ماه ربیع الاول، فضای شاد و سرور را در جامعه ساری و جاری کنیم تا مردم کاملا فضای شادی را درک کنند. متاسفانه در این بخش ما با ضعف جدی روبرو هستیم و شاهد کم کاری در این زمینه هستیم. همچنین برخی دچار افراط و تفریط شده و دهه های جدیدی را ایجاد می کنند تا همچنان فضای حزن و اندوه در جامعه بیشتر کنند. در این امر باید مسئولان امر وارد شده و متولیان امور فرهنگی برنامه ریزی کنند تا فضای شادی و سرور در جامعه بیش از پیش تقویت شود.

شادمانی موجب انسباط روح و مایه وجد و نشاط می شود

وی ابراز کرد: مسئولان فرهنگی باید متوجه باشند که شادی و سرور بخشی از زندگی انسان است و انسان با شادی حیات دارد. حضرت علی (ع) می فرمایند: شادمانی موجب انسباط روح و مایه وجد و نشاط می شود. اصلا انسان برای این در جهت امورات زندگی خود تلاش می کند تا بتواند پول درآورده و خانواده خود را خوشحال کند.

حجت الاسلام شرفخانی خاطر نشان کرد: شادی و سرور یکی از نیازهای روحی انسان است و همانند غذای معنوی، خستگی را برطرف می کند و امید را جایگزین می کند. انسان خسته و بی نشاط در تلاش خود احساس لذت نمی کند. حضرت علی (ع) می فرمایند: این دل ها همانند بدن ها خسته و افسرده می شوند و نیاز به استراحت دارند. شادی و تفریحی که در آن گناه اتفاق نیفتد مورد تاکید اسلام است. امام کاظم (ع) در این خصوص می فرمایند: بکوشید که اوقات شبانه روزی شما چهار قسمت شود؛ قسمتی را برای مناجات با خداوند متعال و راز و نیاز و عبادت، قسمتی برای تهیه معاش، قسمتی را برای معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد و قسمتی را نیز برای لذت های حلال و تفریحات سالم در نظر بگیرید تا با توجه به شادی و سروری که ایجاد می شود، بتوانید وظایف سه گانه قبلی را با قدرت بیشتری انجام دهید.

اسلام برای تحقق شادی آمده است

این کارشناس مذهبی در ادامه یادآور شد:  به نظر می رسد جایگاه شادی و بهجت در شاکله دین مبین اسلام، آنچنان مهم است که اساسا دین برای تحقق این مسئله آمده است تا انسان را در حالت سرور شادی به تعالی و سلوک و خوشبختی و سعادت برساند. متاسفانه بعضی از افراد دین دار خود و ساختار برنامه خود را مترادف با حزن و اندوه کرده اند و به تعبیر دیگر غم بارگی را معنا می کنند که این مسئله بدون شک با ساختار و شاکله دین مبین اسلام در تضاد است. برخی نیز منظور ما از ترویج شادی و سرور در جامعه را پایکوبی و لهو و لعب را ترویج شادی و سرور و بهجت در جامعه می پندارند در حالی که مراد ما از نشاط و بهجت آن شادی و سرور روانی است که خداوند متعال دوست دارد؛ بندگانش شاد باشند.

وی گفت: انسان دارای ابعاد روحی و معنوی است که با سرور و نشاط و امیدواری بیشتر همخوانی دارد تا حزن و اندوه؛ چنانکه شما دقت کنید، خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: بگو به فضل و رحمت خداوند متعال باید شادمانی کنند که این بهتر است از آنچه می اندوزند. جالب این است در دین مبین اسلام حتی برای جایگاه عبادت هم توصیه شده که با زینت و آراستگی باشد؛ یعنی مومنان زمانی که قصد رفتن به مسجد را دارند باید خود را آراسته کنند که در اینجا ارتباط میان شادی و مکان مقدس خود را نشان می دهد. به اعتقاد من ضرورت دارد تا نهادهای فرهنگی، شهرداری ها، صدا و سیما، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و امور خیریه، امور مساجد، آموزش و پرورش و دانشگاه ها و همچنین خانواده های مختلف دست به دست هم دهند تا فضای سرور و شادی در از جامعه ترویج کرده و این فضای امیدآفرین در جامعه قالب شود.

لزوم برگزاری جُنگ های شاد و تخصصی در مساجد

رییس مرکز خیریه سازمان اوقاف اظهار کرد: به مساجد، حسینیه ها و هیئت های مذهبی در این ایام پیشنهاداتی ارایه می دهم که در ذیل می آید: برگزاری محافل، مراسمات و جنگ های شادی و سرور به صورت تخصصی برای مخاطبان خاص، برگزاری برنامه های متنوع با ظرفیت های هنری و گروهی به صورت خانوادگی، برگزاری آیین های سرورآفرین محلی با استفاده از آداب و رسوم بومی و بر اساس آموزه های دینی ما و در راستای آن، برگزاری برنامه های شاد آموزش های دینی با ساختارهای مسابقه ای و رقابت های شادی آفرین علی الخصوص به صورت گروهی و با مشارکت مردم و جوانان، ایجاد گروه های خانوادگی در محلات با استفاده از ظرفیت مهارت های جذاب خانواده ها، حضور فعال در مناطق و اهدای هدایای مناسبتی به خانواده ها با مشارکت مردمی،

وی تصریح کرد: همچنین اقدامات لذت بخش سرورآفرین معنوی با رویکرد مسئولیت اجتماعی مثل کمک و گره گشایی از خانواده های محروم منطقه با حفظ کرامت انسانی علی الخصوص کمک به برگزاری مراسمات ازدواج، تهیه جهیزیه برای زوج های جوان، برگزاری نمایشگاه های تخصصی امیدآفرین در مناطق، گزارش پیشرفت های علمی و دانشی کشور، برگزاری جشن ها و جنگ های هنری با حضور هنرمندان آیینی به صورت تخصصی علی الخصوص ویژه کودکان، برگزاری مسابقات جذاب استعدادیابی برای جوانان و نوجوانان منطقه، الگوسازی و فعال سازی فرهنگ سرور و شادی در خانواده ها با مجالس و برنامه های شاد خانوادگی نیز از دیگر مواردی است که مساجد، حسینیه ها و هیئت های مذهبی می توانند در ماه ربیع انجام دهند.

راه اندازی کاروان ها و کاروانال های شادی در مناطق مختلف

حجت الاسلام شرفخانی گفت: راه اندازی کاروان ها و کاروانال های شادی در مناطق مختلف با استفاده از فناوری های جدید و ظرفیت های گروه های جذاب هنری و آیینی، آذین بندی و نورافشانی یا به تعبیری تبلیغات محیطی جذاب و شاد متناسب با فضای جامعه، عطرافشانی و گل افشانی، قدردانی از فعالان جوان منطقه، دختران محجبه و عزیزانی که در موضوعات مختلف صاحب رتبه شده اند، برگزاری محافل انس با قرآن کریم، جمع خوانی، گروه های تواشیح و برنامه های متنوع قرآنی با طراحی های شاد و مسابقات گروهی مخصوصا مسابقات سرود همخوانی با آواهای ایرانی و اسلامی و منطقه ای هم جزو برنامه هایی خوبی است که مساجد، حسینیه ها و هیئت های مذهبی می توانند به انجام آن مبادرت بورزند.

وی افزود: برگزاری اردوهای تفریحی، زیارتی و فرهنگی با اجرای برنامه های جذاب و شاد معنوی، ترویج و تبلیغ مشارکت در برگزاری جشن های عروسی در راستای تبلیغ ازدواج آسان و مهم تر از همه آنکه خطبا، مداحان و همه فعالان ماه محرم می بایست با ابتکارات جدید آثار فاخر جدیدی را در رابطه با میلاد ائمه اطهار (عج) و سایر جشن ها تولید کنند. نکته مهم بعدی اینکه همان طور که در ایام عزا چند روز به عزاداری می پردازیم در مناسبت های شاد نیز می توانیم برنامه های متنوع و جذاب عنوان شده را در چند روز برگزار کنیم. همچنین با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مختلف می توان به طراحی کارهای جدید پرداخت. 

کد خبر 1780208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha